اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

از افزایش چانه‌زنی تا تحرکات تخریبی در روند مذاکرات صلح پاکستان

در حالی که هنوز چند روز از اولین دور مذاکرات صلح دولت و طالبان پاکستان می‌گذرد، بروز چالش‌ها و تفاوت آراء قابل توجه بین طرفین مذاکره، آینده گنگ و مبهمی را پیش روی روند صلح قرار داده است.

از افزایش چانه‌زنی تا تحرکات تخریبی در روند مذاکرات صلح پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، بحث مذاکرات صلح میان دولت پاکستان و شبه‌نظامیان تحریک طالبان یکی از مهم‌ترین و پربحث‌ترین مسائل روز این کشور است.

بنابراین با توجه به این موضوع که به احتمال زیاد فرآیند موفقیت و یا عدم موفقیت این مذاکرات به درازا خواهد انجامید در قالب بسته‌های خبری این روند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این بسته خبری به صورت جامع تحولات یک هفته گذشته روند مذاکرات صلح پاکستان بررسی می‌شود.

در ابتدای راه مذاکرات و براساس توافق طرفین قرار بر این شد تا هر 2 طرف مذاکره گروهی را به عنوان تیم مذاکره کننده معرفی کنند اما در میان همگان منتظر معرفی تیم مذاکره‌کننده از سوی طالبان بودند زیرا این موضوع خود نشان‌دهنده حامیان طالبان بود.

در نهایت و پس از بررسی‌های چندروزه تیم پنج نفره طالبان متشکل از مولانا سمیع الحق، عمران خان و فضل‌الرحمان و سایر رهبران معنوی طالبان تشکیل شد اما قبل از آغاز مذاکرات 2 عضو مطرح این گروه یعنی عمران و فضل‌الرحمن کناره‌گیری خود را از عضویت در تیم مذاکره‌کننده طالبان اعلام کردند.

به عقیده برخی کارشناسان فشار ارتش باعث کناره‌گیری این 2 گروه از حضور در تیم مذاکره‌کننده طالبان شده است.

به نظر می‌رسد ارتش پاکستان از آغاز روند مذاکرات صلح در این کشور ناراضی بوده و حضور دولت در کنار شبه‌نظامیان را در تضاد با منافع خود می‌داند.

با این حال، در نهایت تیم مذاکره‌کننده 2 طرف شکل گرفت و پس از چندین مرتبه وقفه در انجام مذاکرات، اولین دور آن بدون داشتن نتایج عملی و مثبت پایان یافت.

با کمی مطالعه در حوزه مذاکره این مهم روشن می‌شود که سنگ بنای این روند در مذاکرات اخیر پاکستان کج گذاشته شده است.

در حالی که طالبان روند پیش‌روی خود را قانون شریعت قرار داده تیم مذاکره‌کننده دولت از قانون اساسی این کشور به عنوان مبنای مذاکرات صحبت به میان می‌آورد که می‌توان انشقاق اصلی را نیز همین موضوع دانست.

از سوی دیگر، آنطور که از اظهارات 2 طرف بر‌می‌آید، شک و تردید در صداقت گفتار و عمل بر فضای مذاکرات به شدت حاکم است و این بحث تا آنجا ادامه دارد که حتی تیم مذاکره‌کننده دولت در برخی مواقع خواستار تضمین از سوی طالبان برای تأمین امنیت آن‌هاست.

یکی دیگر از مشکلات و موانع بر سر راه مذاکرات صلح پاکستان افزایش حملات تروریستی و انتحاری از زمان آغاز این مذاکرات است.

گروه‌های شبه‌نظامی مخالف مذاکره با دولت پاکستان با تشدید حملات تروریستی به وی‍ژه در مناطق قبایلی این کشور به دنبال ایجاد اخلال در روند این مذاکرات هستند اما همانطور که در اخبار نیز آمده است گروه تحریک طالبان پاکستان که مسئولیت اصلی مذاکره از سوی شبه‌نظامیان را به عهده دارد ضمن رد و محکومیت این حملات در مورد ادامه آن‌ها هشدار داده است.

اما یکی از موانع مهم بر سر راه مذاکرات صلح پاکستان، ارتش این کشور است.

در دوران «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور سابق پاکستان، ارتش تمام تلاش خود را به کار بست تا بتواند شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان را تحت کنترل خود درآورد که در این امر موفق نبود و در عین حال دولت زرداری تصمیمی عملی برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان نداشت.

با روی کارآمدن دولت «نواز شریف»، وی به طور عملی بحث مذاکره با طالبان را کلید زد که این موضوع با عصبانیت ارتش همراه بود.

پیش از آغاز مذاکرات شاهد حملات گسترده و بی‌سابقه ارتش علیه شبه‌نظامیان در وزیرستان بودیم که این گمان می‌رفت که با وجود این حملات شبه‌نظامیان تحریک طالبان دیگر حاضر به مذاکره نخواهند بود اما در عمل نقطه مقابل این موضوع اتفاق افتاد.

با این حال، طالبان یکی از شروط اساسی خود را توقف این حملات قرار داده و در مقابل حاضر به آتش‌بس هستند.

در واقع، پایان راه مذاکرات صلح در پاکستان گنگ و نامعلوم است و شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که تحولات میدانی در روزهای اخیر می‌توانند سرنوشت این مذاکرات را روشن کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول