اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان:

کردستان خاستگاه موسیقی جهان است

رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان گفت: تا سال 2011 جزیره کرت در یونان به عنوان مبدا و خاستگاه موسیقی جهان عنوان می‌شد اما در یک مجمع جهانی در روسیه خلاف این امر اثبات شد و کردستان به عنوان خاستگاه موسیقی جهان آن هم 15 هزار سال پیش از میلاد معرفی شد.

کردستان خاستگاه موسیقی جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مهدی احمدی صبح امروز در اختتامیه کنسرت 2 روزه ارکستر فیلارمونیک کردستان گفت: حضور مسئولان ارشد استان در این برنامه نشان‌دهنده توجه ویژه استاندار و تیم مدیریتی استان به توسعه هنر و فرهنگ در کردستان است.

‌وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که بعد از سال‌ها شاهد حضور دولتمردی در استان هستیم که هنر و فرهنگ را به عنوان زیربنای توسعه‌ای می‌نگرند و نگاه ویژه‌ای به حمایت و توسعه هنر و فرهنگ کردستان دارند.

رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان با تقدیر از امین مرادی رئیس  حوزه هنری استان کردستان در حمایت از گروه ارکستر فیلارمونیک و دیگر رشته‌های هنری افزود: خوشبختانه در این مدت با حمایت‌های صورت گرفته شاهد پویایی و امید در فضای هنر و فرهنگ استان هستیم و حضور ارکستر فیلارمونیک در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز حاصل این نگاه مدیریتی است.

وی تصریح کرد: به زودی ترکیب کامل هیئت امنای ارکستر فیلارمونیک کردستان متشکل از مدیران ارشد استان و موسیقی‌دانان به نام ایران و جهان به صورت کامل اعلام خواهد شد.

احمدی با اشاره به موسیقی کردستان خاطرنشان کرد: تا سال 2011 جزیره کرت در یونان به عنوان مبدا و خاستگاه  موسیقی جهان عنوان می‌شد اما با تلاش‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته توسط دکتر حمیدرضا اردلان و دکتر درویشی و در یک مجمع جهانی در روسیه خلاف این امر اثبات شد و جای بسی افتخار است که کردستان به عنوان خاستگاه موسیقی جهان آن هم 15 هزار سال پیش از میلاد معرفی شده است.

وی ضمن معرفی اعضای گروه با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره هنرمند توانمند، صدابردار سنندجی مرحوم «شهاب میرا نی» که چندی پیش به دلیل سکته قلبی از دنیا رفت، گفت: برای اولین بار ارکستر فیلارمونیک بدون استفاده از میکروفن و بلندگو به صورت زنده به اجرای برنامه می‌پردازد.

قطعه «حلبچه» اثر مهدی احمدی آغازگر اجرای گروه بود که به زیبایی توسط گروه اجرا شد. قطعه دوم اثر محمدرضا درویشی بود که در معرفی آن مهدی احمدی گفت: این قطعه برای اولین بار توسط یک ارکستر در ایران نواخته می‌شود و اصل آن توسط ارکستر موسیقی اوکراین و برای یک فیلم سینمایی نواخته شده است، قطعه‌ای که دارای پیچیدگی‌های خاصی بود.

انتهای پیام/79002/م30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول