اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور شخم شالیزارها صورت گرفت

بازگشایی 173 سردهنه رودخانه‌های گیلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از بازسازی و بازگشایی 173 سردهنه رودخانه‌ها به منظور شخم شالیزارها در این استان خبر داد.

بازگشایی 173 سردهنه رودخانه‌های گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آب گیلان با اشاره به بارش 128 میلی‌متری از ابتدای امسال تاکنون در کشور اظهار کرد: متوسط بارش در بلندمدت بین 7 تا 15 درصد در کشور کاهش دارد.

وی به کاهش 46 درصدی روان‌آب‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: امسال حوزه آبخیز خزر 193 میلی‌متر بارش داشته است.

آقابیگی استان‌های مازندران، قزوین، همدان و ... را جزء حوزه آبخیز خزر دانست و بیان کرد: حوزه مذکور بین 5 تا 7 درصد کاهش بارندگی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه 163 میلی‌متر بارش از ابتدای امسال تاکنون در حوزه سد سفیدرود داشتیم، تصریح کرد: حوزه سد سفیدرود بین 4 تا 6 درصد کاهش بارندگی دارد.

وی به بارش برف در حوزه سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: روان‌آب بارش برف هنوز در حوزه سد سفیدرود جریان پیدا نکرده است.

*تقویم کشت گیلان تغییر کند

آقابیگی خواستار تغییر تقویم کشت در گیلان شد و خاطرنشان کرد: سال گذشته برنج در تمام مناطق استان کشت شد و سوخت محصول نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به ورودی 45 متر مکعبی آب در ثانیه به سد سفیدرود، یادآور شد: خروجی آب سد سفیدرود پنج متر مکعب در ثانیه به دلیل موارد زیست‌محیطی است.

وی خروجی آب سد سفیدرود از مرداد تا اسفند سال جاری را 75 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: 45 میلیون متر مکعب برای مصرف آب شرب بوده است.

آقابیگی پنج میلیون متر مکعب خروجی آب سد سفیدرود در زمان مذکور را برای مصارف صنعتی دانست و اظهار کرد: 21 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود به منظور پرورش ماهی رهاسازی شده است.

*اقلیم آب‌وهوایی گیلان تغییر کرده است

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به تغییر اقلیم آب‌وهوایی در این استان، تصریح کرد: تغییر اقلیم آب‌وهوایی گیلان در مدت 15 سال گذشته انجام شده است.

وی از پوشش 25 هزار کیلومتر مربعی بارش برف در حوزه سد سفیدرود خبر داد و بیان کرد: آب منطقه مذکور معادل 300 میلیون متر مکعب است.

آقابیگی با بیان اینکه ذوب برف از 15 اسفند جاری با افزایش درجه حرارت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برف حوزه سد سفیدرود پر آب است.

*بازگشایی 173 سردهنه رودخانه‌های گیلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به بازسازی و بازگشایی 173 سردهنه رودخانه‌ها به منظور شخم زمستانه و آبیاری شالیزارها در این استان اشاره کرد و گفت: بازگشایی سردهنه رودخانه‌ها سه برابر زودتر از سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای گیلان تعداد 907 ایستگاه پمپ آب دارد، اظهار کرد: تعداد 528 ایستگاه پمپ آب آماده‌سازی شده است.

آقابیگی آبیاری در حوزه رشت را همزمان با فصل کشاورزی در این منطقه دانست و بیان کرد: کشاورزی در حوزه رشت همزمان با ورود آب سد سفیدرود به کانال‌ها انجام می‌شود.

*گیلان 8500 هکتار آب‌بندان دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به وجود 8 هزار و 500 هکتار آب‌بندان در این استان اشاره کرد و افزود: 3 هزار و 700 هکتار از آب‌بندان‌های گیلان آماده‌سازی شده است.

وی از آبگیری بسیاری از آب‌بندان‌های گیلان خبر داد و تصریح کرد: تعدادی از آب‌بندان‌ها نیاز به بازسازی دریچه‌ها دارند.

آقابیگی با بیان اینکه تا پایان فروردین ماه سال 93 می‌توان آب‌بندان‌ها را آبگیری کرد، خاطرنشان کرد: استفاده از توان بخش خصوصی برای آماده‌سازی آب‌بندان‌ها و سردهنه‌ها حائز اهمیت است.

انتهای پیام/84001/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول