اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌و‌گوی تفصیلی فارس با یکی از مبارزان انقلابی

وقتی آب و هوا هم با مردم انقلابی همراه بود

یکی از مبارزان انقلابی در کرمان گفت: شرایط آب و هوایی در نیمه دوم سال 57 هم ویژه بود و مردم در راهپیمایی‌ها شعار می‌دادند «به کوری چشم شاه زمستونم بهاره» و یا «امروز هوا بارونیه، کشتن شاه قانونیه».

وقتی آب و هوا هم با مردم انقلابی همراه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسین صابری از فعالان سیاسی اصولگرا استان کرمان، استاندار اردبیل، لرستان و بویراحمد در دولت نهم و دهم و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان و از مبارزان انقلابی گفت: شرایط جوی و آب و هوایی در نیمه دوم سال 57 هم ویژه بود و مردم در راهپیمایی‌ها شعار می‌دادند، «به کوری چشم شاه زمستونم بهاره» و یا «امروز هوا بارونیه، کشتن شاه قانونیه».

در آستانه یوم‌الله 22 بهمن و سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی پیش آمد تا با حسین صابری یکی از فعالان سیاسی در دوران انقلاب اسلامی در استان کرمان گفت‌و‌گویی را انجام دهیم.

صابری در این گفت‌و‌گو از حال و هوای بهمن 57 در کرمان سخن گفت و به تحلیل عوامل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و توصیه‌هایی هم به نسل جوان و مسئولان کرد.

در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در کرمان با حسین صابری استاندار دولت نهم و دهم و از فعالان سیاسی استان کرمان را می‌خوانید:

فارس: آقای صابری لطفا در مورد حال و هوای روزهای پیروزی انقلاب اسلامی صحبت کنید و اینکه در آن دوران کجا بودید و چه می‌کردید؟

فکر نمی‌کنم که فعالیت‌های ناقابل و ناچیز من در قبال آن همه مبارزه، مجاهدت، از خودگذشتگی و ایثار مبارزان دوران انقلاب اسلامی تحت زعامت امام راحل و مجاهدت‌های بعد از آن به ویژه در دوران دفاع مقدس چندان مهم باشد و قابل گفتن، اما به علت اینکه از من سئوال کردید، باید عرض کنم که در سال 57 و در واقع در فروردین 57 از دانشگاه اخراج و روانه خدمت سربازی شدم و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان افسر وظیفه در ناحیه ژاندارمری کرمان مشغول خدمت بودم که بعد از مشورت با روحانیان و پیشقراولان انقلاب اسلامی از سربازی فرار کردم.

به طور خلاصه اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، سرباز فراری بودم در کرمان با فعالان مبارزه با رژیم شاه در ارتباط بودم و به صورت محدود آموزش نظامی می‌دادم.

فارس: ارزیابی جنابعالی به عنوان یکی از فعالان انقلابی از انقلاب اسلامی چیست؟

انقلاب اسلامی یک معجزه تاریخی است و به جرات می‌توان گفت که در کنار همه نهضت‌ها و مبارزات مردمی، انقلابی و اسلامی بعد از واقعه عاشورا و نهضت کربلا انقلاب اسلامی ایران برجسته‌ترین حادثه تاریخی نه تنها در ایران بلکه در عالم است.

انقلابی که با دست خالی اما با اراده آهنین و مصمم در سایه انوار الهی قرآن کریم و با هدایت پیامبرگونه امام راحل بر حکومت تا بن دندان مسلح نظام ستمشاهی، خائن و خودفروخته به پیروزی رسید به خوبی می‌توان گفت که بهمن ماه، ماه پیروزی خون بر شمشیر است هر روز که به جلو می‌رویم، آثار با برکت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقش ولایت فقیه و رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بهتر و بیشتر نمایان و اثرگذار می‌شود و امروز مبنای بیداری اسلامی و تحول معنوی در اکثر مناطق جهان به ویژه منطقه شده است.

فارس: اگر بخواهید به طور خلاصه به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بپردازید، چه عامل‌هایی را مؤثر می‌دانید؟

به نظر بنده سه عامل عمده مبنای پیروزی، ماندگاری، تداوم و استحکام اصول انقلاب اسلامی است، مکتب، رهبری و مردم.

مردم ما با وحدت و همدلی و تحت لوای رهبری بصیر، مطلع، هوشیار، شجاع، مدیر و مدبر و بر اساس اصول و احکام اسلامی حرکت کردند و به پیروزی رسیدند.

ویژگی اصلی و برجسته انقلاب اسلامی حمایت همه جانبه مردمی حول محور ولایت و دین مبین اسلام بود.

از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی هم می‌توان به مشارکت همگانی و با روحیه ایثارگری و ازخودگذشتگی اشاره کرد.

فارس: آقای صابری شما چه عواملی را موجب تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانید؟

امروز هم شرط تداوم و استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی و الگوسازی وحدت و و همدلی و سلوک بر اساس احکام دین و سیره ائمه اطهار (ع) و هدایت‌های رهبری است.

فارس: لطفا خاطراتی از دوران پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان را برایمان تعریف کنید.

شرایط جوی و آب و هوایی در نیمه دوم سال 57 هم ویژه بود به گونه‌ای که هوای خوب آن سال سبب شده بود که مردم در راهپیمایی‌ها می‌گفتند «به کوری چشم شاه زمستونم بهاره».

یادم می‌آید در ساعت چهار عصر روز 21 بهمن ماه سال 57 راهپیمایی مردم کرمان از میدان ولی‌عصر (عج) و استادیوم تختی آغاز شد و در مسیر خیابان شریعتی تا میدان مشتاق ادامه یافت.

زمانی که به میدان مشتاق رسیدیم باران خوبی باریدن گرفت و مردم شعار می‌دادند «امروز هوا بارونیه، کشتن شاه قانونیه».

حدود نیم ساعت بعد و در آستانه اذان مغرب رژیم شاه واژگون شد و پیروزی انقلاب اسلامی با پخش سرود «الله‌الله» از رادیوها اعلام شد.

فارس: کدام یک از خاطرات دوران پیروزی انقلاب اسلامی بیش از دیگر خاطرات در ذهن شما باقی مانده است؟

از دیگر خاطراتی که از دوران پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر دارم این است که همافران نیروی هوایی با لباس نظامی در صبح 19 بهمن ماه 57 در مدرسه علوی و در برابر امام خمینی (ره) رژه رفتند و با این کار خود صدای شکستن ستون فقرات ارتش شاهنشاهی را اعلام کردند که به نظر من این حرکت یکی از ویژگی‌هایی بود که در کمتر انقلابی به چشم خورده است.

فارس: آقای صابری، جناب عالی به عنوان یک نیروی انقلابی و فردی که طی 35 سال گذشته در عرصه‌های مختلف حضور داشته‌اید، چه توصیه‌ای به مردم و به ویژه نسل جوان دارید؟

ابتدا از مردم خوب و یاوران اصلی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر می‌کنم.

ابتدا از نسل امروزی که به هر علت نتوانسته‌ایم، اصول، آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی را به خوبی منتقل کنیم، عذرخواهی می‌کنم و از آنها درخواست می‌کنم که تاریخ انقلاب اسلامی را با همه ویژگی‌هایش مطالعه کنند و در خط ولایت و گوش به فرمان رهبری باشند.

جوانان ما باید از ارزش‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای دفاع مقدس حمایت کنند، حافظ خون شهدا باشند، بر بصیرت، آگاهی و دشمن‌شناسی و همچنین وحدت و همدلی خود بیفزایند و مواظب خطرات نفاق دشمنان بیرونی و مرعوبین و خودباختگان داخلی باشند.

فرمایشات فرهنگ‌ساز رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دشمن‌شناسی، شناخت ترفندهای دشمن، ضرورت‌ها، حفظ استقلال کشور با تاکید بر توانمندی‌های داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهند و از عمق جان باور کنند که به فرموده مقام معظم رهبری رمز پیروزی حفظ استقلال، شد و تحول همه جانبه تنها با تکیه بر توانمندی‌های گسترده داخل است نه لبخند منافقانه بیگانگان و شیطنت‌ها و دورویی استکبار و صهیونیسم بین‌الملل.

مسئولان هم باید قدر این نظام، رهبری و مردم را بدانند و با این مردم رو راست باشند و گوش به فرمان ولایت و تکیه بر مردم و توانایی‌های داخلی و در سایه احکام نورانی اسلام حرکت کنند که پیروزی در این است و بس.

انتهای پیام/80019/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول