اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگوی اخوان اقدم با فارس مطرح شد

جایگاه رقیب در مسابقات قرآن از دیدگاه یکی از مدرسان قرآن

استاد قرآن کریم با اشاره به ضرورت رعایت تقوا در مسابقات قرآن گفت: مسابقه عاملی برای ارتقای کیفی و نشاط است و باید شرکت‌کنندگان برای موفقیت رقبای خود دعا کنند.

جایگاه رقیب در مسابقات قرآن از دیدگاه یکی از مدرسان قرآن

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز پنج‌شنبه 1 اسفند‌ماه 1392 در شیراز آغاز می‌شود و حدود 400 نفر از قاریان و حافظان ممتاز کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند.

نفرات برتر این مسابقات با امتیازات ویژه‌ای مانند عضویت در بنیاد نخبگان، ادامه تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها، اعزام به حج و برخی از امتیازات اجتماعی مانند حضور در محافل و کرسی‌های تلاوت و یا حتی حضور پررنگ‌تر در رسانه‌ها روبرو می‌شوند و سایر شرکت‌کنندگان از هیچ یک از این امتیازات بهره‌مند نخواهند بود.

اعطای تسهیلات و امتیازات اجتماعی سبب شده این مسابقات به نوعی با زندگی افراد گره خورده و عدم موفقیت در مسابقات گاهی باعث سرخوردگی سایر شرکت‌کنندگان شود تا جایی که برخی از این افراد تا چند سال در مسابقات شرکت می‌کنند و پس از آن به یکباره از ادامه راه نا امید شده و دیگر حضور آنها در فعالیت‌های قرآنی ملموس نیست.

هر سال تنها یک نفر به مقام اول هر رشته دست پیدا می‌کند در حالی که سالانه هزاران نفر پا به عرصه حفظ و تلاوت قرآن کریم می‌گذارند و نفس مسابقه اجازه نمی‌دهد بسیاری از این افراد برای خود عنوانی کسب کنند.

به منظور روشن شدن دلایل گره خوردن مسابقات با زندگی برخی از قاریان و حافظان با برخی از اساتید و پیشکسوتان قرآن کریم گفت‌وگو‌هایی کرده‌ایم که در این گزارش صحبت‌های استاد «حسین اخوان‌اقدم» شنیدنی است.

مسابقه و سبقت‌گیری در کسب مغفرت الهی مورد سفارش قرآن است

«اخوان‌اقدم» استاد قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، مسابقه و رقابت را امری پسندیده و ممدوح دانست و گفت: مسابقه و رقابت پیش از اسلام هم بوده و امری پسندیده است حتی در قرآن کریم هم به سبقت گرفتن در کسب مغفرت و بهشت و رضوان توصیه شده است.

مسابقه عاملی برای ارتقای کیفی و نشاط است

وی مسابقه را عاملی برای ارتقای کیفی بیان کرد و گفت: در بحث روانشناسی مسابقه عاملی است برای ایجاد تحرک، پویایی، نشاط، سرزندگی و ارتقای کیفی هر رشته، اما درباره قرآن، مسابقه هم جنبه تقدس دارد و هم جنبه حرفه‌ای‌گری.

مسابقه نباید به هدف تبدیل شود

اخوان با اشاره به اینکه نباید مسابقه به هدف تبدیل شود اظهار داشت: همانطور که گفتم مسابقه عاملی است برای پویایی و کیفیت‌بخشی به آموخته‌ها، حال اگر قرار باشد مسابقه هدف شود، بازدارندگی‌هایی ایجاد می‌کند و یا باعث بداخلاقی‌ها و اندیشه‌های کج می‌شود و این نوع مسابقه از دیدگاه شرع به هیچ‌وجه پسندیده نیست.

باید عواملی که مسابقه را به هدف تبدیل کرده شناسایی شود

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه باید به سمتی برویم که مسابقه راهی برای رسیدن به اهداف عالی شود، اظهار داشت: باید عواملی که مسابقه را به هدف تبدیل کرده شناسایی کنیم و آن را به مرور کمرنگ کنیم و این کار نیاز به حضور اساتید مختلف و بحث‌های مناظره‌ای در رسانه‌ها دارد که طی این بحث‌ها، اهداف مسابقات، چگونگی برگزاری و اینکه آیا مسابقات باید فقط در رشته‌های حفظ و قرائت و مفاهیم باشد؟ و یا افراد مختلف با توانایی‌های مختلف در آن شرکت کنند؟ و آیا فقط باید به نفرات برتر جایزه داد؟ در چنین برنامه‌هایی بحث شود.

مسابقه باید برای همه اقشار جامعه باشد نه برای نخبگان

اخوان با انتقاد از اینکه در برگزاری مسابقات، جذب حداکثری صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: در مسابقات قرآن، تنها به نخبگان پرداخته می‌شود به عنوان مثال؛ یک نهاد مسابقه قرآنی برگزار می‌کند، در این مسابقه، عموم کارمندان حضور ندارند و تعدادی نخبه قرآنی آن نهاد شرکت می‌کنند، این امر پسندیده نیست، زیرا باید طوری برنامه‌ریزی کرد که عموم مردم با هر میزان توانایی بتوانند در مسابقات شرکت کنند، البته منظور من فقط مسابقات اوقاف نیست بلکه همه مسابقات را می‌گویم.

باید امتیازات برای همه در نظر گرفته شود نه برای چند نفر اول

وی با اشاره به اعطای امتیازات به نفرات برتر مسابقات کشوری قرآن کریم گفت: در مسابقات سراسری، مسئولان باید همه جوانب امر را بررسی کنند و ضربه‌های آن را بگیرند، در حالی که تنها نفرات برتر از بسیاری از مزایای اجتماعی برخوردار می‌شوند و سایر شرکت‌کنندگان بی‌بهره می‌مانند، آیا نباید سیستمی راه‌اندازی کرد که سایر افراد هم رصد شده و استعدادهای آنان شناسایی شود؟

قاریان و حافظان برای موفقیت رقبای خود دعا کنند

وی از ضرورت فرهنگ‌سازی برای قاریان و حافظان قرآن کریم خبر داد و گفت: از طرفی دیگر، باید برای قاریان و حافظان فرهنگ‌سازی کرد که برای رسیدن به یک موقعیت اجتماعی مطلوب، راه‌های بسیاری وجود دارد و همه راه‌ها به کسب عنوان در مسابقات ختم نمی‌شود، همچنین نباید مدام بگوییم سیستم و ساختار خراب است، بلکه باید ابتدا به خود بپردازیم زیرا اگر همه چیز برای ما مسابقه باشد، با دیدن ایراد رقیب و نقطه ضعف او، از صمیم قلب خوشحال می‌شویم در حالی که باید از صمیم قلب دعا کنیم؛ «خدایا از تو درخواست می‌کنم برای رقبای من آن چنان قدرت و گشایش اعطا کنی که بهترین برنامه را در مسابقات اجرا کنند». اگر توانستیم از ته دل برای رقبا این دعا را بکنیم، این مسابقه امری پسندیده می‌شود.

اگر خدا بخواهد از هر طریق به انسان عزت می‌دهد

اخوان‌اقدم با توصیه قاریان و حافظان به تقوای الهی اظهار داشت: اگر خدا بخواهد به ما عزت بدهد از هر طریق که صلاح بداند این عزت را اعطا می‌کند حال یا از طریق مسابقات یا از طریق دیگر، پس اگر برای رقبا هم دعا کنیم مطمئن باشید خدا این دعا را به نفع ما اجابت می‌کند، یک بار دیگر می‌گویم راه‌های زیادی برای رسیدن به خدا وجود دارد و برای کسب موقعیت حرفه‌ای و اجتماعی هم راه‌های بسیاری وجود دارد فقط باید به خدا توکل کرد.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول