اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مرکز توسعه سلامت کیش خبر داد

پایان نوبت نخست عملیات ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در کیش‌

سرپرست مرکز توسعه سلامت کیش از پایان موفقیت آمیز نوبت نخست ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در جزیره کیش خبر داد.

پایان نوبت نخست عملیات ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در کیش‌

دکتر محمدرضا رضانیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جزیره کیش اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در سال 1988 در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمامی کشورها را موظف کرد تا سال 2000 این ویروس وحشی را ریشه کن کنند از آن زمان تاکنون نزدیک به 26 سال می‌گذرد هر چند هنوز به هدف نهایی نرسیده‌ایم ولی دستاوردهای عظیمی در پی داشت.

وی ادامه داد: این ابلاغیه و استراتژی‌های آن موجب شد که در سال 2001 فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه به این بیماری را گزارش دهند و در 125 کشور این بیماری به طور کامل حذف گردد، هم اکنون موارد کمی از انتشار این ویروس وحشی در جهان وجود دارد که منحصر به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، نیجریه و سوریه و سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

این مسئول حوزه سلامت کیش تاکید کرد: اجرای برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در ایران از سال 1373 شروع شد، اجرای این عملیات موجب شد که در سال 1379 آخرین مورد این بیماری شناسایی شود و تاکنون هیچ مورد دیگری از این بیماری در ایران شناسایی نشده است.

رضانیا گفت: در هر سال قریب به یک میلیون کودک زیر پنج سال در کشور علیه این بیماری طی دو نوبت واکسینه می‌شوند.

سرپرست مرکز توسعه سلامت کیش تصریح کرد: خوشبختانه به همت والای تلاشگران عرصه بهداشت و درمان از سال 2001 موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه میهن عزیزمان ایران در مجاورت دو کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد و به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها عملیات ایمن سازی تکمیلی در 40 شهرستان مرزی و پرخطر کشور که شامل دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، زابل، جیرفت، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی است و طی دو مرحله به فاصله چهار تا شش هفته در دی و بهمن ماه هر ساله برگزار می‌شود.

وی افزود: بیماری فلج اطفال بیماری است که بیشتر کودکان زیر 15 سال را مبتلا می‌کند، این ویروس سیستم عصبی نخاعی را مبتلا و فرد را تا پایان عمر فلج می‌کند.

این مسئول جزیره کیش اذعان داشت: با عنایت و لطف پروردگار متعال و به همت کیشوندان گرامی و نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط و تلاشگران عرصه بهداشت و درمان نوبت نخست عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با موفقیت پایان یافت.

دکتر رضا نیا خاطر نشان کرد: مرحله دوم این طرح در جزیره کیش همزمان با دیگر مناطق مرزی و پرخطر کشور از مورخه 26 بهمن ماه شروع و ساعت 14 در تاریخ 30 همان ماه به پایان رسید.

وی ادامه داد: در این عملیات ایمن سازی که به صورت خانه به خانه انجام پذیرفت مجموعا 33 تیم سیار دو نفره، 9 تیم ثابت تک نفره، 15 نفر نیروی پشتیبان، شش راننده و هفت ناظر و مسئول طی پنج روز به فعالیت مشغول بودند و بالغ بر 150 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این طرح مشارکت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: جا دارد از حمایت‌های بی دریغ مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، مرکز صدا و سیمای کیش به جهت تبلیغات و پوشش خبری مناسب و دیگر رسانه‌ها و نشریات به دلیل اطلاع رسانی دقیق و مناسب و روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در تهیه و نصب بنرهای مناسب تقدیر و تشکر کنم.

یادآور می‌شود با همکاری سازمان‌های بهزیستی، هلال احمر، بسیج و دیگر داوطلبان سلامت ساکن کیش در مرحله نخست ایمن سازی که از تاریخ 21 تا 26 دی ماه در جزیره کیش به مرحله اجرا در آمد، حدود 9 هزار خانوار ایرانی، 174 خانوار غیر ایرانی، سه هزار و 392 کودک زیر پنج سال ایرانی و 48 کودک زیر پنج سال غیر ایرانی و 311 مسافر در هفت منطقه عملیاتی و 9 پایگاه ثابت واکسینه شدند.

انتهای پیام/88003/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول