اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«مسجد علوی» پایگاه انقلابیون لرستان نیازمند بازسازی

مسجد علوی یکی از قدیمی‌ترین مساجد خرم‌آباد به عنوان پایگاه انقلاب در این شهر شناخته شده که این ‌روزها نیازمند بازسازی است.

«مسجد علوی» پایگاه انقلابیون لرستان نیازمند بازسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مسجد علوی یکی از قدیمی‌ترین مساجد خرم‌آباد که به عنوان پایگاه انقلاب در این شهر شناخته شده، امروز نیازمند به بازسازی و توجه ویژه مسئولان است که در این زمینه اهمیت مسجد احادیث و روایات فراوانی وجود دارد که پیامبر اکرم(ص) در خصوص ارزش و جایگاه مسجد می‌فرمایند، هر کسی براى خدا مسجدى را بسازد و آن را براى ریا و خودنمایى به کار نبرد خداى تعالى در بهشت خانه‌‌ای براى او بنا می‌کند.

برای پرداختن به این عنصر زیبا و سنتی ـ دینی مسلمانان که از دوران ظهور اسلام تا انقلاب اسلامی اهمیت ویژه‌ای برای احیای دین و پیروی از دستورات الهی داشته است باید اهتمام بیشتری انجام شود و همچنین به ماهیت و نقش فطری مسجد در جوامع بیشتر پرداخته شود که در ادامه با یکی از کارشناسان دینی در همین زمینه و در خصوص یکی از مساجد قدیمی و پایگاه‌های فرهنگی دینی لرستان در خرم ‌آباد به نام مسجد علوی به بحث گفت‌وگو پرداختیم.

این روحانی ارجمند در ابتدا با اشاره به اینکه تمام زندگی خود را مدیون خون شهدا هستیم، گفت: مسجد علوی از مساجد قدیمی استان لرستان و پایگاه شهدای بزرگی همچون حجت‌الاسلام سید فخرالدین و نورالدین رحیمی، شهدای فطروس، و ...است، که نیاز به توجه ویژه‌ مسئولان دارد.

حجت‌الاسلام عابدین درویش‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه خواستگاه انقلاب قبل و بعد از پیروزی انقلاب در خرم‌آباد مسجد علوی بوده است، لذا مسئولان باید تلاش کنند، این مسجد بازسازی و گسترش یابد.

وی گفت: برای اجرای بیشتر مراسم‌ها در خرم آباد محوریت با این مسجد است که این خود می‌طلبد همه مسئولان به ویژه استاندار لرستان در ساخت زمینی که برای مسجد علوی خریداری شده، این مسجد را یاری کنند.

*مسجد علوی بیش از 45 سال عمر دارد

در ادامه رئیس هیئت امنا مسجد علوی در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عنوان کرد: این مسجد در سال 1347 ساخته شده و در سال 52 نیز به بهره‌برداری رسیده است.

مجتبی رشنو گفت: با توجه به اینکه بیش از 45 سال از عمر این مسجد می‌گذرد، لذا امروز نیازمند بازسازی کامل دارد.

وی افزود: این مسجد با زیربنایی بالغ بر 500 متر مربع هم اکنون در یکی از محله‌های قدیمی شهرستان خرم‌آباد(علوی) بنا شده و این در حالی است که این مسجد قبل و بعد از انقلاب به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی بوده است.

رشنو یاد‌آورشد: به دلیل اینکه معماری این بنای با ارزش با طرح‌های مهندسی نبوده بیشتر مساحت آن را دیوارهای ضخیم در برگرفته است که همین امر منجر به این شده که با شرایط الان مساحت مسجد جوابگو نیست و نیازمند گسترش است.

وی افزود: با تلاش و کمک خیرین، هیئت امنا و مسئولان زمینی به مساحت 257 مترمربع جنب این مسجد برای توسعه فضای فعلی خریداری شده است.

رشنو تصریح کرد: این مسجد مکان پرورش سرداران شهیدی همچون شهید حجت‌الاسلام سید فخرالدین رحیمی، سید نورالدین رحیمی، سردار شهید علی دارابی، بهمن میرزایی، برادران شهید فطرس و ... است.

رئیس هیئت امنا مسجد علوی خرم‌آباد یادآور شد: با توجه به ابهت این مکان مقدس و اینکه در مسیر راهیان‌نور قرار دارد با مسائل و مشکلات زیادی همچون نداشتن سرویس بهداشتی برای بانوان، کمبود فضای مناسب و فرسوده بودن دیوارهای آن روبه‌رو است که این در شان مردم به خصوص لرستانی‌ها نیست.

وی افزود: ما از مسئولان و خیرین به ویژه استاندار لرستان می‌خواهیم، برای احداث این مکان مقدس پای کار بیاید و مسجد علوی را مورد حمایت مالی خود قرار دهد.

*مسجد علوی همواره جایگاهی برای تثبیت انقلاب است

در ادامه استاندار لرستان به خبرنگار فارس گفت: مسجد علوی خرم‌آباد تا قبل از پیروزی انقلاب کانون و پایگاه انقلاب اسلامی بوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با گذشت 35 سال از انقلاب به عنوان جایگاه انقلاب شناخته می‌شود و این مسجد همواره جایگاهی برای تثبیت انقلاب است.

وی گفت: مسجد علوی خانه حضرت دوست است که شهدای گران قدری همچون سید فخرالدین رحیمی و سید نورالدین رحیمی تقدیم انقلاب کرده است، براین اساس ما باید در مقابل خون این شهدا به توسعه هر چه بیشتر همه مساجد که خانه‌های خدا محسوب می‌شوند، به خصوص مسجد علوی توجه کنیم.

بازوند خاطرنشان کرد: مسجد علوی یک مکان بسیار مقدس است و انقلاب اسلامی خاطره‌های زیادی از این مسجد دارد.

استاندار لرستان تصریح کرد: نوسازی و بازسازی همه مساجد استان به خصوص این مسجد بر همه ما واجب است که در این راستا امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین اعتبارات خوبی در نظر بگیریم.

این مسئول گفت: امیدواریم کار بازسازی و ساخت زمین تهیه شده این مسجد را بر اساس دینی که به گردن داریم، شروع و عملیات اجرایی این مسجد را انجام دهیم.

----------------------------

گزارش از: اکرم محمودوند

----------------------------

انتهای پیام/85001/ع10/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول