اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

پویا در گفت‌‌وگو با فارس:

قاریان ایرانی بیش از حد به مسابقه بها می‌دهند/ قاری اصیل‌خوان کم داریم

قاری بین‌المللی قرآن کریم مسابقه‌زدگی و فاصله گرفتن قاریان از تلاوت‌های اصیل مصری را دو مشکل عمده قاریان ایرانی دانست و گفت: اغلب قاریان قرآن از تلاوت‌های اصیل قاریان سرشناس فاصله گرفته‌اند.

قاریان ایرانی بیش از حد به مسابقه بها می‌دهند/ قاری اصیل‌خوان کم داریم

«امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس برگزاری مسابقات قرآن با روش کنونی را سبب سرخوردگی قاریان بیان کرد و گفت: در مسابقات قرآن، ده‌ها نفر شرکت می‌کنند و تنها یک نفر عنوان کسب می‌کند، این امر سبب سرخوردگی قاریان می‌شود و شاید این سرخوردگی در  مقطع سنی زیر 16 سال بیشتر هم باشد، زیرا به جز چند نفر هیچ‌یک از افراد امتیازی کسب نمی‌کنند.

مسابقات قرآن با زندگی قاریان گره خورده است

پویا با انتقاد از گره خوردن مسابقات قرآن به زندگی قاریان گفت: همه قاریان قرآن کشور از زاویه‌ای به نام مسابقات دیده می‌شوند و کسب عنوان در مسابقات با زندگی، معیشت و رشد آنها گره خورده است زیرا در صورت کسب عنوان یک قاری مطرح شده، در جامعه دیده می‌شود، به محافل دعوت می‌شود و یا به خارج اعزام می‌شود. البته این روش انتخاب کاملاً غلط نیست، اما باید اصلاح شود زیرا اگر فیلتری وجود نداشته باشد هر کس یک عبا بر دوش انداخته و می‌گوید من قاری هستم، اما نباید تنها راه انتخاب، مسابقات باشد.

برگزاری یک مسابقه ملاک برتری یا ضعف قاری نیست

وی با بیان اینکه با برگزاری مسابقه نمی‌توان تشخیص داد که کدام قاری برتر است، گفت: در یک مسابقه، قاری یک یا دو تلاوت ارائه می‌کند و با دو تلاوت نمی‌توان فهمید این قاری چقدر توانایی دارد، در حالی که ممکن است فردی در روز مسابقه آماده نباشد و یا سرماخورده باشد، اما متأسفانه یک تلاوت، معیار همه چیز است. البته از سال گذشته طرح ارزیابی قاریان آغاز شده و شاید این طرح بتواند راه جدیدی برای مطرح شدن قاریان باز کند.

پویا این اتفاقات را مخصوص کشور ما دانست و گفت: سال گذشته که به مسابقات مالزی رفتم، یکی از شرکت‌کنندگان به من گفت که چرا شما مسابقات قرآن را اینقدر جدی می‌گیرید، در حالی که بسیاری از کشورها حتی قاریان درجه یک خود را هم به مالزی نمی‌فرستند. او به من گفت: مسابقات قرآن برای ما شانس است، اما برای شما زندگی است. به نظر من مسابقات باید یک کار فوق برنامه باشد و از ظرفیت قاریان ایرانی در جامعه استفاده شود.

اساتید مدام نظرات خود را به قاری تحمیل می‌کنند

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با انتقاد از اساتید قرآن کشور به دلیل تحمیل نکات به قاریان گفت: متأسفانه در کشور ما یک قاری بعد از 40 سال هم هنگامی که با یک استاد روبه‌رو می‌شود با بیان نکاتی مانند از این تحریر استفاده کن، چرا در آن دستگاه خواندی روبه‌رو می‌شود و به نوعی اساتید قرآن هیچ‌گاه قاریان را فارغ‌التحصیل نمی‌کنند و همواره نظرات خود را به قاری تحمیل می‌کنند، در حالی که استاد باید به سبک تلاوت یک قاری پخته احترام بگذارد.

لزوم گرایش ساکنان مناطق محروم از استاد به تلاوت‌های اصیل

وی نبود استاد در مناطق محروم را یکی از دلایل لزوم گرایش به سمت تلاوت‌های اصیل دانست و گفت: کسی که در منطقه‌ای زندگی می‌کند که از استاد محروم است باید کاملاً تقلیدی بخواند زیرا اگر بخواهد تلفیقی بخواند باید ابتدا به یک پختگی لحنی برسد و به نظر من با این روند در سال‌های آینده شاهد افت بیشتر تلاوت خصوصاً در مقاطع سنی پایین خواهیم بود.

نفر دوم مسابقات کشور مالزی آزاد نبودن قاری برای انتخاب نحوه تلاوت را یکی از دلایل افت قرائت قرآن کشور دانست و گفت: برخی از اساتید قرآن به قاری اجازه رشد نمی‌دهند و مدام در تلاوت او دخالت می‌کنند که چرا این تحریر را خواندی و چرا آن را نخواندی. این کارها ذوق قاری را کور می‌کند. به نظر من اگر این کارها جنبه علمی دارد باید با ذکر دلایل و استدلال اعلام شود در غیر این صورت باید دست قاری برای تلاوت باز باشد، شاید او دوست دارد کار را با اوج آغاز کند پس باید همانگونه که می‌خواهد بخواند، اما اصولی مانند تجوید و وقف و ابتدا را رعایت کند.

باید مساجد در کنار امام جماعت قاری ثابت داشته باشند

پویا به کارگیری قاریان در مساجد کشور را امری ضروری دانست و گفت: در مصاحبه قبلی هم به این نکته اشاره کردم که همانگونه که مسجد یک امام جماعت دارد، باید یک قاری ثابت هم داشته باشد و طول روز به افراد آموزش قرآن دهد، جلسات تلاوت برگزار کند و در محافل و اوقات اذانگاهی هم برای مردم تلاوت کند، این کاری است که سال‌هاست در مصر انجام می‌شود، اما در کشور ما هنوز نهادینه نشده است.

خوشحالم که در مسابقات شکوفه‌ها قاریان اصیل‌خوان رتبه کسب کردند

پویا با ابراز خرسندی از مقام آوردن قاریان اصیل‌خوان گفت: من خوشحالم که افرادی در مسابقات شکوفه‌ها عنوان آورده‌اند که قاری اصیل‌خوان هستند و کارهایی که امروزه در تلاوت انجام می‌شود روی آنها تأثیر نگذاشته است.

پویا با اشاره به قاریان اصیل‌خوان مصری اظهار داشت: در مصر کسانی بیشتر موفق هستند که روی به تلاوت اصیل می‌آورند و از قاریان هم‌دوره خودشان کپی‌برداری نمی‌کنند، مثلاً شرقاوی فقط مصطفی می‌خواند و یا مرحوم عکاشه فقط رفعت می‌خواند زیرا افرادی که به سمت تلاوت‌های اصیل گرایش دارند در مصر هم کم شده و به همین دلیل این افراد موفق هستند.

شکوفه‌ها بیشتر به تلاوت‌های دستگاهی گرایش دارند

این قاری بین‌المللی با اشاره به گرایش شکوفه‌ها به تلاوت‌های دستگاهی گفت: امروز تلاوت‌های بچه‌ها به سمت قرائت دستگاهی رفته و تعداد افرادی که اصیل می‌خوانند کم نیست؛ در گذشته حتی در مسابقات بزرگسالان هم افرادی فقط مصطفی، منشاوی و یا عبدالباسط می‌خواندند، البته گرایش به سمت تلاوت دستگاهی بد نیست، اما برای بچه‌ها زود است و بهتر است آنها ابتدا تلاوت را به صورت اصیل بیاموزند.

اول شدن بیگی برای من قابل بیش‌بینی بود

وی از پیش‌بینی اول شدن بیگی در مسابقات شکوفه‌ها خبر داد و گفت: پیش از مسابقات شکوفه‌ها من بیگی را می‌شناختم، او شاگرد من است و در جلسات من حضور پیدا می‌کند، البته ابتدای امر شناختی نسبت به سایر رقبای وی نداشتم، اما پس از گذراندن مرحله ابتدایی، اول و دومی بیگی و طبسی برای من قابل پیش‌بینی بود.

مسابقات شکوفه‌ها دور‌نمای مسابقات بزرگسالان است

پویا مسابقات شکوفه‌ها را دورنمای رقابت‌های بزرگسالان دانست و گفت: بچه‌ها با حضور در مسابقات شکوفه‌ها رشد می‌کنند و به رقابت‌های بزرگسالان راه پیدا می‌کنند، اما آنچه برای من واضح است این است که تلاوت شکوفه‌ها از اصالت خود خارج شده زیرا در گذشته تعداد افرادی که تلاوت تقلیدی از عبدالباسط یا مصطفی اسماعیل و یا منشاوی می‌خواندند بیشتر بود، اما امسال تنها یک نفر تقلیدی از عبدالباسط خواند و دوم شد، البته به نظر من او با اشتباه خودش دوم شد زیرا نقطه قوت او صوت بود اما بالاتر از آستانه تحمل صدایش قرآن خواند و شاید از عبدالباسط هم بالاتر خواند، از این رو امتیاز از دست داد، شاید اگر این اشتباه را نمی‌کرد اول می‌شد.

مسابقات شکوفه‌های امسال جذاب نبود و قاریان ادای بزرگسالان را در‌می‌آوردند

پویا مسابقات امسال شکوفه‌ها را جذاب ندانست و گفت: در مسابقات امسال نشاطی که انتظار می‌رفت وجود نداشت و همه تلاوت‌ها تلفیقی و سنگین بود و احساس می‌شد بچه‌ها ادای بزرگ‌ترها را در می‌آورند.

وی داوری مسابقات قرآن شکوفه‌ها را آسان‌تر از داوری مسابقات بزرگسالان دانست و گفت: در مسابقات بزرگسالان، اختلاف بین تلاوت‌ها کم است و اغلب شرکت‌کنندگان قرائت‌های قوی و نزدیکی دارند، اما در مسابقات شکوفه‌ها رقابت افراد به این صورت نیست، همچنین ملاحظات و سختگیری داوران بر بزرگسالان بیشتر است.

باید در مسابقات قرآن کشور دو استاد راهنما باشد

وی از ضرورت حضور 2 استاد راهنما در مسابقات قرآن خبر داد و گفت: یکی از موضوعات مهم در مسابقات ضرورت آموزش به افراد است از این رو باید در مسابقات 2 استاد راهنما وجود داشته باشد، زیرا هنگامی که یک قاری تلاوت می‌کند باید استاد زمان داشته باشد که دقایقی درباره تلاوت به او توضیح دهد، اما بلافاصله یک قاری دیگر به جایگاه می‌رود، خود من در مسابقات شکوفه‌ها که چندی پیش برگزار شد استاد راهنما بودم و با وجود اینکه حرف‌های زیادی برای گفتن داشتم، اما تنها باید در حین تلاوت نکاتی را روی برگه نوشته و به دست قاری می‌دادم، در حالی که برخی از قاریان شهرستانی تشنه یادگیری هستند و مسابقات تنها فرصت آنان برای دیدار اساتید است، اما این امکان برای آنان میسر نیست.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول