اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهزیستی استان مرکزی خبر داد

مراجعه 2400 زوج جوان به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان مرکزی

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی از مراجعه 2 هزار و 421 زوج جوان به مراکز مشاوره ژنتیک زیر پوشش این نهاد طی سال جاری خبر داد.

مراجعه 2400 زوج جوان به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان مرکزی

محمد الله‌دادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: سلامت یکی از حقوق عمده انسانی تلقی می‌شود و ارتقای سلامت، عبارت است از فرآیند توانمندسازی مردم برای کنترل بر سلامت و بهبود سلامت خود.

وی تصریح کرد: هم اکنون به همت حوزه پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور مراکز مشاوره ژنتیک در سراسر کشور در حال فعالیت هستند و شهروندان با مراجعه به این مراکز، از خدمات مشاوره ژنتیک و داشتن خانواده‌های سالم در نهایت جامعه‌ای سالم، بهره‌مند می‌شوند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: به عنوان یک اصل کلی مراجعه برای انجام مشاوره ژنتیک به خصوص قبل از ازدواج بسیار راهگشا خواهد بود، به ویژه در مواردی که قصد ازدواج فامیلی، سابقه فرزند بیمار یا غیر طبیعی و عقب ماندگی ذهنی در فرد مراجعه کننده یا بستگان نزدیک و یا مشکلات دیگر وجود دارد. 

الله‌دادی ادامه داد: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به راهنمایی افرادی می‌پردازد که در خانواده‌های آنان سابقه بیماری‌های ارثی یا مادر زادی وجود دارد و شامل تشخیص، توضیح و راهنمایی با توجه به فرهنگ و عقاید خانوادگی، برای انتخاب بهترین گزینش است.

وی پیرامون اهمیت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بیان کرد: امروزه در کشورها سرمایه گذاری‌های وسیع و اقدامات جدی در راستای سالم‌سازی و بهسازی نسل آینده انجام می‌شود، به طوری که افراد قبل از ازدواج و پیش از حاملگی با متخصصان ژنتیک مشورت می‌کنند چرا که با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری و یا در مراحل اولیه بارداری می‌توانند از تولد نوزادان بیمار جلوگیری کرده و نسلی سالم را به خود و جامعه هدیه کنند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در پاسخ به این سوال که چند درصد از معلولیت‌ها قابل پیشگیری است، بیان داشت: در ایران سالانه حدود 30 تا 40 هزار کودک معلول متولد می‌شوند که مشکلات عمده‌ای برای فرد معلول، خانواده و جامعه ایجاد می‌کنند زیرا فرد معلول بخشی از توانایی‌های جسمی و ذهنی، حرفه‌ای، اجتماعی یا روانی خود را از دست داده یا اصلاً این توانایی‌ها را به دست نیاورده است.

الله‌دادی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات بیش از نیمی از ناهنجاری‌‌های مادر زادی کاملاً  قابل پیشگیری هستند، گفت: احتمال بروز معلولیت و مرگ و میر در ازدواج‌های فامیلی 2 تا 3 برابر ازدواج‌های غیر فامیلی است و تا حد امکان باید از ازدواج‌های فامیلی خودداری کرد، طبق تحقیقات انجام شده در استان مرکزی ازدواج فامیلی در استان مرکزی 13 درصد است.  

وی تصریح کرد: از ابتدای اجرای برنامه پیشگیری از اختلالات ژنتیک در استان مرکزی  یعنی سال 1375 تاکنون تعداد 37 هزار و 680 زوج به مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان مرکزی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 2 هزار و 421 زوج از ابتدای سال 92 تاکنون به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند.

انتهای پیام/87003/ق40/ث3001

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول