اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین همایش ملی مترجمان کرد ایرانی مطرح شد

راضی نگه‌داشتن اقوام به عنوان یک فرصت ضروری است

برادر محمد قاضی با بیان اینکه اقوام ایرانی هر کدام به نوعی سرمایه‌ای برای کشور هستند، گفت: نظام‌هایی که چند قوم دارند، باید تمام آنها را راضی نگه دارند و با این کار موجب پایداری خود شوند.

راضی نگه‌داشتن اقوام به عنوان یک فرصت ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، احمد قاضی عصر امروز در مراسم آغازین نخستین همایش مترجمان کرد ایرانی یادواره " ابراهیم یونسی" و "محمدقاضی" با استقبال پرشور مردم فرهنگ‌دوست کردستان در تالار اجتماعات پردس سینما بهمن سنندج، اظهار کرد: برگزاری این همایش برای تقدیر از شخصیت و جایگاه علمی این دو اندیشمند جای تقدیر دارد اما باید استمرار داشته باشد.

برادر محمد قاضی افزود: برگزاری این همایش‌ها موجب می‌شود ادبیات ما برای همیشه پویا و زنده بماند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد زبان کردی، گفت: معظم‌له از زبان کردی به عنوان ثروت ملی یاد می‌کنند اما متاسفانه برای حفظ این ثروت کار چندانی صورت نگرفته است.

قاضی خاطرنشان کرد: زنده‌نگهداشتن و پویا کردن زبان کردی را نباید تنها به حرف خلاصه کرد بلکه باید با عملیاتی کردن این حرف‌ها بستر را برای زنده ماندن این سرمایه و ثرومت ملی بکار بست.

وی تصریح کرد: برای حفظ زبان کردی و زبان دیگر اقوام ایرانی که در حقیقت هر کدام به نوعی ثروت این مرز و بوم هستند باید هزینه کرد چرا که هزینه‌ در این راستا نوعی سرمایه‌گذاری است.

برادر محمد قاضی با بیان اینکه در زمینه زبان کردی به جز حرف تا کنون عملی دیده نشده است، گفت: برخی افراد به دلیل محافظه کاری در این حوزه اقدامی نمی‌کنند.

وی افزود: باید با برداشتن این محافظه‌کاری و ترس‌ها حق مشروع خود را که حفظ زبان کردی است، از دست ندهیم و بر غنای آن بکوشیم.

قاضی با بیان اینکه اقوام ایرانی هر کدام به نوعی سرمایه‌ای برای کشور هستند، گفت: نظام‌هایی که چند قوم دارند، باید تمام آنها را راضی نگه دارد و با این کار موجب پایداری خود شوند.

وی خاطرنشان کرد: ‌زبان کردی حق شرعی و انسانی ماست و باید برای حفظ آن با الگوگیری از انسان‌های فرهیخته و بزرگی همچون قاضی و یونسی در حفظ آن تلاش کنیم.

وی افزود: تاریخ قوم کرد تاریخ پرحماسه‌ای است که متاسفانه امروز بسیاری از آن حماسه ها از یاد رفته است و بسیاری از مفاخر این قوم از بدنه آن جدا شده‌اند.

وی در پایان از این دو فرهیخته اندیشمند به عنوان افتخار بزرگی برای قوم کرد نام برد و گفت: باید با الگوگیری و سرمشق قرار دادن آنها ضمن حفظ فرهنگ و زبان کردی اهداف آنان را نیز دنبال کنیم.

انتهای پیام/79002‌/ک30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول