اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوم اسفند ماه و به مدت 25 روز صورت می‌گیرد

آغاز فاز سی‌ام طرح واکسیناسیون تب برفکی در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از آغاز فاز سی‌ام طرح واکسیناسیون سراسری تب برفکی خبر داد.

آغاز فاز سی‌ام طرح واکسیناسیون تب برفکی در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید سعید حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: در این طرح 90 هزار و 400 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان مرکزی مایه‌کوبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیماری تب ‌برفکی یکی از مهم‌ترین و مسری‌ترین بیماری‌های دامی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان و سم و پستان و کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی بالا برای دامداران و صنعت دامپروری کشور را در پی دارد، اضافه کرد: این بیماری ممکن است به صورت نوع قلبی در گوساله‌ها و بره‌ها و بزغاله‌ها بروز و باعث تلفات آنها شود و خسارات سنگینی را ایجاد کند.

حسینی گفت: طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین از سوم اسفند ماه سال جاری به مدت 25 روز کاری در واحدهای صنعتی، سنتی، روستایی و مناطق عشایری 12شهرستان استان با مشارکت بخش خصوصی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به پیش‌بینی این طرح که واکسیناسیون 90 هزار و 400 رأس گاو و گوساله است، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون تب‌ برفکی در کنار رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای می‌تواند از وقوع بیماری جلوگیری کند، بنابراین دامداران باید توجه ویژه‌ای به رعایت موارد بهداشتی و ایمن سازی دام‌های خود داشته و به محض مشاهده هر گونه علائم بیماری مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند.

وی افزود: در بیشتر بیماری‌های عفونی به خصوص در بیماری تب ‌برفکی قبل از آنکه بیماری از نظر بالینی در دام قابل مشاهده باشد، عامل بیماری می‌تواند باعث آلودگی محیط و انتقال بیماری شود، همچنین لاشه دام‌های تلف شده بر اثر بیماری تب برفکی و عدم دفن بهداشتی آنها می‌تواند باعث انتشار بیماری شود، لذا باید تمام خودروهای حمل شیر و علوفه پیش از ورود به دامداری‌ها به صورت کامل ضد عفونی شوند.

این مسئول در پایان تاکید کرد: برای آنکه بیماری رخ ندهد باید از آلودگی محیط با ویروس تب ‌برفکی جلوگیری کرد و حتی‌المقدور تا اطلاع بعدی از خرید و جابجایی دام خودداری و در صورت ضرورت نیز قبل از وارد کردن آنها به دامداری، مدتی آنها را در قرنطینه نگهداری کرد.

انتهای پیام/87004/ن30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول