اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان:

ورودی‌های حوزه‌های علمیه باید افزایش یابد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه کمبود مبلغ در همدان نیازمند فکر اساسی است، گفت: ورودی‌های حوزه‌های علمیه باید افزایش پیدا کند.

ورودی‌های حوزه‌های علمیه باید افزایش یابد

حجت‌الاسلام محمد دشتکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در زمینه وضعیت مبلغین استان در راستای اجرای امر تبلیغ موازین دینی و رفع شبهات اظهار داشت: مبلغان همدان شامل مبلغان بومی و ساکن استان هستند که این دسته شامل بیش از یک‌هزار نفر مبلغ و مبلغه می‌شود.

وی افزود: معمولاً در مناسبت‌هایی مثل ماه محرم، رمضان، ارتحال امام(ره) و دهه فجر و ... در طول سال، به غیر از ظرفیت استان، از ظرفیت حوزه‌های علمیه دیگر به ویژه حوزه علمیه قم نیز بهره می‌بریم که بر این اساس در مناسبت‌های بزرگ بیش از 500 نفر از ظرفیت حوزه قم شامل مبلغان بومی و مبلغان تخصصی آنها استفاده می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه مبلغان فعال در استان همدان نیز شامل چند دسته می‌شوند، گفت: مبلغانی مستقر دائم در مراکز و مساجد شامل 400 نفر هستند که در مساجد به صورت سه وعده نماز و مناسبت‌های مختلف فعالیت و برنامه دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از این روحانیون نیز روحانی مستقر و هجرت هستند که قریب به 180 نفر را تشکیل می‌دهند، گفت: این افراد در مناطق روستایی و مناطق محروم مستقر شده‌اند.

دشتکی افزود: بخشی از روحانیون داخلی همدان نیز افرادی هستند که به مناسبت‌های مختلفی چون رمضان، محرم و ... فعال می‌شوند.

وی عنوان داشت: در هر مکانی که همسران مبلغان و روحانیون مستقر، توانمندی تبلیغ و علاقمندی به این مهم را داشته باشند از ظرفیت وجودی این قشر نیز بهره گرفته می‌شود.

تعداد مبلغان استان جوابگوی نیاز مردمی نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در پاسخ به اینکه آیا تعداد موجود مبلغان استان همدان جوابگوی نیاز مردمی در راستای مباحث دینی و شبهات است یا خیر نیز بیان داشت: اگر بخواهیم در این زمینه به حداقل‌های نیاز مردم پاسخگو باشیم، باید برای هر یک‌هزار نفر یک مبلغ داشته باشیم، در حالی که در استان همدان این گونه نیست.

وی با بیان اینکه یک مبلغ به تنهایی نمی‌تواند به حدود 20 هزار نفر پاسخگو باشد، گفت: در حال حاضر برای هر 15 هزار نفر از مردم همدان یک مبلغ نداریم و طبیعی است که نتوانیم به خواسته‌های مردمی در حد کف و حداقلی نیز پاسخگو باشیم.

کمبود مبلغ در همدان نیازمند فکر اساسی

دشتکی با تاکید بر اینکه برای موضوع کمبود مبلغ در همدان باید فکر اساسی شود، اظهار داشت: یکی از ایده‌های مهم در این زمینه این است که نسبت به تربیت مبلغان و ورودی حوزه‌های علمیه خواهران و برادران فکر اساسی شود، چون این موضوع یکی از سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی است.

وی ادامه داد: در صورت تبیین فکر اساسی برای ورودی حوزه‌های علمیه، خروجی‌های حوزه‌های علمیه در بحث مسائل فرهنگی و تبلیغی شایان توجه ویژه‌ای خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان یادآور شد: برخی از مبلغان استان نیز به دلیل شرایط سنی به مرور زمان ظرفیت و توان لازم را نیز از دست می‌دهند که جایگزینی این مبلغان با مبلغان جوان دارای ظرفیت، نیز باید مورد توجه باشد.

لزوم حمایت مسئولان از تبلیغ فرهنگ دینی

وی با بیان اینکه حوزه علمیه همدان زمانی محور بوده، خاطرنشان کرد: همین محوریت باعث شده که در برهه‌ای به خوبی کارشناس دینی تربیت شود و در برهه‌‌ای نیز که افول بوده، این مهم به خوبی انجام نشود.

دشتکی ادامه داد: با این وصف امروز یکی از ضرورت‌ها توجه به حوزه‌های علمیه در راستای ارتقای ظرفیت‌‌های تربیت مبلغان و کارشناسان دینی است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ورودی‌های حوزه‌های علمیه باید افزایش پیدا کند، گفت: بر این اساس حداقل می‌توان در دهه پیشرفت و عدالت، عدالت فرهنگی که خواست مردم به عنوان فرهنگ دینی است را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان ابراز داشت: در عین حال یکی از راهبردهای سازمان تبلیغات اسلامی نیز بحث کادرسازی به عنوان ثقل کار در حوزه تبلیغ و حوزه فرهنگی است که در برنامه‌های آتی مورد توجه ویژه‌تری قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: حمایت مسئولان استان امری است که باید در راستای افزایش تعداد مبلغان همدان اعمال شود، زیرا در غیر این صورت شاید بعد از گذشت مدت زمانی دچار پشیمانی‌های غیر قابل جبرانی در زمینه حوزه تبلیغ فرهنگ دینی شویم.

انتهای پیام/89004/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول