اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بحران در صنعت تولید مرکبات و گل و گیاه مازندران

بر اثر بارش برف بی‌سابقه اخیر در مازندران به‌ویژه در بخش غربی استان صنعت تولید مرکبات و گل و گیاه با توجه به اینکه مازندران از بیشترین سهم در تولید مرکبات کشور برخوردار است، دچار بحران شد.

بحران در صنعت تولید مرکبات و گل و گیاه مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، بارش برف بی‌سابقه اخیر در مازندران به بخش‌های کشاورزی، عمرانی، زیرساخت‌ها، صنعتی و تولیدی خسارت شدیدی وارد کرد.

با توجه به اینکه مازندران از بیشترین سهم در تولید مرکبات کشور برخوردار است، بارش سنگین برف در غرب استان صنعت تولید مرکبات و گل و گیاه را دچار بحران کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: میزان خسارت بارش برف اخیر به مرکبات در شهرهای مازندران به‌ویژه شهرهای غربی را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد.

محمدتقی شکوهی افزود: بخش اول مرتبط با خسارت وارد شده به میوه‌های برداشت نشده بر روی درخت است که در کل استان مازندران میزان خسارت برآورد شده حدود 10 درصد از میوه‌های برداشت نشده پرتقال بوده که 180 هزار تن از تمام 8/1 میلیون تن تولید پرتقال استان مازندران را شامل می‌شود که البته بخش اعظم این میزان مربوط به ارقام محلی و در غرب استان بوده است.

وی بیان داشت: درصد برآورد شده در شرق استان از مجموع برداشت نشده مرکبات، پنج درصد پرتقال دچار خسارت شد و در غرب حدود 50 درصد از پرتقال برداشت نشده، دچار خسارت شد که این آمار به دلیل تفاوت سطوح کاشت در مناطق غرب و شرق است، زیرا میزان سطح در شرق استان بیشتر از مناطق غربی آن است.

وی تصریح کرد: برآورد میزان خسارت به میوه‌های پرتقال برداشت نشده در سطح استان حدود 10 درصد بوده که این میزان از حداقل پنج درصد در شرق استان شروع شده و به 50 درصد در غرب استان می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران افزود: برآورد ریالی خسارت به میوه‌های پرتقال برداشت نشده، معادل 900 میلیارد ریال بوده و گروه دوم خسارت شامل آسیب‌های وارد شده به نهال‌های زیر پنج سال است که حساسیت بیشتری نسبت به سرما دارند.

شکوهی میزان این خسارت در کل استان را حدود 38 درصد بیان کرد و گفت: این سطح شامل هفت‌هزار و 500 هکتار از مجموع 15 هزار هکتار نهال‌های زیر پنج سال بوده است.

وی تاکید کرد: میزان برآورد ریالی خسارت وارد شده به این بخش معادل یک‌هزار و 430 میلیارد ریال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از باغات بارده به عنوان گروه سوم باغات خسارت دیده یاد کرد و گفت: این گروه حدود 23 درصد باغات استان را شامل می‌شود.

شکوهی تصریح کرد: میزان باغاتی که به طور جدی دچار خسارت شدند، شامل 20 هزار هکتار از 85 هزار هکتار باغات پرتقال استان بوده است.

وی گفت: عمده این باغات شامل ارقام محلی غرب مازندران بوده که برآورد ریالی این بخش از خسارات مستلزم گذشت زمان و آشکار شدن خسارت‌های پنهان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران افزود: گروه چهارم خسارت وارده به باغات مرکبات شامل میوه‌های موجود در انبارها است که تاکنون برآوردی در این خصوص صورت نگرفته است.

کارشناس مسئول مرکبات مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری به باغداران توصیه کرد برای رفع حالت پژمردگی و احیای درختان ترکیبات دارای اسیدهای آمینه را روی درختان به صورت تغذیه برگی محلول‌پاشی کنند.

هادی ایزدی تاکید کرد: این توصیه براساس نظر موسسات معتبر بین‌المللی بوده و در سال‌های گذشته از سوی برخی باغداران پیشرو استفاده شده و اثرات چشمگیر و مثبت داشته است.

این کارشناس گفت: افزون بر 50 درصد مرکبات مورد نیاز کشور در مازندران تولید می‌شود.

کارشناس مسئول مرکبات مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اینکه از حدود 10 روز قبل وقوع بارش برف و سرمای بی‌سابقه اخیر سایت‌های گوناگون هواشناسی پیش‌بینی سرما و برودت زیاد برای استان را کردند و از ورود یک جبهه هوای سرد سیبری به مناطق شمال کشور خبر داده بودند، اما متاسفانه مسئولان اقدام پیشگیرانه انجام ندادند.

ایزدی افزود: برداشت ارقام تجاری مرکبات مانند تامسون انجام شد، اما حدود 10 درصد از ارقام محلی که برداشت آنها انجام نشده، دچار یخ‌زدگی شدند.

کارشناس مسئول مرکبات مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: در مازندران سطح زیرکشت مرکبات افزون بر 110 هزار هکتار بوده و در ازای هر هکتار برای سه تا چهار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

به گفته ایزدی، حدود 400 هزار نفر در این استان از طریق فعالیت در بخش مرکبات کسب درآمد می‌کنند و فرصت اشتغال برای آنها فراهم شده است.

خسارت 226 میلیارد تومانی به گل و گیاه زینتی مازندران

نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه زینتی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: بر اثر بارش برف بی‌سابقه اخیر صنعت تولید گل و گیاه مازندران نیز دچار بحران شد.

الیاس لاریجانی اضافه کرد: در مازندران سطح زیرکشت گل و گیاه به میزان 745 هکتار بوده که شامل 245 هکتار گلخانه و 500 هکتار فضای باز است.

وی تاکید کرد: بر اثر بارش برف بی‌سابقه اخیر 80 درصد گلخانه‌ها از 20 تا 100 درصد تخریب شده و 320 هکتار فضای باز نیز دچار آسیب جدی شد.

لاریجانی میزان خسارات وارد شده به بخش گل و گیاه زینتی استان مازندران را 226 میلیارد تومان برآورد کرد.

به گفته نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه زینتی مازندران، حدود 10 هزار نفر در این استان از طریق فعالیت در بخش گل و گیاه کسب درآمد می‌کنند و فرصت اشتغال برای آنها فراهم شده است.

وی افزود: بلافاصله پس از بارش برف سنگین در مناطق غرب استان به اتفاق مدیر و کارشناسان مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان به شهرستان‌های خسارت‌دیده عزیمت کردیم.

لاریجانی گفت: بلافاصله نشست اضطراری برگزار شده و تصمیم گرفته شد تعاونی‌های شهرستان‌ها آمار گلخانه‌های خسارت‌دیده را محاسبه و به اتحادیه ارسال کنند تا برای دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره و درازمدت به تولیدکنندگانی که در این حادثه دچار ضرر و زیان شدند، انجام شود.

نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه زینتی مازندران از دولت، وزارت جهاد کشاورزی، سیستم بانکی و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری جدی به منظور جبران آسیب‌های وارد شده در کوتاه مدت شد.

لاریجانی گفت: در زمان بحران و سرما از مسئولان شرکت نفت و گاز انتظار می‌رود برخوردی که با بخش صنعت، ادارات و اماکن عمومی می‌شود نباید با بخش گل و گیاه که موجود زنده است و حاصل سال‌ها تلاش تولیدکننده بوده و جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، انجام شود.

وی تصریح کرد: هر واحد صنعتی چند روز پس از قطع انرژی قادر به ادامه فعالیت خود بوده، اما در بخش گل و گیاه حتی با یک شب یخ‌زدگی باعث هدر رفت زحمات تولیدکننده و سرمایه ملی می‌شود، پس نگاه متفاوت به گل و گیاه ضرورت دارد.

نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه زینتی مازندران افزود: کامیون‌ها بار گل زده بودند تا عازم مقصد شوند که با بارش برف سنگین زمین‌گیر شدند و امکان حرکت آنها سلب شد، البته این بخش از مشکلات ناشی از این رویداد طبیعی در استان به ویژه در مناطق غرب خسارت زیادی دیده است.

لاریجانی هزینه خسارت وارد شده به گل‌ها و گیاهان داخل گلخانه‌ها را متری 400 هزار ریال و تاسیسات بیرونی، محوطه و فضای باز را متری 50 هزار ریال برآورد کرد.

انتهای پیام/2296/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول