اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آفت زوال بلوط گزارش می‌دهد

نیستی به جان هستی «هلن»

در پهنه‌بندی استان چهارمحال و بختیاری حدود 57 هزار هکتار از جنگل‌های استان در طبقه آلودگی یک تا 35 درصد زوال بلوط قرار گرفته و اینک 70 درصد این مساحت در منطقه حفاظت شده هلن که تحت مدیریت سازمان محیط زیست است، قرار دارد.

نیستی به جان هستی «هلن»

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، یکی از رخدادهای تلخی که در سال‌های اخیر در جنگل‌های زاگرس در حال رخ دادن بوده و هر روزه بر وسعت آن افزوده می‌شود، زوال یا خشکیدگی بلوط است. بر اساس اطلاعات موجود سالیانه صدها هکتار از درختان بلوط در مناطق مختلف کشور به ویژه جنگل‌های منطقه زاگرس دچار زوال و نابودی می‌شوند، البته در مناطق مختلف شدت خشکیدگی متفاوت بوده و عوامل گوناگونی در بروز این عارضه دخیل بوده‌اند که در این گزارش سعی شده است به آن پرداخته شود.

* 2.5 درصد جنگل‌های کشور در استان چهارمحال و بختیاری است

رئیس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: جنگل‌های استان با وسعتی معادل 307 هزار هکتار، 18.5 درصد مساحت استان و 2.5 درصد مساحت جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

شهرام جزایری افزود: پراکنش این جنگل‌ها از شمال غرب استان در منطقه بازفت به صورت نواری به سمت جنوب غربی و جنوب به طول 212 کیلومتر و عرض سه تا 45 کیلومتر در حوزه استحفاظی چهار شهرستان کوهرنگ، اردل، لردگان و بروجن امتداد دارد.

وی ادامه داد: حدود 19 جامعه جنگلی با 63 گونه درخت و درختچه‌ای در جنگل‌ها شناسایی شده‌اند که بلوط غربی اصلی‌ترین گونه، همراه با گونه‌های بنه، ارس، بادام، ارزن، افرا، گلابی وحشی و ... جوامع جنگل‌های استان را تشکیل می‌دهد.

* آمار دقیقی از تخریب جنگل‌ها نداریم

رئیس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به پدیده خشکسالی بلوط در زاگرس اشاره کرد و گفت: این پدیده در زاگرس آغاز شده و استان‌هایی از جمله ایلام، کرمانشاه، فارس در مرکز این آلودگی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز این اداره با انجام مطالعات شناسایی و تهیه نقشه پهنه‌بندی این آلودگی تاکنون توانسته در یک الی دو منطقه پایلوت که در لردگان واقع است، اقدامات خوبی انجام دهد.

جزایری با بیان اینکه آمار دقیقی از تخریب جنگل به دلیل وسعت و نبود جاده‌های ارتباطی وجود ندارد، ادامه داد: همچنین اجرای عملیات بهداشتی مبارزه با آفات جنگل اجرا شده و به عنوان جایگزین نسبت به نهال‌کاری و احیای مجدد ادامه دارد.

* آلودگی 40 هزار هکتاری منطقه حفاظت شده هلن به آفت بلوط زوال

رئیس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 70 درصد این آلودگی در منطقه حفاظت شده هلن قرار دارد، گفت: در پهنه‌بندی نتایج مطالعات اعلام شده که حدود 57 هزار هکتار از جنگل‌های استان در طبقه آلودگی یک تا 35 درصد قرار گرفته و اینک 70 درصد این مساحت و حدود 40 هزار هکتار آن در منطقه حفاظت شده هلن که تحت مدیریت سازمان محیط زیست است، قرار دارد.

جزایری حضور دام مازاد بر ظرفیت در جنگل‌های استان را از جمله علل تخریب جنگل عنوان کرد و ادامه داد: حضور مردم در عرصه‌های جنگلی، رشد فزاینده جمعیت و وابستگی کامل جنگل‌نشینان به جنگل، گسترش شهرها، روستاها و تأسیسات خدمات بین‌شهری داخل جنگل از دیگر عوامل تخریب جنگل است.

* حضور دام مازاد بر ظرفیت عامل تخریب جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

معاون اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در بخش مردمی، نبود مشاغل مناسب، نبود سوخت فسیلی مورد نیاز و عدم معیشت جایگزین باعث شده که مردم جنگل‌نشین دست به اقدامات غیراصولی مانند قطع درختان برای زغال‌گیری، کشت زیر اشکوب جنگل برای زراعت زده که این موارد با ذات تجدید حیات جنگل مغایرت دارد.

علیرضا فیض‌بخش با اشاره به عوامل دولتی ایجاد کننده تخریب جنگل، یادآور شد: احداث پروژه‌های مختلف از جمله خطوط گازرسانی، جاده‌ها، خطوط برق فشار قوی و همینطور اگر فاقد ارزیابی زیست محیطی و محاسبات علمی و خارج از توان اکولوژیک طبیعت طرح‌ریزی شوند، می‌تواند شدیدا مخرب باشد.

بنابراین مهم‌ترین عامل معکوس کردن روند تخریب در بخش مردمی ایجاد مشاغل جایگزین و افزایش توسعه پایدار و افزایش سهم اشتغال برای مردم این مناطق است. در خصوص تأمین سوخت نیز استفاده از روش‌های مختلفی مانند انتقال سوخت یارانه‌ای به مردم جنگل‌نشین، خرید و تحویل وسایل گازسوز، توزیع و پخش رایگان سیلندر گازی و همچنین نصب تعدادی آبگرمکن خورشیدی به شکل پایلوت در دو روستای ساطع و دود از توابع شهرستان لردگان توانسته تا حدی روند دخالت و تخریب عرصه‌های جنگلی را تحت کنترل و مدیریت قرار دهد.

===============

گزارش از مریم پوراعتمادی

===============

انتهای پیام/68006/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول