به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، امروزه مهمترین دغدغههای یک بحران علاوه بر انجام خدمات اضطراری در مرحله مقابله و حین بحران توسط دستگاههای امدادی و خدماتی، جبران خسارتهای وارده به بخشهای مختلف مردمی، دولتی و عمومی و نیز بازسازی خسارتهای وارده ناشی از یک بحران است.
چنانچه به مسائل پس از بحران در زمان مناسب توجه جدی نشود، اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از یک بحران را چندین برابر میکند.
طی روزهای اخیر با مساعد شدن شرایط جوی در شمال کشور و قطع بارش برف سنگین که منجر به بحرانی بیسابقه در غرب مازندران، مناطق مرکزی و شرقی گیلان شده بود، این بحران با تلاش قابل تقدیر نیروهای امدادی و خدماتی دستگاههای اجرایی در مناطق بحرانزده و نیز صبر و تحمل و همکاری و مشارکت مردم این مناطق به شرایط عمومی و عادی بازگشت.
در مورد وضعیت بحران برف در غرب مازندران و چگونگی برخورد با آن پس از ایجاد بحران با بهزاد پورمحمد کارشناس ارشد مدیریت بحران و استاد دانشگاه همصحبت شدیم.
پورمحمد در گفتوگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: نکتهای که در این باره بسیار قابل توجه است، اثرات زیانبار اقتصادی و اجتماعی این بحران بوده که کماکان بر روی این مناطق سایه افکنده و با توجه به شرایط اقتصادی مردم این مناطق که عموماً از قشر زحمتکش جامعه، کشاورز و دامدار هستند، بدون حمایت و توجه ویژه دولت عملاً بازسازی اماکن مردمی و دولتی خسارتدیده و جبران خسارتهای وارده امکانپذیر نیست.
وی گفت: براساس مشاهدات عینی و اطلاعات واصله از مناطق خسارتدیده ناشی از بحران برف در مناطق شهری و روستایی شهرستانهای رامسر، تنکابن، عباسآباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر و سایر مناطق کوهستانی مرکزی و شرقی استان دامنه خسارتها بسیار زیاد بوده است.
پورمحمد اذعان داشت: این خسارتها عمدتاً در دو بخش مردمی، دولتی و عمومی شامل خسارت به اماکن مسکونی و تجاری، کارخانجات، انبارها و سولهها، تأسیسات گلخانهای، ماشینآلات، اسباب و اثاثیه منزل، محصولات مرکبات و کیوی، باغات کشاورزی، تلفات دام و طیور، تأسیسات و خطوط انتقال برق، مخابرات، آب، خسارت وارده به اماکن آموزشی، دولتی و عمومی قدیمی و غیره بوده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اطلاعات به دست آمده و برآورد اولیه انجام شده، تا این تاریخ پیشبینی میشود میزان خسارتهای ملموس و قابل مشاهده نظیر خسارتهای مستقیم در این مناطق بالغ بر 500 میلیارد تومان باشد که با برآورد دقیقتر خسارتهای وارده طی روزهای آینده این میزان زیادتر نیز خواهد شد.
پورمحمد گفت: نباید پس از بحران مشکلات مردم، جبران خسارتهای آنها و بازسازی اماکن خسارت دیده و نیز انجام اقدامات مناسب بعدی بر روی زمین بماند و با مقصر خواندن همدیگر و تشکر برخی مسئولان از هم این مهم فراموش شود، بلکه باید دولت به این امر مهم که وابسته به حیات و اقتصاد مناطق آسیبدیده است، در زمان مناسب توجه جدی کند.
وی با توجه به تجارب و ضرورتهای مناطق آسیبدیده در پیشنهاداتی برای پیگیری روند شرایط مناطق بحرانزده ناشی از بحران برف بهمن ماه 92 غرب مازندارن و شرق گیلان گفت: انعکاس منطقی، دقیق و به موقع خسارتهای وارده به بخشهای مختلف مردمی و دولتی به دولت و پیگیری جدی جهت تأمین و تخصیص منابع از سوی مدیریت ارشد استان از طریق وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، مجلس و دولت صورت گیرد.
پورمحمد گفت: براساس ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور هر ساله اعتبارات قابل توجهی به امور مرتبط به مدیریت بحران و جبران خسارتهای وارده اختصاص یافته تا در این امور مصرف شود.
وی اذعان داشت: با پیگیریهای ویژه و با تصویب دولت میتوان اعتبارات قابل توجهی برای امور مرتبط با بحران برف غرب مازندران براساس اطلاعات واصله گزارش اقدامات انجام شده، مشکلات و خسارتهای وارده در اثر بحران برف غرب مازندران و استان گیلان در جلسات دولت مطرح شده تا براساس اطلاعات تصمیمات لازم اتخاذ شود.
به گفته کارشناس ارشد مدیریتی بحران کشور، این اعتبارات عموماً در قالب کمکهای بلاعوض برای جبران خسارت در بخشهای مختلف به خصوص خسارتهای وارده در بخش اماکن، بخش کشاورزی، ماشینآلات و لوازم زندگی مردم و نیز تسهیلات ارزان قیمت، وامهای با بهرهکم، اعتبارات عمرانی و هزینهای برای جبران خسارتها و بازسازی اماکن عمومی و دولتی خسارتدیده، اعتبارات عمرانی و هزینهای برای اجرای طرحهای پیشگیرانه، آمادگی و تجهیز مراکز امدادی و خدماتی، اعتبارات خارج از شمول برای تأمین بخشی از هزینههای مربوط به دستگاههای اجرایی در حین بحران میتواند باشد.
وی گفت: میزان و نوع حمایتهای دولت در این بخشها برای این بحران نیز معمولاً براساس اطلاعات ارائه شده، بررسیهای کارشناسی انجام شده و پیگیریهای بعدی توسط مسئولان ارشد استان و نمایندگان مجلس بوده که توسط دولت به استان اختصاص خواهد یافت.
وی ابراز امیدواری کرد که پس از تصویب اعتبارات لازم و کافی در بخشهای مختلف توسط دولت، مصوبات دولت به موقع اجرایی شده و با تخصیص منابع در زمان اندک و با توزیع عادلانه اعتبارات بین شهرستانهای خسارتدیده متناسب با میزان خسارتهای وارده به آنها و نیز توزیع منطقی اعتبارات بین آسیبدیدگان واقعی و دستگاههای اجرایی که در جریان این بحران دچار خسارتهای فراوانی در حوزه تخصصی خود شدند، برخی از مشکلات این بحران برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه کنترل بازار و تأمین مصالح، اقلام ضروری مورد نیاز مناطق آسیبدیده توسط مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاههای نظارتی استان در روزهای آینده منتهی به پایان سال انجام شود، اذعان داشت: جبران به موقع خسارتها توسط بیمهها بدون فرافکنی و توجیهات غیرمنطقی برای آنهایی که در بخشهای مختلف خود را بیمه کردند نیز مورد انتظار است.
پورمحمد متذکر شد: تأمین و توزیع نهال و نهادههای دامی توسط مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و مراجع ذیربط در استان طی روزهای آینده به خصوص تأمین نهال برای جایگزینی باغات خسارتدیده در فصل درختکاری در اسفند ماه میتوان بسیار در ایجاد فضای سبز و طبیعی موثر باشد.
این استاد دانشگاه با اعلام اینکه دستگاههای متولی بر روند اقدامات پس از بحران، به خصوص توزیع مناسب منابع مالی و حمایتهای انجام شده توسط دولت و دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانی و نیز کنترل شرایط مناطق آسیبدیده به منظور جلوگیری از سو استفادههای احتمالی بعدی نظارت داشته باشند، گفت: حمایت، برنامهریزی و بازنگری در رفتار سازمانی دستگاههای اجرایی متولی و مسئول در حوزه مدیریت بحران برای تدوین و اجرای طرحهای عملیاتی مناسب انجام شود.
وی اضافه کرد: انجام طرحهای پیشگیرانه موثر در بخشهای مختلف مردمی، دولتی و عمومی و نیز حمایت مناسب از دستگاههای امدادی و خدماتی برای تجهیز و بهینهسازی تجهیزات و توسعه مراکز امدادی و خدماتی در حوزه مدیریت بحران در مناطق شهری و روستایی استان و در مناطق شهری و روستایی غرب مازندران صورت گیرد.
وی گفت: آسیبشناسی مناسب از بحران، عوامل تشدید بحران، برنامهها و اقدامات دستگاههای اجرایی و نیز نقاط ضعف و قوت آنها و برخورد مناسب با آن توسط مدیریت ارشد استان و دستگاههای نظارتی ذیربط نیز میتواند کارساز باشد.
انتهای پیام/2296/ب40/ض1002