اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

3/ایران‌گشت/خراسان‌جنوبی

200 سال از جوشش چشمه معدنی شفابخش فردوس می‌گذرد

آبگرم معدنی فردوس با عمری بیش از 200 سال یکی از چشمه‌های معدنی با خواص درمانی فراوان در خراسان‌جنوبی واقع در شهرستان فردوس است.

200 سال از جوشش چشمه معدنی شفابخش فردوس می‌گذرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، استفاده از آب‌های گرم و معدنی از زمان‌های بسیار دور مورد توجه بشر بوده است و می‌توان تاریخ آغاز آن را با تمدن بشری همزمان دانست.

آب‌های گرم از گذشته‌های دور برای آرامش و تجدید قوای دماغی و جسمی انسان مورد توجه و استفاده بوده است.

همچنین آب‌های معدنی و گرم برای استراحت و درمان جهانگردان از گذشته مورد توجه بوده است.

استفاده‌کنندگان از این مناطق در آب‌های گرم و معدنی حمام کرده و از آب این چشمه‌ها می‌نوشند.

آنها همچنین از ویژگی‌های گل‌های غنی برای مقاصد آرایشی و لجن‌درمانی استفاده کرده به طوری که در سال‌های اخیر لجن جلبک دریایی و گیاهان دارویی برای شادابی پوست و مسمومیت‌زدایی از بدن کاربرد قابل توجه‌ای پیدا کرده است.

استفاده از آب‌های گرم و معدنی در بین ایرانیان نیز مورد توجه قرار داشته و از آن برای درمان بیماری‌های خاص استفاده می‌کردند.

چشمه‌های معدنی مناطق گوناگون کشور دارای بیش 30 عنصر مختلف مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سولفور بوده و در برخی از آنها خواص رادیواکتیویته نیز دیده می‌شود.

امروزه معالجه بسیاری از بیماری‌ها مانند رماتیسم‌ها و امراض جلدی به وسیله آب‌ تنی در آب‌های معدنی حاصل می‌شود.

هر چه علم و دستاوردهای علمی بیشتر رشد می‌کند استفاده از آب‌های معدنی برای درمان بیماری‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

آبگرم معدنی فردوس در خراسان جنوبی نیز با عمر بیش از 200 ساله خود نشان از توجه ویژه گردشگران به این منطقه دارد.

آبگرم معدنی فردوس در مسیر جاده اصلی فردوس به بجستان واقع شده و از جاده اصلی تا محل فوق حدود 2 کیلومتر فاصله وجود دارد.

آب آن از مسیر کوهی که در شمال آن واقع شده که بر روی آن آثار ساختمان برجی مشاهده می‌شود جاری شده و در گذشته توسط فرد خیری بنام معتمد رضایی برای استفاده مراجعه‌کنندگان دو باب حوضچه از سنگ و آهک ساخته شده و سقف آن با آجر به صورت گنبدی پوشش شده بود.

به سبب خاصیت درمانی این چشمه معدنی از روستاهای اطراف و همچنین شهرهای هم‌جوار پیاده و یا با وسیله نقلیه عمومی برای استفاده از آب آن مدتی را بیتوته می‌کردند.

در این منطقه محلی برای استراحت مراجعه‌کنندگان وجود نداشت به همین سبب توسط فرد خیری به نام حاج حسن‌علی امینی چند باب اتاق ساخته شد و تا زلزله سال 1347 مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت.

از سال 1345 تولیت آن‌ را هلال احمر فردوس برعهده گرفت و با پیشنهاد نقشه حمامی که دارای شش عدد وان خصوصی و یک باب عمومی و ساختمانی در قسمت فوقانی آن متشکل از چند باب اتاق و سالن است موافقت شد و دستور تنظیم قرارداد با پیمانکار داده شد.

بعد از بستن قرارداد به سبب این‌که بخار آب آن زیاد بوده و ممکن بود اجسامی مانند آهن در برابر آن مقاوم نبوده و فرسوده شود دستور داده شد که سقف آن را از آجر گنبدی پوشش و برای مقاوم بودن قسمت سقف و دیواره‌های وان‌های خصوصی و عمومی از آهک و کلوخ سفید استفاده شود و در سال 1346 بعد از کار و تلاش فراوان ساختمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در شهریورماه سال 1347 بر اثر زلزله آب آن به مدت چند سال مسدود شده و  بر اثر پس‌لرزه‌ها بار دیگر جاری شده و مورد استفاده مردم قرار گرفت.

آبگرم معدنی فردوس به سبب خواص درمانی فراوان از جمله افزایش سوخت و ساز بافت‌ها که به سبب افزایش حرارت بافت‌های مختلف بدن، میزان سوخت و ساز یا متابولیسم عمومی بافت‌ها زیاد می‌شود مورد توجه فراوان است.

این چشمه معدنی همچنین سبب اتصاع عروق شده که این امر در اثر بالا بودن حرارت آب که به سبب بالا رفتن حرارت بدن و در پی آن متسع شدن عروق و مویرگ‌ها است، حاصل می‌شود.

افزایش جریان خون یکی دیگر از خواص درمانی این چشمه بوده که قرار گرفتن در آب گرم سبب بروز این امر می‌شود.

استحمام در این آب معدنی به دنبال اتساع عروق خونی و زیاد شدن میزان جریان خون، میزان خون وارده به قلب را زیاد کرده و فعالیت قلب را بیشتر می‌کند.

همچنین استفاده از آب این چشمه معدنی سبب پیشگیری از رسوب سنگ در کلیه، بیماری‌های روماتیسمی، دردهای مفصلی و عصبی، کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات، افزایش دامنه حرکتی اندام‌ها، بهبود دردهای ناحیه ستون فقرات و دیسک کمر، پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

به دنبال ایجاد تاثیرات فیزیولوژیکی در بافت‌ها و اندام‌های بدن یک سری اثرات درمانی در فرد مشاهده می‌شود از جمله آن این‌که در اثر افزایش جریان خون و بهبود وضع تغذیه در اندام‌ها و دفع سریع مواد زاید گرفتگی عضلات فرد بر اثر وقوع این تغییرات از بین می‌رود.

در آب درمانی پوست بدن به عنوان یک عضو مهم و اساسی بوده چرا که بر اثر برخورد جریان آب گیرنده‌های عصبی پوست تحریک می‌شوند.

تحریکات ایجاد شده از طریق اعصاب بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و این تاثیرات سیستم عصبی مرکزی است که سبب به وجود آمدن اثرات درمانی آب می‌شود.

استفاده از آب درمانی روی جریان خون، سوخت و ساز بدن، سیستم عصبی، ترکیب خون و میزان ترشح غدد نیز تاثیر گذاشته و در نهایت جمع شدن این تاثیرات روی روان فرد منعکس می‌شود.

به سبب خواص درمانی فراوان چشمه معدنی فردوس همه ساله بر تعداد مراجعان آن افزوده شده و همچنین می‌توان گفت این چشمه یکی از مکان‌های پر جاذبه خراسان جنوبی بوده که همه روزه جمع کثیری از مردم استان و سایر استان‌های مجاور را پذیرا است.

این چشمه گرم معدنی به سبب قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی مراجعه‌‌کنندگان زیادی داشته و جزء مناطق توریستی خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

در ارتباط با این چشمه معدنی خبرنگار فارس بر آن شد با مدیرعامل مجتمع آب درمانی و تفریحی آبگرم معدنی هلال فردوس به گفت‌و‌گو بنشیند.

حسین اکبری با بیان این‌که فاصله آبگرم معدنی فردوس تا مرکز این شهرستان 22 کیلومتر است، اظهار داشت: همچنین فاصله این چشمه معدنی تا مرکز استان خراسان جنوبی 220 کیلومتر است.

وی مجتمع آب درمانی فردوس را بزرگترین مجتمع اقامتی و تفریحی خراسان جنوبی دانست و تصریح کرد: این مجتمع دارای 192 تخت اقامتی برای مسافران است.

مدیرعامل مجتمع آب درمانی و تفریحی آبگرم معدنی هلال فردوس از وجود 22 سوئیت ویلایی با امکانات کامل در آن خبر داد و اذعان داشت: از این تعداد 10 سوئیت مجهز به وان آب درمانی است.

اکبری ادامه داد: این آبگرم معدنی نخستین آبگرم در کشور است که آبگرم معدنی را به داخل سوئیت‌ها وارد کرده است.

وی از افتتاح یک کمپ گردشگری در آبگرم معدنی فردوس خبر داد و متذکر شد: این کمپ دارای 26 اتاق، آشپزخانه مرکزی و همچنین سالن کنفرانس 160 نفره است.

مدیرعامل مجتمع آب درمانی و تفریحی آبگرم معدنی هلال فردوس افزود: برای راه‌اندازی کمپ گردشگری یک‌میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه شده است.

اکبری با بیان این‌که در تعطیلات عید به طور میانگین روزانه 4 هزار و 500 نفر به این چشمه معدنی سفر می‌کنند، افزود: در عید امسال از 26 اسفندماه سال گذشته تا 16 فروردین‌ماه سال جاری 92 هزار و 400 نفر به این مکان مراجعه کردند.

وی با بیان این‌که آبگرم معدنی فردوس در 10 ماهه سال گذشته 285 هزار و 680 نفر مراجعه‌‌کننده داشته است، یادآور شد: این میزان در سال جاری به 358 هزار و 575 نفر رسیده است.

مدیرعامل مجتمع آب درمانی و تفریحی آبگرم معدنی هلال فردوس از وجود دو استخر جداگانه زنانه و مردانه برای آب تنی در این چشمه معدنی خبر داد و اضافه کرد: همچنین دارای 10 وان خصوصی زنانه و مردانه نیز است.

اکبری با اشاره به امکانات رفاهی برای مسافران تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون 102 تخت اقامتی برای مراجعه‌کنندگان به این مکان تفریحی درمانی اضافه شده است.

وی از کلنگ‌زنی پارک گردشگری آبگرم هلال فردوس به مساحت چهار هکتار خبر داد و اذعان داشت: اعتبار اولیه این پروژه 150 میلیون تومان بوده است.

مدیرعامل مجتمع آب درمانی و تفریحی آبگرم معدنی هلال فردوس با بیان این‌که در تلاش هستیم تا آب خروجی را به مصرف کشاورزی برسانیم، ادامه داد: با انجام این امر می‌توان از پساب‌های ایجاد شده برای توسعه کشاورزی در منطقه استفاده کرد.

اکبری نبود گاز شهری را در این فضای درمانی تفریحی یکی از مشکلات آن دانست و متذکر شد: همچنین کمبود فضای سبز نیز در این مکان وجود دارد.

وی از افتتاح باجه پست بانک در این چشمه معدنی خبر داد و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این باجه تمام عملیات بانکی مسافران به راحتی در همین مکان انجام می‌شود.

============= 

گزارش از زهرا محمدی

=============

انتهای پیام/69010/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول