اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جشنواره فیلم فجر قزوین از نگاه مخاطبان

جشنواره فیلم فجر قزوین پایان یافت ولی نظرات مخاطبان برای برگزاری هرچه بهتر آن در سال آینده آغازی است بر این پایان.

جشنواره فیلم فجر قزوین از نگاه مخاطبان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر جشنواره‌ای سینمایی است که از سال 1361 تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌‌شود.

تاکنون 32 دوره از این جشنواره برگزار شده است که آخرین آن نیز امسال بود.

این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. جشنواره تا سال 1374 فقط به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت اما از سال 1374 جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شده و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پردازد.

در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت‌کنندگان برای کسب جایزهٔ مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند. دیپلم افتخار و لوح زرین از دیگر جوایز این جشنواره است و طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند و فیلم کوتاه نیز به بخش سینمای ایران اضافه شده ‌است.

فجر امسال نسبت به دوره‌های گذشته بسیار آنلاین‌تر بود. چند ماه پیش از آغاز جشنواره‌، برای اولین‌بار‌، برنامه‌های جشنواره فجر امسال در 30 استان دیگر به غیر از تهران اجرا شد.

از فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر در استان قزوین می‌توان به فیلم‌های «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی، «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی، «خواب‌زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی، «تمشک» به کارگردانی سامان سالور، «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی، «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی، و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» به کارگردانی حامد محمدی اشاره کرد.

از دیگر فیلم‌های این جشنواره فیلم‌ «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داوود بیدل، «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به کارگردانی روح‌الله حجازی می‌توان اشاره کرد که در سینما مهتاب قزوین اکران شد.

همچنین فیلم «با دیگران» به کارگردانی ناصر ضمیری، «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «انارهای نارس» به کارگردانی محمدرضا مصطفوی و «پنج ستاره» به کارگردانی مهشید افشارزاده نیز امسال در قزوین به روی پرده رفت.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای سومین سال پیاپی از شانزدهم بهمن در سینما مهتاب قزوین برگزار شد، در این جشنواره 20 فیلم منتخب هیئت داوران کشور تا 25 بهمن ماه سال جاری از ساعت 10 صبح تا ساعت 22 در قالب شش سانس در سینما مهتاب قزوین اکران شد.

محمد چگینی از شهروندان قزوینی که با خانواده برای حضور در اختتامیه جشنواره فیلم فجر به سینما مهتاب آمده بود به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از فیلم‌های فاخر این دوره از جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «چ» بود که به روایت دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران می‌پردازد.

وی می‌گوید: برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها اتفاق خوبی بود که امیدواریم همچنان گسترش یابد ولی تعداد سینماهای قزوین برای این اتفاق مهم فرهنگی کم است.

فیلم «چ» در نخستین روزهای جشنواره به روی پرده رفت و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

از فیلم‌هایی که در جشنواره امسال مورد استقبال قرار گرفتند می‌توان به فیلم «چ»، «رد کارپت» و «خانه پدری» اشاره کرد که مورد تحسین‌ مردم استان قرار گرفت.

این فیلم‌ها آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفت که در سالن سینما مهتاب قزوین هنگام نمایش این فیلم‌ها صندلی خالی یافت نمی‌شد.

مصطفی مردانی از دیگر شهروندان قزوینی است که در سینما مهتاب حضور داشت و در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص تاثیرات برپایی جشنواره فیلم فجر در استان‌ بیان داشت: جشنواره فجر بهانه‌ای می‌شود برای اینکه زیرساخت‌های سینماهای استان بسترهای مناسب‌تری پیدا کند.

یکی دیگر از افرادی که برای دیدن این جشنواره به سینما مهتاب آمده بود، هادی فاضلی است که در جواب خبرنگار فارس در خصوص تاثیرات برگزاری این جشنواره در استان بیان داشت: اکران این فیلم‌ها در استان‌ها موجب به وجود آمدن یک نوع عدالت فرهنگی در سطح کشور می‌شود که تمامی مردم علاقه‌مند فیلم‌ها را در بدو اکران تماشا کنند.

فرخ جمالی یکی دیگر از بینندگان این فیلم‌ها در پاسخ به همین سئوال گفت: اکران فیلم‌های فجر در استان و حضور سینماگران موفق برای نقد و برسی فیلم‌ها امکانی را برای تعامل سینماگران نوپای استان با هنرمندان مطرح کشور فراهم می‌آورد و در این رهگذر چه بسا زمینه رشد بیش از پیش و بالندگی انجمن سینمای جوان استان نیز فراهم شود.

ریحانه حریری‌پور هم در پاسخ به این سئوال گفت: برگزاری این جشنواره در استان‌ها می‌تواند موجب افزایش انگیزه در میان فیلم ساز جوان استان برای تولید آثار فاخر و ماندگار شود.

همچنین حسین ملکی از مخاطبان حاضر در جشنواره در جواب این سئوال به خبرنگار فارس می‌گوید: با برپایی این جشنواره‌ها مردم با سینما آشتی می‌کنند و همچنین دهه فجر برای مردم با اتفاق‌های بیشتری همراه خواهد بود.

در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در قزوین بیش از 9 هزار نفر در مدت 10 روز از فیلم‌های اکران شده در قزوین دیدن کردند.

محمد شفیعی‌ها مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز عنوان کرد: برگزاری همزمان این جشنواره در استان‌های مختلف کشور نشان داد که مسئولان مرکزی سینمای کشور، استان‌ها را نیز مدنظر قرار دادند و این آن چیزی است که می‌توانیم از آن به عنوان تمرکززدایی از پایتخت یاد کنیم.

در این بین دیدن آثاری مانند «انارهای نارس» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» نیز از جمله فیلم‌هایی بود که مخاطبان قزوینی را راضی نکرد.

به هر حال جشنواره فیلم فجر با همه کاستی و خوبی‌هایش یک سند فرهنگی و هنری قابل اتکا برای ایران زمین و همچنین استان قزوین است.

شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از تحلیل‌گران سینمایی هرساله نسبت به برخی سیاست‌ها با دلسوزی نظرات و انتقادات خود را بیان می‌کنند.

این وظیفه متولیان سینمایی است که این دیدگاه‌ها را بشنوند و طبقه بندی کنند و در جهت اجرای آنها برآیند تا در دوره‌های بعد بتوانیم شاهد یک فستیوال سینمایی آبرومند باشیم و آن را به عنوان نماد سینمایی کشورمان به جهانیان عرضه کنیم.

نباید از یاد برد که این سیمرغ جوان راهی بس دراز و دشوار در پیش رو دارد. به امید اینکه دوره‌های آتی دیگر خبری از سیاست گذاری‌های سلیقه‌ای و بی‌نظمی‌ها و آشفتگی‌های ادوار قبل در سطح کشوری نباشیم.

بی‌تردید وقتی برف نمی‌تواند این جشنواره را در استان‌ها تعطیل کند، اهمیت برگزاری هرچه بهتر جشنواره در استان‌ها نیز بارزتر می‌شود.

فراموش نکنیم که سینمای قزوین با چراغ‌های کم‌نور امروز خود نیازمند یک شوک اساسی برای ادامه زندگی است که جشنواره فیلم فجر از این جمله است.

انتهای پیام/77014/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول