اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبر داد

اجرای برنامه‌های ویژه عید نوروز در 15 روستای استان زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: برنامه‌های ویژه عید نوروز در 15 روستای این استان اجرا می‌شود.

اجرای برنامه‌های ویژه عید نوروز در 15 روستای استان زنجان

یحیی رحمتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: عید نوروز فرصت مناسبی برای بازیابی و زنده‌سازی آیین‌ها و سنت‌های نیکوی گذشته است.

وی با اشاره به اینکه در عید نوروز امسال برنامه‌های مختلفی در سطح استان زنجان برگزار می‌شود، تصریح کرد: محور برنامه‌های نوروز سال 93 زنده‌سازی آیین‌های سنتی استان با مشارکت مردم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: مردم کشورمان از زمان‌های دور منازل خود را برای حضور میهمانان در عید نوروز آماده می‌کرده‌اند.

* آغاز پاکسازی ورودی شهر زنجان از 16 اسفند ماه جاری

این مسئول با اشاره به اینکه از روز 16 اسفند ماه جاری بحث پاکسازی ورودی شهر زنجان با مشارکت همشهریان انجام می‌شود، افزود: تلاش می‌شود ورودی شهرها نسبت به سال‌های گذشته زیباتر شود.

رحمتی ادامه داد: این برنامه با همکاری شهرداری زنجان و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث آیین‌ها و سنت‌های چهارشنبه‌سوری امسال برنامه‌های مختلفی در سطح استان زنجان برگزار می‌شود، متذکر شد: برنامه احیای سنت «شال‌اندازی» در سطح استان زنجان اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه این برنامه در 15 روستای هدف گردشگری استان زنجان اجرا می‌شود، افزود: در روستاهایی که در سال‌های گذشته این سنت اجرا می‌شده است این برنامه امسال توسط اداره میراث فرهنگی احیا می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه مراسم چهارشنبه‌سوری به میدان جنگ در شهرها تبدیل شده، ادامه داد: امروز احیای سنت چهارشنبه‌سوری در بین مردم کمرنگ شده است.

* اجرای سنت «نوروز گولی» در استان زنجان

رحمتی اجرای سنت «نوروز گولی» را از دیگر برنامه‌های اداره کل اعلام کرد و بیان داشت: در این آیین کودکان روستا به دنبال پیرمرد هستند و مژدگانی آمدن بهار را به پیرمرد می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در نوروز سال آینده بازخوانی‌سازی سایت‌های گردشگری استان زنجان انجام می‌شود، گفت: گنبد سلطانیه استان زنجان در اولویت این برنامه‌ قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در پایان متذکر شد: امید است اقدامات این اداره کل باعث راحتی و آسایش مردم به ویژه گردشگران نوروزی شود.

انتهای پیام/73008/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول