اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‎های امروز چاپ کابل

آینده افغانستان در گرو انتخابات؛ انتخابات در معرض تهدید

برخی روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود به روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اشاره کرده و آینده این کشور را در گرو آن دانسته‎اند.

آینده افغانستان در گرو انتخابات؛ انتخابات در معرض تهدید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز (یکشنبه) چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود به اهمیت انتخابات در افغانستان اشاره کرده و تهدیدها و امیدهای برگزاری شفاف آن را مورد بررسی قرار داده‎اند.

روزنامه «سخن جدید» در دیدگاه رسمی خود به اهمیت انتخابات برای آینده افغانستان اشاره کرده و آن را مهم‎تر از دیگر روندهای ملی در این کشور برشمرده است.

در سرمقاله روزنامه سخن جدید همچنین آمده است، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اگر برنامه درست و دقیقی دارند بایستی آن را ارائه کنند و در غیر آن صورت مردم این کشور به موفقیت آن‎ها پس از پیروزی در انتخابات، اعتمادی نخواهند کرد.

روزنامه «ماندگار» در سرمقاله خود نیز به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان اشاره کرد و نوشته است که در این روزها اذهان مردم افغانستان را امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن تحت شعاع خود قرار داده است.

در ادامه این مطلب آمده است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مهم‎تر از امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن است و به همین دلیل مردم این کشور نیز باید به آن توجه بیشتری کنند.

به باور این روزنامه، برخی از تهدیدها نیز در برگزاری انتخابات شفاف از هم‎اکنون در عرصه اداره امور کلان افغانستان نیز به نظر می‎رسد.

روزنامه «آرمان ملی» در سرمقاله خود به برگزاری رقابت‌های انتخاباتی و همایش‎های نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان اشاره کرده و نوشته است که این مراسم نباید در مکان‎هایی که از بیت المال است، برگزار شود.

این روزنامه، برگزاری همایش مردمی «عبدالله عبدالله» نامزد ریاست جمهوری افغانستان در ورزشگاه «غازی» کابل مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که این همایش خسارت زیادی به این ورزشگاه رسانده است.

روزنامه «انصاف» در سرمقاله خود به محکومیت حملات پهپادهای خارجی در منازل مسکونی در برخی از کشورها مانند افغانستان، پاکستان و یمن را مورد بررسی قرار داده است.

در مطلب این روزنامه آمده است که افغانستان پس از پاکستان بیشترین خسارت و تلفات را از ناحیه پهپادهای آمریکایی و هواپیماهای جنگی آن کشور متحمل شده است.

روزنامه انصاف حمله هواپیماهای آمریکایی در خاک افغانستان و پاکستان را نقض آشکار قوانین بین المللی دانسته و نوشته است که هیچ دادگاهی بر مجازات شخصی که جرمش ثابت نشده باشد، اجازه مجازات نمی‎دهد.

روزنامه «افغانستان» در دیدگاه رسمی خود به توانایی و عدم حمایت دولت افغانستان نیروهای امنیتی این کشور را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که این نیروها با توجه به توانایی آن‎ها باید حمایت شوند.

این روزنامه همچنین نوشته است که رشد نیروهای امنیتی افغانستان در 10 سال گذشته کار آسانی نیست و از سویی‎ هم این نیروها نشان داده‎اند که در هر وضعیتی آمادگی مقابله با دشمنان خاک و کشور خود را دارند.

روزنامه «هشت صبح» در سرمقاله خود به آتش بس طالبان پاکستان با دولت آن کشور به مدت یک ماه اشاره کرده و نوشته است که این آتش بس می‎تواند باعث افزایش ناامنی‎ها در افغانستان شود.

روزنامه هشت صبح نوشته است که با هر بار آتش بس میان طالبان پاکستانی و دولت آن کشور جنگ در افغانستان افزایش یافته و این بار هم این امر در خصوص افزایش ناامنی‎ها در افغانستان بعید نیست.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه با آنکه به نظر می‎رسد نخست وزیر پاکستان می‎خواهد صلح در هر 2 کشور تأمین شود، اما نظامیان آن کشور به این خواست هیچ‎گاه تن نخواهند داد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول