اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کرسی‌های آزاداندیشی از نظر تا عمل

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاهی مورد استقبال خوبی قرار گرفته اما با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها هنوز در برگزاری این برنامه به نقطه مطلوبی نرسیده‌اند.

کرسی‌های آزاداندیشی از نظر تا عمل

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به عنوان یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری، موضوعی است که در سطوح مختلف اعتقادی، سیاسی، تاریخی و اخلاقی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تا دانشگاهیان بتوانند نظرات خود را در یک فضای آزاد مطرح کرده و مورد نقد و بررسی قرار دهند.

این کرسی‌ها با محوریت موضوعی در حوزه سیاست خارجی با موضوع «رابطه با آمریکا»، «نسبت ما و قضایای بین‌المللی لبنان و سوریه»، در حوزه سیاست داخلی با موضوع «جهت‌گیری دولت‌های مختلف»، «مبانی اندیشه سیاسی ولایت فقیه»، در حوزه معرفتی با موضوع «حقوق زن»، «حجاب»، «ازدواج موقت»، «تفاوت حقوقی زن و مرد در اسلام» و... برگزار می‌شود.

این برنامه‌ها در سطح دانشگاهی مورد استقبال خوبی قرار گرفته اما با وجود تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها هنوز در برگزاری این مراسم به نقطه مطلوبی نرسیده‌اند.

به نظر می‌رسد یکی از عواملی که باعث ایجاد فاصله تا نقطه مطلوب در برگزاری این کرسی‌ها شده، این شائبه است که دانشجویان احساس امنیتی برای اظهار نظر مباحث خود ندارند و تصور می‌کنند بین آن‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی به طور واقعی آزادی بیان وجود ندارد.

به جمع دانشجویان رفتم تا نظرات آن‌ها را در برگزاری این کرسی‌ها بدانم، اما برخلاف دیدگاهی که داشتم حاضر به همکاری با من نشدند و اکثراً از بازتاب نظرات خود فرار می‌کردند.

با تلاش‌های بسیار موفق شدم یکی از دانشجویان را راضی به صحبت کرده با این شرط که هویت او ذکر نشود.

مهدی دانشجوی کارشناسی ارشد بود و گفت: برخلاف تأکیدات رهبر بر آزادی بیان در کرسی‌های آزاداندیشی، اما هنوز این فرهنگ، اعتقاد و ایمان در بین دانشگاهیان ایجاد نشده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد این است که هنوز «فرهنگ نوع بیان مطلب» در بین برخی از دانشجویان در برگزاری این کرسی‌ها وجود ندارد.

این دانشجو گفت: افراد نمی‌توانند نظرات خود را به روشی دور از جنجال و توهین بیان کنند، که این موضوع خود عاملی برای نرسیدن به نقطه مطلوب در برگزاری این کرسی‌هاست.

مسئول بسیج دانشگاه بوعلی سینا در این باره اظهار داشت: فضای نبود «آزادی بعد از بیان» در بین دانشجویان وجود دارد که البته این فضا یک جو تبلیغاتی است که از طریق رسانه‌های ضد انقلاب ایجاد شده است.

مهرداد نجفی ادامه داد: این رسانه‌ها هیچ گونه هم‌خوانی با تفکرات جمهوری اسلامی ابران ندارد و باید با همکاری هم، این فضا را در بین دانشجویان از بین ببریم.

وی تصریح کرد: این فضا را دانشجویانی به وجود آورده‌اند که خود را در چارچوب قانون نمی‌بینند و به عنوان دانشجویانی افراطی، به رهبر ظلم کرده‌اند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی افزود: این دانشجویان افراطی حرفی جز هوچی‌گری ندارند و فضای امنیتی و بسته را به دانشجویان القا می‌کنند.

وی اذعان داشت: اگر از دانشجویانی که در کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کرده‌اند سؤال شود که آیا با آن‌ها برخوردی صورت گرفته، جواب منفی خواهند داد.

نجفی خاطرنشان کرد: برای از بین بردن این فضا در بین دانشجویان، کرسی‌ها را در فضاهای باز، سالن‌های سینما و بدون هر گونه دوربین برگزار کردیم تا بتوانیم این اطمینان را به آن‌ها بدهیم.

وی یادآور شد: در ابتدای برگزاری این مراسم، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه در بین دانشجویان حاضر شده و از قول رهبر این اطمینان را به دانشجویان می‌دهد که هیچ برخوردی با کسی در کرسی‌ها نخواهد شد.

با مشاهده این دید دانشجویان به سراغ مسئول نهاد رهبری دانشگاه بوعلی سینا رفتیم تا با وی در این رابطه گفت‌وگویی داشته باشیم.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه بوعلی سینا در این باره گفت: کرسی‌های آزاداندیشی در سندهای بالادستی مورد تأکید فراوان قرار گرفته و به عنوان راهبردهای اصلی تاکید شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ادامه داد: راهبردهایی برای برگزاری این کرسی‌ها در نظر گرفته شده و مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهاد‌های رهبری در طراحی راهبردهای اجرایی این هدف جزو دستور کارها بوده است.

وی اذعان داشت: ذهنیت دانشجویان و دانشگاهیان بر این است که ما آزادی بیان داریم اما آزادی بعد از بیان نداریم.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی افزود: اما تأکید مسئولان دانشگاه و نهاد رهبری بر این است که هرگز فردی به خاطر اظهار نظر، مورد محدودیتی قرار نگیرد زیرا محدودیت افراد، مخالفت با فرمایش مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: دانشجویان بر این تصورند که اگر حرفی بزنند ممکن است محدودیتی برای آنها داشته باشد که این ذهنیت باید به مرور و با تکرار این کرسی‌ها تغییر یابد.

رستمی ادامه داد: مدیران برگزارکننده این کرسی‌ها باید این اطمینان را به دانشجویان بدهند که نظرات آن‌ها به عنوان نقطه منفی یا مثبت در سابقه فعالیت‌های او لحاظ نمی‌شود.

وی تأکید کرد: دانشگاه یک مکان علمی و قانونی در برگزاری این کرسی‌هاست و هیچ محدودیت و برخوردی در رابطه با اظهار نظرها ندارد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، ادامه داد: مقام رهبری بر این موضوع تأکید دارند که محیط دانشگاه یک محیط علمی باشد که هر کس با هر فکر و ایده آن را بیان کرده و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: تنگ‌نظری‌ها، نگرانی‌ها، غیر علمی و سیاسی‌کاری بودن مباحث از موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حد مطلوب به شمار می‌رود که باید با آنها برخورد کرد.

رستمی اظهار امیدواری کرد در فضای سیاسی جدید کشور که بحث اعتدال و تدبیر مطرح است، زمینه برگزاری این کرسی‌ها بیشتر فراهم‌ شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این ارتباط کرسی‌های آزاداندیشی را یکی از تأکیدات رهبری دانست که باید توجه بسیاری در شیوه برگزاری آن کرد و گفت: نگرشی که من به دانشگاه‌ دارم یک نگرش علمی است.

 

محمدعلی زلفی‌گل با بیان اینکه معتقدم دانشگاهیان به عنوان باهوش‌ترین افراد جامعه می‌توانند موضوعات را به راحتی مورد نقد صحیح قرار دهند، افزود: در کرسی‌های آزاداندیشی، نظام و حاکمیت باید ظرفیت خود را بالاتر برده و صادقانه‌تر با انتقادها برخورد کنند.

وی روی سخن خود را دانشجویان و دانشگاهیانی دانست که مردم، نظام و ایران را دوست دارند و در ادامه تصریح کرد: دانشجویان باید بدانند وقتی به شیوه مدیریتی سیستمی انتقاد می‌کنند در آینده مشکلی برای اظهار نظر آنها ایجاد نخواهد شد.

زلفی‌گل بیان دیدگاه‌ها و انتقادها در کرسی‌های آزاداندیشی را مفید دانست و گفت: در بین دانشگاهیان افراد بسیاری هستند که نظرات و افکار آن‌ها می‌تواند زمینه پیشرفت سیستم و حاکمیت را فراهم کند.

امیدواریم در دولت تدبیر و امید، زمینه «آزادی بیان» بیشتر از قبل فراهم شده و بتوان با بیان نظرات سازنده و آزادانه به پیشرفت هر چه بیشتر نظام و حکومت کمک کرد.

دانشگاهیان و دانشجویان، فرهیختگان جامعه هستند و می‌توانند به راحتی با نقد و بررسی‌های خود کمک بسیاری در حل مشکلات و چالش‌ها جامعه باشند.

به هرحال باید بتوان فرهنگ آزادی بیان را در جامعه نهادیه کرد و دانشجویان بدون واهمه در این فضا به بیان نظرات خود بپردازند.

----------------------------

گزارش از مرضیه خلیلی

----------------------------

انتهای پیام/89029/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول