اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تکاپوی خرید شب عید

دل‌های بهاری در انتظار جشن احسان و نیکوکاری است

بوی عید که می‌آید، دل‌های بهاری سرشار می‌شود از احساسی برای رسیدن به جشن بزرگ احسان و نیکوکاری.

دل‌های بهاری در انتظار جشن احسان و نیکوکاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، بوی عید که می‌آید، عطر سیب سرخ در فضا می‌پیچد و بوی بهار می‌آید و دل‌های بهاری؛ دل‌هایی که عطر سیب و نسیم بهار را تنها برای خود نمی‌خواهند؛ دل‌هایی که شادی‌هایشان را با هم تقسیم می‌کنند و دستان نیازمند را در آغوش مهرشان می‌نوازند جوانه‌های دوستی را در دل می‌نشانند و به استقبالی بهاری از جنس دیگر می‌روند، از جنس احسان و نیکوکاری..

احسان و نیکوکاری، یکی از شاخه‌های مهم اخلاق اجتماعی است که سرچشمه همه نیکی‌ها به شمار می‌رود؛ از این رو امام علی (ع) می‌فرماید: «جامع خوبی‌ها در نیکوکاری‌هاست».

این اخلاق اجتماعی مهم در حقیقت، یکی از اصول اساسی ارزش‌ها در جامعه اسلامی است که خداوند در قرآن همگان را به انجام آن فرمان داده است.

مرحوم علامه طباطبایی (ره) نیز می‌نویسد: «احسان، یعنی نفع و نیکی رساندن به دیگران، بدون انتظار پاداش متقابل و جبران نیکی؛ به گونه‌ای که در نیکی فزون‌تر و شایسته‌تر عمل کرده و در بدی در مرتبه‌ای پایین‌تر پاسخ دهد، یا اینکه به دیگران خدمت کند بی‌آنکه در انتظار پاداش باشد».

در جامعه‌ای که بر مبنای الگوی اسلامی و مکتب علوی تشکیل شده است، مسلمان نمی‌تواند در برابر نیازها و گرفتاری‌های برادران دینی خود بی‌تفاوت باشد، بلکه با احساس مسئولیت، در پی کمک و رفع مشکلات آنان خواهد بود.

و این روزها خوب که دقت کنی، بوی بهشت به مشام می‌رسد و اگر چشم بصیرت را باز کنی، می‌بینی که این رایحه خوش از چادرهای کمک به نیازمندان است که بهشت و نعمت ابدی و سعادت جاودانه را برای اهلش نوید می‌دهد.

احسان و مردمداری، اخلاق زیبنده مسلمانی است که می‌خواهد از الگوهای دینی و ارزش‌های مکتبی الهام گیرد و زندگی اسلامی را به وجود آورد. مردم، به ویژه گرفتاران و دردمندان، نیازمند رسیدگی و کمک‌اند. پرسیدن از گرفتاری‌ها و مشکلات دیگران و تلاش در برطرف ساختن آنها، نه تنها دروازه دل‌ها، بلکه درهای بهشت و رحمت الهی را به روی انسان می‌گشاید.

انسان برای آسایش و آرامش خود نیازمند دیگران است و همین نیاز او را به مشارکت با دیگران تشویق می‌کند؛ دیگرانی که در اسلام از آنها با عنوان برادران دینی یاد شده است. البته برادری دینی، امری لفظی و تشریفاتی نیست، بلکه آثاری دارد که از جمله آن تعاون و عهده‌داری امور همدیگر است.

هر توانمندی می‌تواند با به عهده گرفتن امری از امور جامعه و کمک به نیازمندان، در اداره و تامین اجتماع سهیم باشد و هفته احسان و نیکوکاری، فرصتی مناسب برای آراسته شدن به این صفات والای اخلاقی و دینی است.

زبان از شمارش نعمت‌های الهی کوتاه و قلم از نگارش آن عاجز است. اما اینک زمان شکر و سپاس از همه نعمت‌های الهی است؛ زمانی که اگر دست‌هایمان بر سر نیازمندان کشیده نشود و دل‌های مهربانمان به خاطر کودکان نیازمند نتپد، هیچ گاه از زمره شاکران نخواهیم بود چرا که مولای متقیان، امام علی(ع) فرموده است: «شکرگزار نعمت خدا نخواهد بود، مگر آن کس که دست دهنده و بخشنده داشته باشد».

برپایی 235 پایگاه احسان و نیکوکاری در قروه

مدیر کمیته امداد امام خمینی قروه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امسال 235 پایگاه ثابت و سیار در نقاط مختلف شهرستان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جشن احسان و نیکوکاری برپا خواهد شد.

حجت‌الله رحیمی با بیان اینکه این پایگاه‌ها در مساجد، مدارس و پایگاه‌های بسیج دایر می‌شود، افزود: در روز جشن نیکوکاری 8 پایگاه ثابت در قروه، سریش آباد، دزج و دلبران و 4 پایگاه سیار نیز در نقاط مختلف برپا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مساجد شهرستان در روز جشن نیکوکاری، آماده جمع‌آوری کمک‌های مردمی است.

به گفته رحیمی، کمک‌های مردمی طی دو سال گذشته در این شهرستان در جشن احسان و نیکوکاری تفاوت بسیار فاحشی با سال‌های قبل از آن داشته است که این نشان از اعتماد مردم به کمیته امداد امام خمینی است.

وی درآمد نقدی از محل جشن نیکوکاری در این شهرستان در سال 90 را 220میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این مبلغ در سال 91 با 10 درصد افزایش به 240 میلیون ریال رسید و درآمدهای غیرنقدی در همین سال نیز 12 درصد  رشد داشت.

وی مجموع رشد کمک‌های مردمی در جشن نیکوکاری سال 91 را  دارای بیش از 11 درصد رشد اعلام کرد.

این مسئول به بخش دیگری از فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی در همین راستا اشاره کرد و اظهار داشت: این فعالیت‌ها به درآمدهای انتظامی معروف هستند که طی آن خیرین با هدایت کمیته امداد، کمک‌های خود را شخصا به دست نیازمندان می‌رسانند.

وی افزود: این کمک‌ها در سال گذشته از رشد 230 درصد نسبت به سال‌های 85 و 86 برخودار بوده است.

به گفته رحیمی، شهرستان قروه دارای ظرفیت بسیار مناسب و بالایی در زمینه هدایت خیرین و جذب کمک‌های مردمی است که با ارتقای همت جمعی، کمک‌ها نیز توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های خدمت‌رسانی کمیته امداد به محرومین سال به سال از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافته است، گفت: نمونه بارز در این راستا جلب مشارکت مردمی در برنامه‌های کمیته امداد است.

مدیر کمیته امداد قروه هدف اصلی در برگزاری جشن نیکوکاری را مشارکت دادن آحاد جامعه در آستانه سال نو، برای یاری دادن به همنوعان عنوان کرد و گفت: کسب حداکثر رضایتمندی نیازمندان، خیرین و حامیان اولویت کمیته امداد است.

به گفته رحیمی، فقر تنها منحصر به عدم وجود شرایط رضایت بخش یک زندگی نیست بلکه به ابعاد معنوی، فرهنگی و آموزشی نیز مربوط می‌شود که به همین دلیل کمک‌ها نباید صرفا جنبه مادی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کسب بهترین نتیجه در جشن نیکوکاری هدف اصلی کمیته امداد امام است، تصریح کرد: بهترین نتیجه‌ای که می‌توان گرفت ریشه کنی فقر در جامعه است نه اینکه به عنوان یک مسکن مقطعی، چند روزی فقر را از نیازمندان دور کرد.

و اینک در آستانه فرصتی دیگر که فرصتی دست داده تا دیگران را در شادی خود سهیم سازیم و باری هر چند اندک از دوش آنها برداریم، باید باور کنیم که با محبت و نیکی به دیگران، اسباب جلب دوستی و محبت فرشتگان مقرب خداوند را برای خود فراهم می‌کنیم و بدین سان، در مقابل حق مومن شرمنده نمی‌شویم.

انتهای پیام/79009/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول