اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از یک فاجعه زیست‌محیطی در ماهشهر گزارش می‌دهد

رهاسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی در کنار رودخانه جراحی + تصاویر

رهاسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی دو مرکز درمانی شهرستان بندر ماهشهر در طبیعت، محیط زیست و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

رهاسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی در کنار رودخانه جراحی + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، زباله‌های عفونی بیمارستانی یکی از آلوده‌ترین پسماندها به شمار می‌رود که در صورت عدم مدیریت و رهاسازی در محیط، می‌تواند به شدت بهداشت و سلامت محیط زیست و شهروندان را تهدید کرده و موجب انتقال و شیوع بیماری‌های خطرناکی نظیر ایدز، هپاتیت و ... شود.

بنابراین مدیریت پسماند زباله‌های عفونی بیمارستانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برای بی‌خطرسازی و دفن استاندارد این نوع پسماند شرایط ویژه و خاصی وجود دارد که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ملزم به رعایت دقیق آن هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، تماس تلفنی یک شهروند وظیفه‌شناس پرده از فاجعه‌ای برداشت که وقوع آن محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر انداخته و توجه و دقت بیشتر دستگاه‌های نظارتی و متولی را می‌طلبد.

در این فاجعه زیست‌محیطی، حجم زیادی از زباله‌های عفونی بیمارستانی در محیط زیست و در کنار کانال انتقال آب هدامه در جوار رودخانه جراحی و پشت منازل مجموعه مسکونی قائم شهرک بعثت ماهشهر رهاسازی شده‌اند.

با بررسی این زباله‌ها مدارک مستند و غیرقابل انکاری از تعلق این پسماندها به دو مرکز درمانی شهرستان بندر ماهشهر به دست آمد که مراتب این موضوع بلافاصله به اطلاع مدیران شبکه بهداشت و درمان، اداره محیط زیست و مرکز بهداشت این شهرستان رسید.

*رسیدگی به موضوع در توقفگاه پاس‌کاری و شانه ‌خالی کردن مسئولان از بار مسئولیت

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: اگر این مسئله در محدوده شهر اتفاق افتاده باشد متولی موضوع شبکه بهداشت و در غیر این صورت اداره محیط زیست باید به مسئله رسیدگی کند.

رمضان احدی خاطرنشان کرد: البته رئیس مرکز بهداشت ماهشهر را مسئول پیگیری این موضوع کرده و ماجرا بدون شک پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

*مسئولیت بر عهده شبکه بهداشت و درمان است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر نیز در این ارتباط اظهار کرد: بحث مدیریت پسماند عفونی با شبکه بهداشت و درمان است و اداره محیط زیست تنها ناظر عالیه است.

ایرج سلیمانی افزود: اما اگر عکس‌ها و تصاویر این زباله‌های عفونی در اختیار ما قرار داده شود شک نکنید که مسببان آن و دو مرکز درمانی که زباله‌ها به آنها تعلق دارد را به دادگاه معرفی می‌کنم.

*احتمالاً مراکز درمانی از سرنوشت زباله‌های عفونی خود بی‌اطلاعند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندر ماهشهر نیز گفت: این مسئله باید بین سازمان نظام پزشکی و شهرداری بندر ماهشهر رسیدگی و حل شود.

صالح بهمئی اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام پزشکی و شهرداری ماهشهر به عنوان متولی جمع‌آوری زباله‌های شهر، بسته شده که در این تفاهم‌نامه یک شرکت خصوصی باید به کارگیری شود و این شرکت با ماشین‌های مخصوص اقدام به جمع‌آوری زباله‌های عفونی و انتقال آنها به بیمارستان معرفی ماهشهر کند.

وی تصریح کرد: این زباله‌ها باید پس از انتقال به بیمارستان معرفی، توسط دستگاه‌های امحاء، بی‌خطرسازی شده و سپس مانند زباله‌های عادی دفن شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: البته ممکن است مراکز درمانی که زباله‌های عفونی آنها در طبیعت و محیط زیست رها شده از سرنوشت زباله‌هایی که توسط پیمانکار جمع‌آوری می‌شود بی‌اطلاع باشند و ندانند این پسماندها کجا می‌روند و چه سرنوشتی برای آنها رقم می‌خورد.

بهمئی خاطرنشان کرد: همراه یکی از کارشناسان بهداشت محیط به مکان تخلیه این زباله‌های رهاسازی شده می‌رویم و موضوع را بررسی و پس از تهیه فیلم و عکس در اسرع وقت مسئله را به فرماندار گزارش خواهیم کرد.

اما به خطر انداختن بهداشت و سلامت محیط زیست و مردم مسئله پیش پا افتاده‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، بنابراین امید می‌رود مسئولان مربوطه هرچه سریع‌تر به موضوع رسیدگی و با مسببان این فاجعه زیست محیطی برخورد جدی و قانونی به عمل آورند.

==============

گزارش از: فرشاد آل‌ناصر

==============

انتهای پیام/72016/ل40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول