به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، لطفالله آجدانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران جامعترین کتابخانه استان را با 24 هزار جلد کتاب در اختیار دارد.
وی ادامه داد: با اینکه این کتابخانه، معتبرترین کتابخانه استان است اما مراجعهکنندگان کمی دارد.
این مسئول با بیان اینکه کارگاههای آموزشی اگرچه امری مقدماتی و ساده است اما در محیطهای آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اما این موضوع در دفتر آموزش و پژوهش استانداری مغفول مانده بود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و به ویژه پژوهش باید کارهای اساسی صورت گیرد، افزود: تمامی پژوهشهای مرتبط با توسعه استان در این دفتر نظارت و هدایت میشود تا سیاستهای کلان کشور در استان با دقت بیشتر انجام شود.
آجدانی با بیان اینکه در مازندران یک طرح جامع پژوهشی نداریم، تصریح کرد: باید چرخه مدونی از نیازهای پژوهشی استان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه دستگاهها به نیازهای پژوهشی واقف نیستند، ادامه داد: ما با پژوهشهایی روبهرو هستیم که آیا اساسا پژوهش هستند یا نه، محل مناقشه است.
آجدانی با بیان اینکه نه تنها موظف هستیم همسو با سیاستهای دولت، نیازهای پژوهشی را دنبال کنیم و اولویتها را بشناسیم بلکه باید در جذب اعتبار و توزیع اعتبار عادلانه عمل کنیم، اظهار داشت: انتقادی که وجود دارد این است که تقسیم اعتبارات پژوهشی عادلانه نبوده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر اعتبارات پژوهشی به سمت حوزههای اقتصادی هدایت میشد، افزود: به حوزههای اجتماعی وفرهنگی توجه چندانی نمیشد.
مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران توجه با اشاره به یک حوزه نباید به معنای نادیده گرفتن دیگر بخشهای همان حوزه باشد، ادامه داد: اگر در بخش اقتصادی پژوهشهایی انجام شده نباید صرفا مربوط به کشاورزی و صنعت باشد و باید همه بخشها را دربرگیرد.
وی با بیان اینکه طبق قانون یک تا سه درصد اعتبارات دستگاهها باید صرف پژوهش شود، تصریح کرد: در گذشته بسیاری از دستگاههای اجرایی نسبت به عملیاتی کردن این تخصیص اعتبار، تلاش جدی به عمل نمیآوردند و ما را از اعتبارات بخش پژوهش محروم کردند.
این مسئول با اشاره به اینکه جنبه نظراتی آموزشها باید جدی گرفته شود، گفت: نظارت ما بر دورههای آموزشی جدی است و اجازه نمیدهیم کارکنان دولت در کلاسهای آموزشی ما ثبتنام کنند اما حضور نیابند چون هدف از این آموزشها افزایش مهارت کارکنان دولت است.
وی خاطرنشان کرد: باید تقویم سالانه آموزشی و پژوهشی را تدوین کنیم تا بدانیم در طول سال چه برنامههایی داریم.
آجدانی یادآور شد: با توجه به ضرورت به روز بودن دستاوردهای علمی، تاکید ویژهای بر تکنولوژی نانو فناوری داریم.
وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش، علوم استانی مغفول مانده است، تصریح کرد: بسیاری از مباحث علوم انسانی اگر به درستی دیده شود رویکرد کاربردی دارد.
آجدانی با اشاره به راهاندازی GPS پژوهشی در مرکز آموزش و پژوهش استانداری مازندران، افزود: با راهاندازی این سامانه، مانع موازیکاری در برنامههای پژوهشی میشویم.
انتهای پیام/86007/س40/ض1002