اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از فعالیت فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها گزارش می‌دهد

اشتغالزایی در چهاردیواری زندان

برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی با همکاری فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها باعث افزایش اشتغالزایی و کاهش جرائم و بزهکاری در جامعه می‌شود.

اشتغالزایی در چهاردیواری زندان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، زندان‌ها یکی از اماکنی است که به خاطر اشتباهات بزرگ برخی انسان‌ها در زندگی که البته بعضی از آنها عمدی بوده و برخی نیز سهوی، این افراد را در خود جای داده است.

این انسان‌ها مجبورند بهترین سال‌های عمر خود را در دوران محکومیت و در دنیایی کوچک با دیوارهایی بلند طی کنند، اما از آن جا که اینها نیز انسان هستند و دارای حقوق انسانی، باید فضای مناسبی را برای زندگی اجباری آنها در این اماکن فراهم کرد.

در حال حاضر اداره زندان استان همدان به منظور ایجاد فضای شادابی و نشاط و تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری در زندان‌، اقدام به برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی با همکاری فنی و حرفه‌ای کرده تا مددجویان با سپری کردن مدت زندان خود، شغلی یا صنعتی را فرا گرفته و بعد از خروج از زندان، آن را به عنوان شغل انتخاب کرده و از آن راه کسب درآمد کند.

در همین راستا انجمن حمایت و خروج زندانیان نیز تلاش‌ می‌کند تا زندانیان را بعد از خروج از زندان حمایت کرده و با ارائه تسهیلات و کمک به زندانیان آنها را به آغوش جامعه بازگردانده و از بزهکاری و جرایم مختلف دور می‌کند.

آمار‌ها نشان داده که مددجویان از این کلاس‌های آموزشی استقبال بسیار خوبی کردند، چراکه در داخل و خارج از زندان منبع درآمد خوبی برای آنان است، همچنین استقبال افراد نیز از صنایع دستی نیز که به دست مددجویان ساخته می‌شود نیز در خور توجه است.

در همین راستا در 9 ماه امسال تعداد یک‌هزار و 422 نفر از مددجویان زندان‌های استان همدان که در 78 دوره فنی و حرفه‌ای برگزار شده، موفق به کسب گواهینامه فنی و حرفه‌ای شدند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به سال قبل 57 درصد رشد داشته است.

در 9 ماهه سال جاری تعداد 78 دوره فنی و حرفه‌ای در زندان‌های استان همدان برگزار شد که در این دوره مددجویان زندان‌های استان بسیار استقبال کردند.

تعداد نفرات شرکت‌کننده در دوره‌های فنی و حرفه‌ای در سال جاری 55 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته، به طوری که تعداد یک‌هزار و 422 نفر از مددجویان موفق به کسب نمره قبولی شدند و گواهینامه پایان دوره دریافت کردند.

از جمله رشته‌های آموزش داده شده به زندانیان در 9 ماه امسال رشته‌های برق ساختمان، وسایل گازسوز خانگی، پیرایش مردانه، کشت و کار گلخانه، کارور عمومی رایانه شخصی، معرق‌کاری، جوشکاری و تعمیر خودرو از جمله رشته‌های برگزار شده برای زندانیان بوده است.

 

همچنین رشته‌های منبت‌کاری، سبدبافی، قالیبافی، روبان‌دوزی، حصیربافی و قلم‌زنی روی چرم و مس نیز از دیگر رشته‌های برگزار شده برای مددجویان در بحث صنایع‌دستی بوده است.

در حال حاضر نیز کلاس‌های کشاورزی، دامپروری و زنبورداری برای مددجویان در حال برگزاری است.

در پایان می‌توان گفت که برگزاری این نوع از کلاس‌ها باعث کاهش جرایم در میان این دسته از افراد شده و مددجویان از اوقات فراغت خود به شکل مطلوبی استفاده می‌کنند.

همین امر نیز باعث اشتغالزایی در داخل و خارج از زندان شده و به کاهش جرائم می‌انجامد.

---------------------------

گزارش از: فاطمه جانی

---------------------------

انتهای پیام/89007/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول