اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سود دسترنج کشاورزان کنجدکار رودباری در جیب دلالان

کنجد یکی از محصولاتی است که تولید آن به علت شرایط مطلوب آب و هوایی در شهرستان رودبار دارای مزیت نسبی است، اما سود این محصول تنها به جیب دلالان و سودجویان می‌رود.

سود دسترنج کشاورزان کنجدکار رودباری در جیب دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، بخش کشاورزی به دلیل برخورداری از رشد مستمر، پایدار، تأمین امنیت غذایی، توسعه اشتغال و ... در استان کرمان مستلزم توجه خاص و حمایت بیشتر است.

این بخش در جنوب استان کرمان با دارابودن، توانمندی‌های قابل توجه در منابع و عوامل تولید مانند اقلیم متنوع آب و هوایی، نیروی انسانی، زمینهای مناسب و ... می‌تواند در شکوفایی اقتصاد کشاورزی کشور نقش مؤثری ایفا کند.

شهرستان رودبار در جنوب کرمان از جمله مناطق با ظرفیت‌ بالای کشاورزی در کشور است، اما مشکلاتی در این بخش سرعت روند توسعه بخش کشاورزی را کم کرده است.

یکی از محصولاتی که تولید آن به علت شرایط مطلوب آب و هوایی در شهرستان رودبار دارای مزیت نسبی است، کنجد است.

سود دسترنج کشاورزان رودباری در جیب دلالان

ارسلان قنبری یکی از کشاورزان کنجدکار این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار اظهار داشت: بیش از 10 هکتار زمین زراعی دارم که هر سال نیمی از آن را به کشت کنجد اختصاص می‌دهم.

وی با اشاره به مشکلات کشت این محصول تصریح کرد: بذر مورد نیاز کشت کنجد را باید از شهرستان کهنوج و دیگر شهرستان‌های همجوار و با قیمت بالا از دلالان و دستفروشان تهیه کنم که در برخی موارد جوانه هم نمی‌زنند.

قنبری بیان داشت: به دلیل نبود کمباین در زمان برداشت، محصول باید به روش‌های سنتی مانند راه رفتن حیوانات روی کنجد و یا کوبیدن با چوب دانه را جدا کنیم، فقط یک کمباین در منطقه ما وجود دارد که آن هم ساعتی 90 هزار تومان هزینه دریافت می‌کند که برای ما مقرون به‌صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تهیه بذر و تولید کنجد با همه این کمبودها و مشکلات دلالان و سودجویان با قیمت کیلویی چهار تا 5 هزار تومان کنجد را از ما می‌خرند در صورتی که بعد از بسته‌بندی و فرآوری چندین برابر این قیمت به فروش می‌رسد که اگر مسئولان حمایتی در این بخش کنند، نتیجه زحمت و دسترنج ما به جیب دلالان نمی‌رود.

پیگیری برای تأمین دستگاه مکانیزه برداشت محصول

کرامت علیدادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار اظهار داشت: سطح زیر کشت محصول کنجد در شهرستان رودبار بیش از 7 هزار و 500 هکتار است که متوسط برداشت در هر هکتار حدود یک‌هزار و 300 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه کنجد در اقتصاد کشاورزان شهرستان رودبار نقش اساسی دارد، تصریح کرد: یکی از مشکلات در این زمینه نبود دستگاه مکانیزه برداشت محصول است که تاکنون این دستگاه در کشور وجود نداشته و مدیریت مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در حال پیگیری است که این دستگاه را تأمین کنند.

علیدادی با اشاره به مصرف این دانه در صنایع غذایی و روغن‌کشی افزود: نبود صنایع فرآوری این محصول در شهرستان سبب شده که این محصول با قیمت ناچیز توسط دلالان خریداری و در استان‌های دیگر فرآوری شود.

وی با بیان اینکه نبود بذر استاندارد گواهی شده در منطقه از دیگر مشکلات کنجدکاران است، خاطرنشان کرد: قیمت این محصول در سال جاری حدود هر کیلو 5 هزار تومان بود که با قیمت مصرف بازار تفاوت چشمگیری دارد.

80 درصد صنعت فرآوری محصول کنجد رودبار در دیگر شهرها

حسن مرادی فرماندار رودبار در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در شهرستان رودبار 7 هزار هکتار کنجد کشت و در هر هکتار به طور متوسط بین یک و نیم تا دو تن برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: با همه توانمندی‌های منطقه در تولید کنجد اما 80 درصد صنعت فرآوری این محصول در شهرهای دیگر وجود دارد و نبود صنایع بسته‌بندی و روغن‌کشی در جنوب کرمان از مشکلات است.

مرادی با اشاره به مزیت‌های کشت کنجد در منطقه خاطرنشان کرد: کنجد تا قبل از گل‌دهی آب کمی نیاز دارد و از نظر اقتصادی هم برای کشاورزان درآمد خوبی دارد و در سال جاری با وجود سودجویی دلالان باز هم قیمت تمام شده برای کشاورزان از محصولات جالیزی بهتر بود.

فرماندار رودبار گفت: با توجه به اینکه دانه‌های روغنی در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و روغن هم جزو کالاهای وارداتی است، توجه و سرمایه‌گذاری در صنعت روغنی‌کشی به ویژه روغن کنجد آن هم در منطقه جنوب کرمان کار مهمی است.

مرادی ابراز داشت: به دنبال این هستیم که سال آینده برای ایجاد صنعت روغن‌کشی در شهرستان رودبار  کارخانه روغن‌کشی در این شهرستان راه‌اندازی شود که سرمایه‌گذار آن هم جذب شده است.

ایجاد نمایندگی اداره صنعت و معدن در رودبار

محمود اسکندری‌نسب مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز اظهار داشت: اگر اداره صنعت، معدن و تجارت در شهرستان رودبار وجود داشت، بسیاری از مشکلات مردم در حوزه صنعت و تجارت حل می‌شد، اما فعلا به دلیل محدود بودن اعتبارات امکان آن وجود ندارد، اما برای ایجاد نمایندگی اقدام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بنای ما در منطقه جذب سرمایه‌گذار است تا محصولات کشاورزان مانند کنجد با قیمتی کمتر از آنچه که برای کشاورزان تمام می‌شود به فروش نرسد و تلاش ما بر این است که در آینده این محصول و فرآوری‌های آن  در شهرستان رودبار به بهترین شکل تولید، بسته‌بندی و صادر شود.

اسکندری‌نسب افزود: هر کس مایل باشد، می‌تواند با استفاده از تسهیلاتی که وجود دارد برای خرید کمباینت، کمباین و حتی دستگاه کشت اقدام کند.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را داریم که از طریق جهاد کشاورزی متقاضیان را برای استفاده از تسهیلات به بانک معرفی کنیم که هم دستگاه را دریافت کنند و هم تسهیلات بگیرند.

.......................................

گزارش از محمد سعیدی‌نژاد

.......................................

انتهای پیام/80030/ق40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول