اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف خراسان‌جنوبی عنوان کرد

بقاع متبرکه بهترین مکان برای پیوندهای اجتماعی و مردمی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در تشریح نقش جامعه‌شناختی امامزادگان گفت: این بقاع متبرکه همواره بهترین مکان برای پیوندهای اجتماعی و مردمی بوده‌اند.

بقاع متبرکه بهترین مکان برای پیوندهای اجتماعی و مردمی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمد طاهر گرایلی اظهار داشت: حضور گسترده مردم در جوار امامزادگان به نوعی این امکان مقدس را تبدیل به پایگاه‌های قوی اجتماعی کرده که مسبب پیوندهای گسترده‌ای هستند.

وی به تاثیرات حضور در جوار امامزادگان نیز اشاره کرد و افزود: هر زائری که با معرفت و شناخت مقام صاحب مرقد و اهداف او به زیارت برود از صاحب قبر الهام می‌گیرد و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزش‌ها و الهام‌ها است به گونه‌ای که کژی‌ها و کاستی‌های مادی و معنوی خویش را هموار می‌کند و از اعمال و رفتاری که ناخوشایند امامان و امامزادگان است دوری می‌گزیند بنابراین در بهبود اخلاق و رفتار و روابط اجتماعی خویش می‌کوشد و تلاش می‌کند تا با امامان و اولیای الهی خود همسویی پیدا کند و راه آنان را بپیماید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: اینگونه الهام‌ها و دریافت‌ها که هر زائر معتقدی به هنگام زیارت دارد خاستگاه تحولات انسانی و اجتماعی عمیقی است که در درون آدمی پدید می‌آید و با بررسی‌های ژرف روانشناسی و جامعه‌شناسی وجود و حضور آنها آشکار می‌شود.

گرایلی یادآور شد: هنگامی که انسان از زخم‌ها و گرفتاری‌های زندگی و از دردهای خود و مشکلات فراوان اجتماعی رنج می‌برد یک نوع کشش و نیاز الزام‌آوری او را وا می‌دارد که فشارها و فریادهای درون را از راهی خارج و به نحوی بازگو کند این انسان‌ها در پرتو دعا و راز و نیاز و گفت‌و گو با پاکان و مقربان درگاه الهی و استمداد از ارواح پاکشان، نیرو می‌گیرند و نابسامانی را بر خود هموار می‌کنند.

وی ادامه داد: امامزادگان پشتوانه عظیم ارزش‌های اسلام، تشیع و فرهنگ قرآن هستند و در طول تاریخ، کشور ایران در پناه این بقعه‌ها از حوادث دوران‌های مختلف جان سالم به در برده‌ است.

امامزادگان در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و فقهی شیعه بوده‌اند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی در رابطه با دستاوردهای معنوی و فرهنگی حضور مردم در بقاع متبرکه، اذعان داشت: امامزادگان بخش مهمی از تاریخ این مرز و بوم هستند و معرفی آنها می‌تواند عظمت ایرانیان را به دیگران نمایان کند و می‌توان با معرفی صحیح آنها به نسل جوان، از ظرفیت‌های فراوان امامزادگان به عنوان قطب‌های فرهنگی و معنوی استفاد کرد.

گرایلی با بیان اینکه از نظر فکری وجود امامزادگان در طول تاریخی یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و فقهی شیعه بوده‌اند، گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شناخت تاریخ، جامعه و اعتقادات دینی مردم یک منطقه کمک کند مطالعه و بررسی زیارتگاه‌ها و نقاط مقدس آن مردم است.

وی خاطرنشان کرد: این بقعه‌های متبرکه تجسم آرمان‌های اسلامی و پشتوانه معیارهای تشیع علوی و ارزش‌های والای انسانی هستند، زیرا اینها نه تنها زیارتگاه هستند بلکه آموزشگاه بزرگی برای مشتاقان و زائران می‌باشد.

انتهای پیام/22482/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول