اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

راهکارهای توسعه کرسی آزاد اندیشی

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از برپایی هفت کرسی آزاد اندیشی با حضور دانشجویان این دانشگاه در سال جاری خبر داد.

راهکارهای توسعه کرسی آزاد اندیشی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، چند سالی از نخستین بیانات مقام معظم رهبری در خصوص برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها می‌گذرد و اقداماتی هر چند ناکافی در این زمینه در گوشه کنار جامعه علمی ایران به چشم می‌خورد.

اطلاع از کم و کیف این اقدامات ما را در جریان وضعیت علمی دانشگاه‌ها قرار خواهد داد در استان قزوین نیز که جامعه دانشگاهی در خور توجهی را در خود جای داده است اقدامات قابل ملاحظه‌ای در این خصوص انجام شده است که البته کافی نیست.

جامعه دانشجویی استان قزوین که با 120 هزار نفر، یک دهم جمعیت استان قزوین را تشکیل می‌دهد از اهمیت خاصی در این استان برخوردار است.

به همین دلیل گفت‌وگویی با سید مهدی سید صادقی مدیر فرهنگی دانشگاه علوم  پزشکی قزوین ترتیب دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

 

فارس: اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی در خصوص کرسی‌های آزاد اندیشی چه در سال جاری بوده است؟

بر پایی کرسی‌های آزاد اندیشی در محیط‌های دانشگاهی اقدامی لازم است که بعد از تاکید چندین باره مقام معظم رهبری مبنی بر دایر کردن این کرسی‌ها هنوز آنگونه که باید، این مهم جایگاه خود را در محافل علمی ایران نیافته است.

دانشگاه علوم پزشکی قزوین در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی اقداماتی را در چند بعد انجام داده است.

نخستین گام تبیین چیستی کرسی‌های آزاد اندیشی برای جامعه دانشگاهی است که این  مهم از طریق برپایی جلسات هم اندیشی، تبلیغات محیطی و گفت‌وگوهای توجیهی انجام شده است.

در گام بعدی در راستای شفاف سازی شیوه اجرایی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی برای مخاطبان و ایجاد وحدت رویه اقدام به تدوین شیوه نامه اجرایی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی کرده و به تمام تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی ابلاغ کردیم تا مسیر تحقق کرسی‌های آزاد اندیشی برای دانشجویان شفاف‌تر شود.

تشکیل هیئت کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیگر گام‌های تمهیدی بود که در این دانشگاه محقق شد و این اقدام سبب شده است تا کرسی‌های آزاد اندیشی موفقی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شود.

 

فارس: چه تعداد کرسی آزاد اندیشی تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شده است؟

در سال جاری هفت کرسی آزاد اندیشی با رعایت معیارهای لازم با موضوعات مختلف در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شده است.

 

فارس: معضلات و موانع کرسی‌های آزاد اندیشی در محیط‌های دانشگاهی چیست؟

فرهنگ برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در محیط‌های دانشگاهی هنوز نهادینه نشده است چراکه آنچه در دانشگاه‌های ما محوریت دارد آموزش دو عنصری است به این معنا که عنصر گوینده همواره استاد است و دانشجو عادت کرده صرفا شنونده باشد به همین خاطر برای ارائه نظر و دفاع از ایده خویش کار آزموده نشده‌اند.

همچنین از سوی دیگر نگرش‌های محتاطانه در محیط‌های آکادمیک دانشگاهی سبب شده است تا سعه صدر لازم برای برپایی کرسی آزاد اندیشی وجود نداشته باشد که این نگرش باید تغییر کند.

 

فارس: چه راهکارهایی برای عملیاتی کردن این ایده در سایر مراکز و مؤسسات آموزش عالی پیشنهاد می‌کنید؟

اطلاع رسانی صحیح در اصل کرسی‌های آزاد اندیشی و آگاه سازی دانشجویان در خصوص شیوه نامه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از گام‌های اولیه در پیگیری این مهم است.

همچنین برای شکل گیری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها لازم است بانک موضوعی متنوع و جذاب در زمینه‌های مربوط به دانشجویان تهیه شده و به اطلاع آنها رسانده شود تا طبق سلیقه خود از میان آنها انتخاب کنند.

برگزاری کارگاه‌های تفکر انتقادی، مغالطه، روش مناظره و ادب گفت‌وگو از دیگر گام‌هایی است که به برگزاری این کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

همچنین استفاده از تجربیات دیگر دانشگاه‌ها و یا بهره‌برداری از کرسی‌های آزاد اندیشی شبیه سازی شده و آموزشی نیز دانشگاه‌ها را به برگزاری مطلوب و استاندارد این کرسی‌ها نزدیک می‌کند.

 

فارس: آیا شیوه نامه‌ای برای اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی و داشتن وحدت رویه در اجرای این امر تدوین شده است و شما در اقدامات خود از آن تبعیت می‌کنید؟

همانگونه که در سئوال نخست اشاره شد با همکاری جهاد دانشگاهی شیوه نامه‌ای در این خصوص تدوین شده است که در آن از تجربیات دانشگاه‌های مختلف استان قزوین استفاده شده و در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز از آن تبعیت کردیم.

 

فارس: به نظر شما کرسی‌های آزاد اندیشی چه تفاوتی با تریبون آزاد و مناظره دارد؟

در تریبون آزاد، آزاد اندیشی چندان محوریت ندارد و به هیچ وجه یک اقدام متفکرانه و اندیشمندانه به حساب نمی‌آید چراکه آنچه در تریبون آزاد مد نظر قرار می‌گیرد صرف بیان نظرات است بدون استناد به اندیشه و استدلال آن موضوع.

اما در کرسی آزاد اندیشی لزوما باید تمام ادعاها به طور مستند و مستدل بیان شود و طرفین در دو قسمت مساوی نظرات خود را بیان کنند و حتما یک یا چند داور سخنان دو طرف را مورد ارزیابی قرار دهند اما در تریبون آزاد داوری جایگاهی ندارد.

 

فارس: استقبال دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین از کرسی‌های آزاد اندیشی چگونه بوده است؟

دانشجویان به اقتضای سن جوانی نشاط بیشتری در این زمینه‌ها داشته و استقبال قابل قبولی در این بحث نشان می‌دهند.

تجربه ما در دانشگاه حاکی از آن است که بحث طرفینی از دیگر قالب‌های انتقال پیام بیشتر مورد اقبال دانشجویان قرار می‌گیرد چراکه در چنین قالب‌هایی دانشجویان در کنار شنیدن می‌توانند حرف و نظر خود را نیز بیان کنند.

 

فارس: آیا کرسی‌های آزاد اندیشی اساتید هم در دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود؟

در خصوص کرسی‌های آزاد اندیشی اساتید چندان توفیقی حاصل نشده است چراکه مشغله کاری و نهادینه نشدن کرسی‌ها در بین اساتید از موانع مهم بر پایی کرسی‌های آزاد اندیشی در میان اعضای هیئت‌های علمی است.

 

فارس: چه اقداماتی را برای تشویق برگزار کننده‌های کرسی‌های آزاد اندیشی و فعالان این عرصه پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر می‌رسد کرسی‌های آزاد اندیشی باید در متن حرکت‌های علمی دانشگاه قرار گیرد و تلقی حاشیه‌ای بودن از آن زدوده شود به این منظور در خصوص کرسی‌های اساتید می‌توان ارتقای علمی ایشان را منوط به برگزاری کرسی‌های موفق کرد و امتیازهایی که برای مقاله‌های بین‌المللی دیگر مراجع علمی در نظر گرفته می‌شود برای کرسی‌ها هم لحاظ شود.

همچنین ایجاد رقابت در میان دانشجویان باید بخشی از فعالیت‌های درسی آنان را در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی طراحی کرد.

انتهای پیام/77014/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول