اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان:

285 هزار نفر از سالمندان زیرپوشش بهزیستی هستند

رئیس دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان گفت: 285 هزار نفر از سالمندان زیرپوشش بهزیستی هستند.

285 هزار نفر از سالمندان زیرپوشش بهزیستی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حسین نحوی‌نژاد بعد از عصر امروز در جلسه شورای ساماندهی سالمندان که در استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بهزیستی در مورد سالمندان علاوه بر وظیفه ذاتی ارائه خدمات و پوشش حمایتی از این قشر، دبیری شورای ساماندهی سالمندان کشور را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در ماده 199 قانون برنامه سوم در مورد سالمندان آیین‌نامه اجرایی را به تصویب و در آن بر تشکیل شورای ساماندهی سالمندان کشور تاکید شد.

رئیس دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان با بیان اینکه هدف شورای ساماندهی سالمندان  ارتقاء سطح سلامت سالمندان است، ادامه داد: شورای ساماندهی یک نظام و نهاد سیاست گذار و رصدکننده و ناظر است.

نحوی‌نژاد بر لزوم تکریم سالمندان تأکید کرد و بیان داشت: سالمندان توانایی دارند در چرخاندن چرخه‌های صنعت و تولید، کشور را یاری کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر شش میلیون سالمند در کشور ایران وجود دارد که 90 درصد از آنها در کنار خانواده‌های خود زندگی می‌کنند و این بیانگر این است که اغلب سالمندان توانایی انجام امور شخصی خود را دارند.

رئیس دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان یکی از مشکلات سالمندان را فراهم نبودن بستر حضور سالمندان و معلولان در جامعه و اماکن عمومی و پارک‌ها عنوان کرد و بر مناسب سازی این فضاها تاکید کرد.

نحوی‌نژاد در ادامه بر لزوم تشکیل شورای سالمندان با توجه به قوانین و آئین‌نامه‌های موجود پرداخت و اضافه کرد: بهینه سازی سامانه حمل و نقل، فراهم آوردن امکانات فرهنگی و هنری، رعایت جایگاه و تکریم سالمندان از جمله کارهایی است که مسئولان استانی می‌توانند در قبال سالمندان انجام دهند.

وی یکی دیگر از مشکلات سالمندان را پیگیری محور نبودن نظام سلامت عنوان کرد و گفت: متاسفانه هیچ ارتباط ارگانیک و توانبخشی بین بخش‌های بیمه‌ای کشور وجود ندارد.

رئیس دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان پزشکان را از عوامل سالمند آزاری دانست و افزود: متاسفانه به علت اینکه پزشکان برای صحبت با سالمندان زمان نمی‌گذارند همه سالمندان در منازل خود کیسه‌هایی از داروها دارند که 80 درصد داروها نه تنها مناسب نیست بلکه برای سلامت سالمندان نیز عوارض هم دارد.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در کشور طب اطفال وجود دارد ولی متاسفانه طب سالمندان وجود ندارد به ضرورت آموزش طب سالمندی برای پزشکان عمومی و دیگر متخصصان اشاره کرد و بیان داشت: انجام معاینات دوره‌ای، تست‌های غربالگری سالمندان و تعدیل در اندازه دارو از جمله مباحثی است که در طب سالمندی و آموزش‌های آن گنجانده شده است.

وی خاطر نشان کرد: شورای ملی ساماندهی سالمندان تلاش دارد برنامه‌های بدون هزینه و اعتبار را در سطح استان‌ها و کشور برگزار کند.

رئیس دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان پیشنهاداتی در رابطه با طرح تکریم سالمندان در مراکز و موسسات به ویژه در زمینه توجه به مناسب‌ سازی و در اختیار قرار دادن تسهیلات ویژه به سالمندان، صدور کارت منزلت از طریق دبیرخانه شورا و لزوم برگزاری دوره طب سالمندی توسط دانشگاه علوم پزشکی ارائه کرد.

نحوی‌نژاد طرح تکریم در دستگاه‌ها و ارائه تسهیلات ویژه به سالمندان را یکی از اهداف کارت منزلت عنوان کرد و ادامه داد: طرح تکریم سالمندان در نهادهای دولتی در سه وجه مراجعین سالمندان به اداره‌ها و نهادهای دولتی، سالمندان خود دستگاه‌های اجرایی و بنیاد فرزانگان ارائه شده است.

وی اظهار داشت: بنیاد فرزانگان یک موسسه مردمی، فرهنگی، هنری و ورزشی برای سالمندان است که امکانات زیادی را در اختیار سالمندان قرار می‌دهد.

رئیس دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان از تشکیل این بنیاد در 15 نقطه کشور خبر داد و اضافه کرد: این بنیاد با هدف ایجاد روحیه شاداب و پر نشاط و پر کردن اوقات فراغت و ارتقاء سلامت جسمی سالمندان تشکیل می شود .

انتهای پیام/87001/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول