اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران:

900 تیم در دومین جشنواره رباتیک حضور دارند

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: 900 تیم در دومین جشنواره رباتیک حضور دارند.

900 تیم در دومین جشنواره رباتیک حضور دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، اهمیت استفاده از مدیریت هوشمند در کلان‌شهرها  یکی از موضوعات مهمی است که در نیم قرن اخیر مورد توجه بسیاری از شهرهای مطرح دنیا بوده است.

در این میان استفاده از استعدادهای شهروندان در جهت اجرای این مدیریت هوشمند و همچنین استفاده از علوم مرتبط با فن‌آوری اطلاعات باعث شده تا مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر با برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات علمی به کشف استعدادهای نهفته در دل تهران اقدام کند.

برآوردهای کارشناسان از برگزاری جشنواره شکوفا در سال گذشته نشان داد که نه تنها نخبگان نوجوان و جوان زیادی در کوچه پس کوچه‌های پایتخت در حوزه علوم کامپیوتری و رباتیک وجود دارد، بلکه تمایل به یادگیری علوم مرتبط با IT در میان این بخش از افراد جامعه زیاد است.

مرتضی موسی خانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب تهران اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه به علم رباتیک در میان نوجوانان و جوانان بیشتر شده و باعث کسب رتبه‌های علمی بالایی در مسابقات جهانی شده است.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران برگزاری جشنواره شکوفا را فرصتی مغتنم در جهت استعدادیابی در حوزه علم رباتیک در میان جوانان و نوجوانان دانست و عنوان کرد: برگزاری جشنواره رباتیک  در سطح تمامی محله‌ها و مناطق شهر تهران در نوع خود بی‌نظیر است و این نشان دهنده اهمیت شهرداری تهران به آموزش شهروندان و اجرای طرح شهر الکترونیک است.

 

وی ادامه داد: راه‌اندازی کانون رباتیک در شهرری و برگزاری مسابقات رباتیک در منطقه 20 نه تنها مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته است، بلکه کانون‌های رباتیک که در 374 محله شهر تهران مشغول به فعالیت هستند نیز توانسته‌اند با ارتقای سطح علمی خود گام موثری در آشنایی جوانان و نوجوانان با این علم داشته باشند.

موسی خانی بیان کرد: هرچند علم رباتیک در نگاه نخست علمی کاملا غربی به نظر می‌رسد و در این میان نیز کشورهای صاحب نامی نیز در حوزه علوم رباتیک وجود دارند، اما آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، استقبال کودکان، جوانان و نوجوانان ایرانی از این علم است.

فارس: به نظر شما آیا می‌توان این ادعا را مطرح کرد که جشنواره شکوفا نیز توانسته به استعدادیابی جوانان در این زمینه و ارتقای سطح علمی آنها موثر باشد؟

در دو دهه اخیر خوشبختانه شاهد برگزاری مسابقات ملی زیادی در این زمینه در کشور هستیم که این مسئله نشان از اهمیت و استقبال علم رباتیک در میان جوانان و نوجوانان کشور است. اما آنچه در این میان اهمیت دارد، برگزاری مسابقات رباتیک در سطح گسترده در تمامی محله‌ها و مناطق شهر تهران است.

شاید بتوان گفت که در این سطح تا کنون مسابقه‌ای  در کشور برگزار نشده که تمامی مناطق کلان‌شهر بزرگی مانند تهران درگیر برگزاری مسابقات رباتیک در میان شهروندان خود باشد. همانطور که می‌دانید هدف از برگزاری این مسابقات تشویق نوجوانان و جوانان برای یادگیری یکسری از علوم مختلف مرتبط با علم رباتیک مانند کامپیوتر، رباتیک و ... است.

در واقع علم رباتیک تجمیعی از علوم مختلف محسوب است. در این میان شهرداری تهران در قالب جشنواره شکوفا این علم را که در سطوح دانشگاهی و البته دبیرستان آموزش داده می‌شود را به میان نوجوانان و جوانان آورده است.

جالب است بدانید که تا قبل از این اقدام مدیریت شهری تهران آموزش و فراگیری این علم در دست افراد خاصی از جامعه که البته قشر مرفه بود آموزش داده می‌شد چرا که تامین نیازهای مالی و علمی و فنی از پیش نیازهای فراگیری این علم است.

با اقدامی که شهرداری تهران در قالب جشنواره شکوفا انجام داده باعث شده تا علم رباتیک به صورت یکسان در میان شهروندان نوجوانان و جوان ساکن در شهر تهران در شمال و جنوب این کلان‌شهر تعمیم داده شود.

در واقع با این کار مدیریت شهری این امکان فراهم می‌شود که با شناسایی استعدادهای نهفته‌ای که در شهر وجود دارد، شناسایی و برای فراگیری کامل این علم به سطوح بالاتر راهنمایی کند.

 

فارس: با توجه به اینکه شما رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران هستید، افرادی که تمایل به شرکت در مسابقات رباتیک جشنواره شکوفا را دارند، باید از نظر علمی در چه سطحی باشند؟

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره شکوفا این است که  در این جشنواره علمی تمامی رده‌های سنی از کودکان گرفته تا نوجوانان و جوانان که به این علم رباتیک علاقه دارند، شرکت کنند.

اصلا لازم نیست که تمامی این افراد دارای اطلاعات علمی بالایی در زمینه علم رباتیک باشد بلکه این افراد می‌توانند باتوجه به علاقه‌ای که دارند ابتدا در دوره‌های آموزشی‌ که در کانون‌های رباتیک و خانه‌های IT مناطق و محله‌های شهر به گروه سنی کودک، جوان و نوجوان داده می‌شود به مرور با این علم آشنا شوند.

در واقع با بهره‌گیری از این دوره‌های آموزشی و آشنا کردن آنها با قوانینی که در مسابقات رباتیک باید رعایت شود این استعدادها را به سوی این علم سوق می‌دهد و در نهایت این استعدادها به مراحل بالای مسابقاتی که اکنون در داخل و خارج از کشور در حال برگزاری است هدایت می‌شود.

 

فارس: جایگاه تهران و تیم‌های شرکت کننده از پایتخت در میان سایر تیم‌های رباتیک کار کشور چگونه است؟

تیم رباتیک تهران در میان تیم‌های شرکت کنند از سایر شهرهای کشور در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. در واقع علاقه‌ای که اکنون در میان نوجوانان و جوانان تهرانی در مورد علم رباتیک و شرکت در مسابقات آن به وجود آمده است  نه تنها خانواده‌ها به این علم علاقمند شده‌اند بلکه آنها مشوق‌های بسیار خوبی برای فرزندانشان جهت یادگیری این علم و شرکت در مسابقات ملی و بین‌المللی هستند.

با توجه به اینکه  شهر تهران دسترسی آسان‌تری به منابع علمی رباتیک دارد، باعث شده تا بخش عمده تیم‌های شرکت کننده در مسابقات رباتیک از پایتخت باشند. اقدامی نیز که مدیریت شهری تهران در جهت برگزاری جشنواره شکوفا و مسابقات رباتیک در تهران کرده نیز در نوع خود بی‌نظیر است چرا که این جشنواره نه تنها باعث شناخته شدن استعدادهای نهفته در این زمینه در تهران می‌شود، بلکه باعث آشنایی بیشتر خانواده‌ها به علم رباتیک و حمایت بیشتر آنها از فراگیری این دانش در میان کودکان، جوانان و نوجوانان می‌شود.

 

فارس: فکر می‌کنید ارائه آموزش‌های پایه‌ای در مورد علم رباتیک چقدر می‌تواند برای شرکت کنندگان در این مسابقه موثر باشد‌؟

همانطور که می‌دانید علوم مرتبط با رباتیک تنها به صورت تئوری آموزش داده نمی‌شود بلکه تمامی این علوم به صورت تجربی به متقاضیان آموزش داده شود. در تمامی کانون‌های رباتیک شهر تهران تجهیزات مورد نیاز این علم در اختیار نوجوانان قرار گرفته و آنها از نزدیک با این وسایل و نحوی کار کردن با آن آشنا می‌شوند.

به عنوان مثال در مقطع راهنمایی، دبیرستان و یا دبستان که در درس‌هایی مانند علوم و یا فیزیک که در مورد مسائلی مانند الکتریسیته صحبت می‌شود قبلا دانش‌آموزان به صورت تئوری و یا در آزمایشگاه با آن آشنا می‌شوند.

اما اکنون با تمهیداتی که شهرداری تهران اندیشیده، دانش‌آموزان با مسائلی مانند الکتریسیته، موتور و ربات قبل از اینکه در مدارس خود درس‌های مربوط به آن را بخوانند آشنا می‌شوند. الان شاید بسیاری از دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و یا دبستان با ربات الکتریسیته و مسائل این چنینی آشنا هستند.

 

فارس: شرایط سنی ای که در این مسابقات شرکت می‌کنند به چه صورت است؟

در جشنواره رباتیک شکوفا چهار رده سنی در نظر گرفته می‌شود که از مقطع ابتدایی تا دبیرستان است. برای هر کدام از این گروه‌ها با توجه به نیاز و توانمندی‌هایشان یک لیگ تعریف شده است. مانند مقدمات ربات، آشنایی  با موضوعات مکاتیک و کنترل‌های ساده ربات و در رده‌های بالاتر هوشمندسازی، کنترل خودکار ربات و در رده بالاتر نیز کنترل خود مختار ربات‌هاست.

 

فارس: جشنواره رباتیک امسال چقدر متفاوت‌تر از جشنواره سال گذشته است؟

امسال سعی کردیم تا تغییراتی را در قوانین و مقررات مسابقات داشته باشیم. سطح مسابقات نیز به نسبت سال گذشته ارتقا داده شده است. محدودیت‌هایی که برای استفاده از قطعات تعیین شده توسط هیئت علمی وجود داشت، این محدودیت‌ها برداشته شد.

 

فارس: آماری دارید که نشان دهد چه تعداد تیم در جشنواره امسال ثبت نام کرده‌اند؟

تا کنون 900 تیم در مسابقات رباتیک جشنواره شکوفا در رده‌های سنی 5 سال تا مقطع دبیرستان شرکت کرده‌اند. البته در بخش خلاقیت‌ها نیز محدودیت سنی‌ای برای شرکت کنندگان قرار نداده‌ایم.

 

فارس: کمیته علمی این جشنواره چه نظارت‌هایی را بر نحوی اجرای آن انجام می‌دهد؟

کمیته علمی جشنواره شکوفا تمامی نظارت‌های علمی این جشنواره را برعهده دارد. این کمیته از ابتدای شکل‌گیری این جشنواره در کنار شهرداری تهران بود و قوانین و اهداف آن را تعریف کرد و بر روند برگزاری مسابقات در سطح مناطق نظارت کرد. همچنین نظارت بر داوران و مربیان کانون‌های رباتیک را نیز برعهده داشت.

انتهای پیام/2462/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول