اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گمنامی مقبره شهدای گمنام اسدآباد

بیش از یک سال است که شهدای گمنام در دیار سید جمال‌الدین اسدآبادی به خاک سپرده شدند اما مسئولان به بهانه نبود طرح و اعتبار ساماندهی مزار از این شهدا غافل شدند.

گمنامی مقبره شهدای گمنام اسدآباد

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، ورود سه شهید گمنام والامقام به شهرستان اسدآباد در 26 خرداد 91 حال خوبی به شهرستان داد.

از 28 شهید گمنام که در سال 91 وارد استان شدند، سه شهید گمنام در دیار سیدجمال‌ به خاک سپرده شدند تا بار دیگر یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را زنده کنند.

با ورود این کبوتران گمنام به شهرستان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر آن شد پیکر این شهدای بزرگوار را در پارک شهید مدنی، یعنی پارک ورودی شهر با نام «پارک جنگلی» به خاک بسپارد.

در مراسمی پیکر مطهر این سه شهید گمنام با حضور مردم و مسئولان در آن سال تشییع و تدفین شد و از آن روز به بعد تنها مراسم گلباران و عطرافشانی این شهدا انجام شد که آن هم  مختص به ایام خاص چون دهه فجر و یا هفته دولت بوده است.

این شهدای بی‌نام و نشان در دیاری به خاک سپرده شدند تا دیگر گمنام نباشند، دیاری که مبارزی انقلابی با نام بزرگ سید جمال‌الدین اسدآبادی در آن زاده شد و پیکرش نیز در افغانستان آرمیده که البته به نوعی او نیز گمنام است.

 

در گلزار شهدای اسدآباد نیز سه شهید گمنام آرمیده بود که دو نفر از آنان شناسایی شدند و امروز مردم با حضور بر مزار یک شهید گمنام دیگر، هر روز پنج‌شنبه با قرائت فاتحه‌ای، مرادی از خون پاک آنان می‌گیرند. برای‌مان سؤال شد وضعیت شهدای گمنام پارک شهیدمدنی تا کی قرار است به فراموشی سپرده شود و مگر قرار نبود برای آنها مزار و المان ساخته شود.

در این راستا با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اسدآباد به گفت‌وگو نشستیم.

علی وفائی ابتدا از ساماندهی گلزارهای شهدای شهر و روستای شهرستان خبر داد و اظهار داشت: در ساماندهی گلزار شهدای این شهرستان رتبه برتر را در سطح استان داریم.

وی با بیان اینکه گلزار شهدای شهر اسدآباد در سال 90 ساماندهی و به اتمام رسیده، تصریح کرد: در این گلزار شهدا 201  مزار شهید ساماندهی شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اسدآباد با بیان اینکه در سال 91 برای ساماندهی سه مزار شهید در پارک شهیدمدنی مبلغ 50 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شد، افزود: این المان هنوز ساخته نشده و حتی هیچ‌گونه طراحی برای آن صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه ما در مراسم‌های مختلفی برنامه عطرافشانی و گلباران این مزارهای شهید را داشته‌ایم، افزود: برنامه‌های دیگری نیز مانند قرائت زیارت عاشورا و یا دعای ندبه توسط سپاه انجام شده است.

وفائی از ارائه طرحی از سوی شهرداری برای ساماندهی مزار سه شهید گمنام در پارک شهید مدنی خبر داد و گفت: مبلغ 50 میلیون تومان اعتبار از سوی شهرداری برای این ساماندهی اختصاص داده شده است.

پارک شهید مدنی از پارک‌های ورودی اسدآباد است که همیشه میزبان مسافران بوده و با توجه به اینکه شهدای گمنام در این پارک آرمیده‌اند، می‌طلبد مسئولان نسبت به ساماندهی مزار این سه شهید گمنام اقدام کنند.

 

با توجه به اینکه ساماندهی مزارهای شهدای شهر در سطح کشور یکی از برنامه‌های شهرداری‌هاست، در خصوص ساماندهی مزار این شهدا نیز با شهردار اسدآباد به گفت‌وگو نشستیم.

 

200 میلیون تومان برای ساماندهی مزار شهدای گمنام نیاز است

نوروز سرابی با بیان اینکه ساماندهی مزار شهدای گمنام در حال تهیه طرح است، اظهار داشت: این طرح توسط همکاران ما در شهرداری در حال تهیه است، البته تعدادی طرح نیز ارائه شده که تاکنون به تصویب نهایی نرسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 50 میلیون تومان برای ساماندهی این مزارها از محل اعتبارات عمرانی استانی اختصاص داده شده، افزود: تاکنون این اعتبارات تخصیص داده نشده است.

شهردار اسدآباد با بیان اینکه بودجه و اعتبارات استانی امسال به شهرداری به طور کامل تخصیص داده نشد، تصریح کرد: در صورت تهیه طرح ما از منابع داخلی شهرداری عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی مزار شهدای گمنام به 200 میلیون تومان نیاز دارد که ما برای سال آینده برای شروع کار 25 درصد از اعتبارات و منابع داخلی هزینه می‌کنیم تا اعتبارات عمرانی استان به آن اختصاص داده شود.

سرابی از ساخت المان شهدای گمنام در سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم طی یک‌سال از منابع داخلی در سال 93 این المان را ایجاد کنیم.

وی افزود: برای ساخت این المان نیز 30 میلیون تومان نیاز است که در صورت وجود اعتبارات از محل اعتبارات داخلی شروع خواهیم کرد.

مسئولان شهرستان در راستای عینیت‌بخشی به شعار زنده نگه‌ داشتن یاد شهدا، با ساماندهی مزار این شهدای گمنام که بیش از یک سال است در این شهر آرمیده‌اند، چراغ دل مادرانی که هنوز منتظر فرزندان دلبند و نور چشم خود هستند را گرم نگاه دارند.

از پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خوشا به حال بنده‌ای گمنام که خدا او را بشناسد و مردم او را نشناسند، این‌ها چراغ‌های هدایت و چشمه‌های دانش هستند که هر فتنه تاریک از برکت آن‌ها برطرف می‌شود».

اگر از رسیدگی و ساماندهی مزار شهدای گمنام سؤال می‌کنیم به این دلیل است که این ما هستیم که به وجود پربرکت این شهدای گمنام نیاز داریم نه آنان.

........................

لیلا نظری فرهودی

.........................

انتهای پیام/89008/ل30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول