اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران:

تهران تبدیل به شهر نخبگان فرهنگی و علمی شده است

مدیر‌کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: تهران تبدیل به شهر نخبگان فرهنگی و علمی شده است.

تهران تبدیل به شهر نخبگان فرهنگی و علمی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، برگزاری اولین جشنواره شکوفا در پایتخت نشان داد که برای جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر می‌توان از ابزار IT به خوبی استفاده کرد.

به عبارت دیگر جشنواره شکوفا در اولین سال برگزاری توانست به خوبی از فن‌آوری اطلاعات در جهت اعتلای فرهنگ شهروندان استفاده کند. اکنون تداوم این جشنواره یکی از مطالبات شهروندان از مدیریت شهری است. چرا که یکی از دستاوردهای فن‌آوری اطلاعات بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان است.

کاوه تیمورنژاد در حاشیه جشنواره شکوفا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب تهران اظهار داشت: این جشنواره توانست در سال اول برگزاری خود توسعه فرهنگی و اجتماعی را به خوبی در کلان‌شهری همچون تهران نشان دهد. استقبال بی‌نظیر پایتخت‌نشینان از این جشنواره نشان داد که تمامی تلاش‌های مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر برای تحقق ایده شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک  محقق شده است. مدیر‌کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران اعتقاد دارد که برگزاری دومین جشنواره شکوفا و افزایش استقبال شهروندان از این جشنواره نشان داد که در طول سا‌ل‌های اخیر مدیریت شهری تهران راه را به درستی رفته است.

فارس: در نگاه اول شاید به نظر برسد که جشنواره شکوفا مانند بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقاتی است که برای جلب مشارکت شهروندان طراحی و اجرا می‌شود اما بررسی اهداف این جشنواره نشان می‌دهد که در کنار برگزاری مسابقه مدیریت شهری اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کرده است. کمی درباره این اهداف و تاثیر این جشنواره در تهران توضیح دهید؟

مهم‌ترین هدف برگزاری جشنواره شکوفا در این جمله خلاصه شده است.این جشنواره با هدف قرار دادن توسعه IT در محلات 374‌ گانه و بهبود کیفیت زندگی شهری، خواهان بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ است.

مطالعاتی که در شهرهای مطرح دنیا داشتیم اولین موضوعی که بیشتر به چشم‌ می‌آمد، این بود که یکی از عوامل موفقیت این شهرها در این بود که آنها از تکنولوژی به ویژه فن‌آوری اطلاعات در ارتقای فرهنگ شهروندان خود به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنند. منظور ما از این اعتلای فرهنگی همان تحقق شهروند الکترونیک و شهر الکترونیک است.

 

فارس: مسئله دیگری که در استفاده فن‌آوری اطلاعات در بعد شهری وجود دارد، این است که این بخش از تکنولوژی می‌تواند مدیران شهری را در توجه به محیط زیست و مسائل این چنینی کمک کند؟

دقیقا. زمانی که مدیران شهری به استفاده از فن‌آوری اطلاعات در اداره شهر تاکید می‌کنند، چند معنا می‌تواند داشته باشد. نخست آنکه این علم از ترافیک و رفت و آمدهای غیر ضروری می‌کاهد. همین مسئله در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک به کمک مدیران شهری است که این مسئله در راستای توجه به برنامه‌های محیط زیستی و اعتلای آن است.

از سوی دیگر با توجه به امکان دسترسی آسان شهروندان به تکنولوژی این امکان برای مدیران شهری به وجود می‌آید که آنها تنها با استفاده از فن‌آوری اطلاعات مشارکت شهروندان را به راحتی در کنار خود داشته باشند. از سوی دیگر باعث دسترسی آسان به مدیریت هوشمند شهرها نیز از طریق فن‌آوری اطلاعات امکان‌پذیر می‌شود.

 

فارس: می‌توان گفت که به این دلایل است که در سال‌های اخیر مدیریت شهری تهران به توسعه فن‌آوری اطلاعات در بعد شهری و در میان شهروندان تاکید داشت؟

همانطور که اشاره کردم فن‌آوری اطلاعات در کنار توجه به محیط زیست و مشارکت‌های اجتماعی شهروندان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحقق توسعه پایدار به شمار می‌آید.

براین اساس توسعه فن‌آوری اطلاعات در جامعه امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. شهرداری تهران به  این موضوع نگاهی فرهنگی دارد و در تلاش است تا زمینه‌های توسعه IT و رسیدن به شهر الکترونیک را از مسیر فرهنگ و افزایش مشارکت‌های اجتماعی شهروندان فراهم کند.

 

فارس: جشنواره شکوفا نیز برای دسترسی به این اهداف طراحی و اجرا شد؟

این جشنواره با هدف قرار دادن توسعه IT در محلات 374‌ گانه و بهبود کیفیت زندگی شهری، خواهان بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ است.

 

فارس: در این میان چقدر در اجرای این جشنواره به سلایق شهروندان توجه کردید؟

  جشنواره شکوفا با تشکیل کانون‌های‌ 7گانه بازی‌های رایانه‌ای، رباتیک، وبلاگ‌نویسی، برنامه‌نویسی موبایل، مهارت‌های رایانه‌ای، طراحان گرافیکی و رسانه‌های دیجیتال تمام سلایق و خواسته‌های شهروندان در این حوزه را پاسخگو خواهد بود.

کما اینکه در سال گذشته نیز دیدیم که استقبال شهروندان براساس علایق و سلیقه‌های آنها از تمامی مسابقات این هفت کانون بود که واقعا این استقبال در اولین سال برگزاری این جشنواره بی‌نظیر و غیر قابل پیش‌بینی بود.

از سوی دیگر باید به این مسئله نیز اشاره کنم که جشنواره شکوفا  برنامه جامعی برای پرورش ساختارهای اجتماعی و ایجاد زمینه‌های پویایی، سر زندگی و نشاط با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سطح محلات است.

 

فارس: به نظر می‌رسد که یکی از اهداف مدیریت شهری تداوم جشنواره شکوفا در تهران باشد؟

  شهردار تهران بر این مسئله تاکید دارند که جشنواره شکوفا نه تنها از نظر کیفیت در اجرا باید به آن توجه شود بلکه به عنوان یک جشنواره‌ای ماندگار باید اجرای آن در پایتخت تداوم داشته باشد.

در مجموع باید در پاسخ به این سئوال شما بگویم که شکوفا به عنوان موضوع پایدار و ویژه شهر باید باقی بماند و استمرار آن منحصر به برگزاری جشنواره نشود بلکه توجه به خروجی و کیفیت و ماندگاری آن بسیار مهم است.

در واقع جشنواره شکوفا را بهانه‌ای برای حضور جوانان در محافل اجتماعی است باید از این طریق از آسیب‌های اجتماعی که نوجوانان و جوانان در فضای مجازی در معرض آن قرار دارند، پیشگیری کنیم و با فراهم سازی فضای سالم زمینه رشد و پیشرفت آنان را میسر کنیم.

استقبال گسترده مردم در تشکیل شبکه‌های اجتماعی، پایداری جشنواره شکوفا و تثبیت کانون‌های محله‌ای از مهم‌ترین اهداف اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران برای برگزاری جشنواره شکوفا است.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده است تا در هر محله باید دارای کانون‌های هفت‌گانه جشنواره شکوفا باشد و باید امکانات سرای محله را در اختیار شهروندان قرار دهیم و این سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کنیم تا در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی حضور یابند.

 

فارس: برای مشارکت و حضور شهروندان برای شرکت در جشنواره شکوفا چقدر اطلاع رسانی کردید؟

  اطلاع رسانی و اقدام در مورد مشارکت حداکثری شهروندان محلات با استفاده از ظرفیت‌های محله‌ای، به روز رسانی مستمر ساب پورتال محلات، عضوگیری مستر کانون‌های هفت‌گانه و ثبت سامانه الکترونیکی، برگزاری جشن‌های محله‌ها، برگزاری جشن‌های منطقه‌ای با هماهنگی دبیران علمی و دبیرخانه‌های هادی، برگزاری جشن‌های هفت‌‌گانه توسط دبیرخانه‌های اجرایی، اعلام زمان‌بندی جشنواره‌ها در محلات منطقه و ارائه مستندات جشنواره‌های برگزار شده به اداره کل برنامه‌ریزی از جمله انتظارات این اداره کل از مناطق 22 گانه است.

البته باید به مدیران برنامه‌ریزی شهری مناطق 22گانه این تاکید را داشته باشم که در کنار جشنواره شکوفا باید رسالت خود را در برگزاری جشنواره‌های شمسه، تسنیم، مشکات، سلامت، پویا و سایر جشنواره‌های حوزه معاونت اجتماعی شهرداری انجام دهید.

 

فارس: در مورد مسابقات رباتیک جشنواره شکوفا کمی توضیح دهید که اکنون سطح برگزاری این مسابقات چگونه است؟

تاکنون اعضای کانون‌های هفت‌گانه جشنواره شکوفا که شامل وبلاگ نویسی، توسعه مهارت‌های رایانه‌ای، رسانه‌های دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌نویسی موبایل، طراحی گرافیکی و رباتیک است به 90 هزار نفر رسیده است.

همانطور که اشاره کردم  رویکرد جشنواره بر مبنای استفاده از آثار تولید شده در حوزه‌های مختلف شهرداری است، به عنوان مثال ربات‌ها در زمینه خدمات شهری و امداد و نجات کارآیی فراوانی دارند و به این ترتیب معرفی برترین‌های این جشنواره آغاز راه است.

با توجه به ظرفیت محله‌ای و توانمندی شهروندان منطقه 20 در زمینه رباتیک از عوامل انتخاب این منطقه به عنوان ستاد اجرایی کانون رباتیک جشنواره شکوفا در شهر تهران است. شناسایی استعدادهای محلی و سوق آنان به سمت جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و ترویج فرهنگ تولید دانش و خلاقیت از جمله مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های کانون‌های هفت‌گانه جشنواره شکوفا است.

ساختار کانون روباتیک از چهار لیگ کودکان، آماتور، حرفه‌ای و شبیه‌ساز (دانشجویی) و 27 زیرلیگ تشکیل شده که حضور شهروندان بدون محدودیت سنی از نقاط قوت این جشنواره است. خوشبختانه مسابقات محله‌ای و ناحیه‌ای این منطقه با حضور یک هزار شهروند علاقمند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند، انجام می‌شود.

انتهای پیام/2462/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول