اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ایران‌گشت/خراسان‌جنوبی

آب‌گرم لوت ناشناخته کویر در خراسان‌جنوبی

آب‌گرم لوت در کویر خراسان‌جنوبی با وجود خواص درمانی فراوان ناشناخته مانده است.

آب‌گرم لوت ناشناخته کویر در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چشمه‌های آب معدنی و آب گرم یکی از جاذبه‌های مهم برای جهانگردی است.

این جاذبه‌ها نوع جدیدی از گردشگری بوده که توسعه فراوانی پیدا کرده است.

افراد یا برای تفریح و یا برای تناسب اندام، کم کردن وزن، ترک اعتیاد و الکل به چشمه‌های آب معدنی و آب گرم سفر می‌کنند.

ایران یکی از کشورهایی است که جاذبه‌های طبیعی زیادی به ویژه آب گرم در آن وجود دارد، اگر به آن توجه شود به یکی از مقصدهای جهانگردی تبدیل می‌شود.

خراسان جنوبی نیز دارای چشمه‌های آب گرم معدنی بوده که سبب جذب گردشگران به این منطقه از کشور می‌شود.

شهر خوسف به عنوان یک شهر باستانی دارای آثار تاریخی بی‌نظیری است و  داشتن چشمه آب گرم در آن سبب شده سالانه تعداد زیادی جهانگرد و گردشگر به این مکان سفر کنند.

آب گرم لوت خوسف یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک مقصد مهم گردشگران مطرح شود چرا که علاوه بر داشتن آب گرم قرارگیری در محیط کویر پتانسیل این منطقه را دو چندان کرده است.

بیابان‌ها و کویرهای ایران از جذابیت خاصی برخوردار بوده و می‌توانند مقصد گردشگران خارجی به حساب آیند.

در واقع بیابان و کویر برای گردشگران اروپایی، آمریکایی و ژاپنی معنای خاصی را تداعی می‌کند ماسه‌های روان، شترسواری و آفتاب درخشان همگی بسیار جذاب و رویایی جلوه کرده و این‌که این جاذبه مهم طبیعی با چشمه آب گرم با هم همراه شده‌اند تاثیر و جاذبه این منطقه را دو چندان کرده است.

آب گرم لوت در تقسیمات کشوری تابع دهستان خوسف بخش خوسف از شهرستان بیرجند است.

به سبب قرارگیری این آب گرم در دشت لوت آن را به همین اسم نام  گذاشته‌اند این چشمه دارای آب معدنی گرم بوده و به آب گرم لوت معروف است.

فاصله آب گرم لوت تا مرکز بخش یعنی شهر خوسف 75 کیلومتر و تا شهرستان خوسف 109 کیلومتر بوده این مکان در محدوده جنوب‌شرقی بخش خوسف واقع شده و دارای آب و هوای گرم و خشک کویری است.

از بیرجند تا آب گرم لوت حدود 2.30 ساعت رانندگی نیاز بوده و از خوسف تا آب گرم حدود 2 ساعت رانندگی لازم است که به سبب شرایط سخت زمان طولانی برای رسیدن لازم است و بهترین زمان برای رفتن به این آب گرم اواسط اردیبهشت‌ماه تا اواسط آبان‌ماه است.

آب گرم لوت در کنار دشت لوت قرار گرفته و در سمت شمالی آن ارتفاعات نه چندان بلندی قرار دارد.

ارتفاع آن از سطح دریا یک‌هزار و 75 متر بوده و شیب زمین به تبع ارتفاعات از شمال‌شرقی به سمت جنوب‌غربی است و با همین روند درصد آن کم می‌شود.

در این منطقه ناهمواری‌ها روند و شکل خاصی نداشته و منحنی‌های میزان ارتفاع متداخل و ناهمگون بوده و این ناهمواری‌ها در قسمتی که آب گرم لوت جریان دارد شکل آبراهه را به خود گرفته است.

آب گرم لوت با قدمت چندصد ساله میزبان مسافران زیادی بوده که با چهارپایان و وسایط نقلیه موتوری برای استفاده از آب معدنی به این محل عزیمت می‌کرده‌اند.

در حال حاضر به لحاظ فراهم شدن امکانات مسافربری و تسطیح راه آب گرم لوت شاهد استقبال زیاد گردشگران و مشتاقان به استفاده از آب معدنی است.

گونه‌های خاکی موجود که سطح منطقه را پوشانده فاقد پتانسیل لازم برای تولید و رشد گیاه بوده و قابلیت کشت را ندارد.

در مجموع سطوح این منطقه پوشیده از سنگریزه و قلوه‌سنگ بوده و اگر خاکی هم در گذشته تشکیل شده در زیر سنگ‌ها مدفون شده است.

به همین سبب می‌توان گفت خاکی برای استفاده کشاورزی در این منطقه وجود نداشته و تنها درختان و درختچه‌ها که دارای ریشه طویل‌تری هستند، می‌توانند در این زمین‌ها رشد کنند که نمونه این درخت‌ها درختچه گز است که در اطراف چشمه به وفور یافت می‌شود چون این نوع درخت‌ها دارای مقاومت بیشتری در برابر کمبود آب و نوسان دمای منطقه هستند.

به طور معمول آب‌های معدنی بی‌رنگ و زلال هستند که آب گرم لوت نیز از این قاعده مستثنی نیست و در مجموع باید گفت آب گرم لوت بی‌رنگ و زلال است. 

این آب گرم دارای خواص درمانی فراوانی از جمله درمان بیماری‌های رماتیسم مزمن، امراض عضلانی، درد مفاصل، تسکین‌دهنده دردهای عصبی و معالجه امراض پوستی است.

امکانات فصلی در آب گرم لوت بسیار ابتدایی بوده و قادر به پذیرایی و ارائه خدمات به گردشگران حتی گردشگران داخلی نیست چرا که امکانات موجود این آب گرم وجود چند خانه سنگی با مصالح موجود در منطقه بدون داشتن هیچ‌گونه زیبایی و استحکام هستند که نمی‌توان از آنها به عنوان امکانات نام برد.

این آب گرم از 2 حوضچه سیمانی مسقف برخوردار بوده که هر کدام برای آقایان و خانم‌ها در نظر گرفته شده و مسافران از این حوضچه‌ها برای آب‌تنی استفاده می‌کنند.

در مجموع بهتر است امکانات آن تخریب شده و به جای آنها بناهای جدید احداث شود.

استفاده احشام از قبیل شترهای رها شده در کویر به وضعیت نابسامان بهداشتی این چشمه دامن زده و این اجماع شترها خود در کاهش اثرات جاذبه این چشمه تاثیر فراوانی دارد.

با نگاهی به امکانات و تسهیلات ابتدایی آب گرم لوت نمی‌توان انتظار جذب گردشگر و بازدید کننده را در این منطقه داشت.

مدیرعامل شرکت مجتمع گردشگری آب گرم لوت در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: آبگرم لوت 105 کیلومتر از بیرجند و 75 کیلومتر از خوسف فاصله دارد.

داریوش خسروی با بیان این‌که 18 کیلومتر از 75 کیلومتر آن آسفالت است، تصریح کرد: همچنین میزان 57 کیلومتر باقی‌مانده آن خاکی است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گردشگری آب گرم لوت با بیان این‌که این مجموعه آب درمانی دارای یک قسمت اقامتی است، اذعان داشت: در قسمت آب درمانی آن پنج وان یک‌نفره و یک استخر در 2 قسمت زنانه و مردانه آن وجود دارد.

خسروی با اشاره به مشکلات آب گرم لوت ادامه داد: جاده، برق و آب شرب از مشکلات این مجموعه آب درمانی است.

وی با بیان این‌که از سال 85 کلنگ احداث این مجموعه آب درمانی زده شده است، متذکر شد: با پیگیری‌های انجام شده امور آب و فاضلاب برای احداث چاه آب شیرین در این قسمت موافقت کرده است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گردشگری آب گرم لوت افزود: در تیرماه و مردادماه هوای این منطقه بسیار گرم است و سبب کاهش جمعیت گردشگر به این منطقه می‌شود.

خسروی با بیان این‌که در سال‌های 84 و 85 تعداد گردشگران این منطقه 185 نفر اعلام شده است، یادآور شد: با راه‌اندازی امکانات اولیه و بازسازی جاده این مجموعه آب درمانی در عید نوروز 15 هزار نفر به این منطقه عزیمت کردند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری با ارائه امکانات بیشتر در این منطقه 50 هزار نفر به این منطقه عزیمت کنند.

=============

گزارش از زهرا محمدی

=============

انتهای پیام/69010/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول