اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آمریکا در تاجیکستان لانه جاسوسی ایجاد می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی کانیوز در مطلبی مدعی شد، آمریکا قصد دارد به زودی در تاجیکستان دفتری جاسوسی راه‌اندازی کند.

آمریکا در تاجیکستان لانه جاسوسی ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پایگاه خبری «کانیوز» نوشت: به تازگی اعلام شده است که سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا در مورد پیدا کردن یک افسر اطلاعاتی آگهی داده‌ است.

این منبع تصریح کرد، این افسر اطلاعاتی برای اعزام به شهر «دوشنبه» تاجیکستان استخدام می‌شود.

به گفته این منبع، این افسر مسئولیت تهیه گزارش‌های تحلیلی در مورد قابلیت‌های نظامی، زیرساخت‌ها، مسائل نظامی و سیاسی تاجیکستان برای دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت را خواهد داشت.

در این مطلب که با عنوان «آمریکا در تلاش برای پیدا کردن مکانی برای استقرار پهپادهای خود در آسیای مرکزی» منتشر شده‌ است، آمده، واشنگتن اقداماتی را برای مستقر کردن پایگاه پهپادهای خود در آسیای مرکزی پس از خروج از افغانستان برنامه‌ریزی می‌کند.

به گفته این مطلب، این طرح در صورت تقاضای دولت افغانستان برای خروج تمام نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور در مدت یک سال آینده به اجرا خواهد رسید.

کانیوز در ادامه آورده است، آمریکا از این طریق قصد دارد، امکان حمله به پایگاه و مراکز استقرار گروه‌های شبه نظامی فعال در خاک افغانستان و پاکستان را حفظ کنند.

به باور کارشناسان نیز، مقامات نظامی واشنگتن وجود پهپادها در قلمرو آسیای مرکزی را بهترین گزینه برای ادامه مقابله نظامی با گروه‌های تروریستی مستقر در این منطقه می‌دانند.

بنابراین گزارش، 3 کشور آسیای مرکزی که با افغانستان ‌مرز مشترک دارند (تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) از نگاه آمریکا در امر توسعه همکاری نظامی و به خصوص در جهت مستقر کردن پهپادهای نظامی آمریکا نواقصی دارند.

در ادامه مطلب آمده‌ است: تاجیکستان بنابر همکاری تنگاتنگ با روسیه، ازبکستان نیز از ترس تشدید فشار مسکو در خصوص مهاجران کاری ازبک و همچنین ترکمنستان که سیاست بی‌طرفی را اعلام کرده‌است به هیچ وجه با استقرار پایگاه پهپادهای آمریکایی موافقت نخواهند کرد.

به گفته این منبع، تصمیم در مورد اعزام افسر اطلاعاتی به تاجیکستان برای بررسی و تحلیل وضعیت سیاسی و نظامی این کشور در حالی است که برنامه فعالیت پهپادهای نظامی بر اساس حکم «باراک اوباما» از اختیارات CIA خارج و به وزارت دفاع آمریکا تحویل شده است.

اما در این مطلب از قول «الکساندر کولی» کارشناس کالج نظامی «برنارد» آمریکا که گزارش‌هایی ‌را در مورد پایگاه‌های نظامی آمریکا در آسیای مرکزی تهیه و منتشر کرده‌ است بر این نکته تاکید شده، خروج آمریکا از افغانستان اهمیت کشورهای آسیای مرکزی را در برنامه های امنیتی واشنگتن بالا خواهد برد.

به گفته وی، حضور تاسیسات نظامی آمریکا در آسیای مرکزی برای انجام عملیات ضدتروریستی در قلمرو پاکستان و حفظ نفوذ در افغانستان در صورت تشدید اوضاع پس از خروج نیروهای نظامی نیز ضرورتی انکارناپذیر است.

در این مطلب تاکید شده‌ است که با این وجود، برخی از تحلیلگران اقدامات تازه آمریکا برای تقویت حضور نظامی در آسیای مرکزی‌ را غیرقابل قبول دانسته و افزوده‌اند که این اقدام بالاخره به ضرر خود آمریکایی‌ها تمام خواهد شد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول