اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

داستان اوج‌گیری همافران در انقلاب / نوژه پادگانی علیه شاه

در 19 بهمن ماه 57 کارکنان نیروی هوایی با خروش خود علیه نظام شاهنشاهی و بیعت رسمی با امام خمینی (ره) یکی از برگ‌های زرین انقلاب اسلامی را ورق زدند.

داستان اوج‌گیری همافران در انقلاب / نوژه پادگانی علیه شاه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، روزهای بهمن ماه لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه یادآور از جان گذشتگی و ایثار ملتی بزرگ برای هدفی والاست.

پیروزی انقلاب اسلامی در واقع بازگشت هویت یک ملت را ورق زد و با رهبری و رهنمودهای مقتدرانه و حکیمانه امام خمینی(ره) نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر توان بومی و قطع وابستگی توانست جایگاه خود را در دنیا استحکام بخشد.

در تقویم انقلاب، در 19 بهمن ماه سال 57 دلاورمردان و تیزپروازان نیروی هوایی با رهبر انقلاب و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بیعت کرده و برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب ورق زدند.

هرچند بعد از دیدار این شجاع مردان تاریخ و بازتاب آن در مطبوعات، شوک بزرگی به رژیم طاغوت وارد شد و آن را تکذیب کرد اما این روز با عنوان روز نیروی هوایی در تاریخ این کشور ثبت و ضبط شد.

پیوستن نیروی هوایی و ارتش به سیل خروشان انقلاب، پایه‌های استبداد را سست و پیروز انقلاب را سرعت بخشید.

بعد از انقلاب نیز نقش مهم و بی‌بدیل نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و اینکه چگونه این دلیرمردان و عقابان تیزپرواز با پروازهای به یاد ماندنی و رشادت‌های خود افتخار آفریدند و در کنار دیگر رزمندگان این مرز و بوم ابهت و غرور ایران را حفظ کردند.

اکنون نیز با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر خود در منطقه حرف نخست را می‎‌زند و همچون عقابی تیزبین در آسمان ایران از مرز و بوم این دیار حفاظت می‌کند.

در راستای بررسی وضعیت و دستاوردهای نیروهای هوایی بعد از انقلاب با چند تن از مسئولان به گفت‌وگو نشستیم.

* بیعت نیروی هوایی تسریع در پیروزی انقلاب را در پی داشت

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه با تبریک ایام‌الله دهه فجر به خبرنگار فارس گفت: در 19 بهمن ماه 57 کارکنان نیروی هوایی با خروش خود علیه نظام شاهنشاهی و بیعت رسمی با رهبر انقلاب یکی از برگ‌های زرین انقلاب اسلامی را ورق زدند.

امیر سرتیپ منصور ونک افزود: رژه نظامی در محضر امام امت و قبول ایشان به عنوان فرمانده کل قوا حماسه بسیار زیبایی بود که نیروی هوایی آن را خلق کرد و امام خمینی(ره) از آن به عنوان بالاترین ارزش‌ها تعبیر کرد.

وی بیان داشت: اقدام و حرکت آن روز نیروی هوایی با شعله‌ور کردن انقلاب باعث شد تا انقلاب سریع‌تر به اهداف خود برسد.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه اظهار کرد: کارکنان پایگاه شهید نوژه نیز جزو نخستین پایگاه‌هایی بود که به انقلاب و انقلابیون پیوست.

وی ادامه داد: حرکت و اعتراض کارکنان پایگاه شهید نوژه در دی ماه 57 علیه نظام شاهنشاهی در کوی سازمانی باعث دستگیر و تبعید عده‌ای از کارکنان این پایگاه شد.

* پایگاه شهید نوژه پیش قراول معترضان به طاغوت

ونک ابراز داشت: پایگاه شهید نوژه و پایگاه دزفول جزو پیش قراولان معترضان به نظام طاغوتی بودند.

وی تأکید کرد: پایگاه شهید نوژه در طول انقلاب نیز کانون اتفاقات بسیاری بوده و در سرکوبی احزاب، کومله‌ها و منافقان در غرب کشور نقش بسزایی داشته است.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه یادآور شد: با توجه به سوابق روشن پایگاه دشمنان با توطئه‌ای در قالب کودتا قصد بدنام کردن این پایگاه را داشتند که ناکام ماندند.

وی اضافه کرد: پایگاه شهید نوژه به عنوان یک پایگاه راهبردی برای کشور در هشت سال دفاع مقدس نیز نقش مهمی را در جنگ ایفا کرد.

ونک با بیان اینکه نیروی هوایی یک نیروی تجهیزات محور است، بیان داشت: از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ارتش به ویژه نیروی هوایی، استقلال و عدم وابستگی از نظر آموزش کارکنان، تأمین نیازهای تجهیزاتی، طرح‌ریزی‌های عملیاتی و... به کشورهای خارجی است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب بیش از 30 هزار مستشار در نیروی هوایی در زمینه آموزش و تجهیزات فعالیت می‌کردند که با پیروزی انقلاب و تلاش کارکنان، نیروی هوایی در تربیت خلبان و تمام مراحل آموزشی از درس‌های زمینی تا آخرین مراحل آموزش پروازی را در داخل کشور انجام می‌دهد.

* عدم وابستگی نیروی هوایی در تجهیزات و تعمیر و نگهداری هواپیماها

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ابراز داشت: پایگاه سوم شکاری شهید نوژه نیز علاوه بر انجام مأموریت‌های تاکتیکی و عملیاتی بخشی از آموزش تکمیلی خلبانان را نیز انجام می‌دهد که قبل از انقلاب این فعالیت‌ها در خارج از کشور صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعمیر و نگهداری هواپیماها نیز توسط مستشاران خارجی انجام می‌شد، تأکید کرد: امروزه تمام این اقدامات توسط کارکنان نیرو صورت می‌گیرد و بسیاری از سامانه‌های موجود بر روی هواپیما نیز نوسازی، بازسازی و مطابق با فناوری روز شده است.

ونک با بیان اینکه اکثر سلاح‌ها و سامانه‌های حمل سلاح را بعد از هشت سال دفاع مقدس در پایگاه بروز کرده و برد عملیاتی اکثر آنها را ارتقا داده‌ایم، افزود: امسال نیز تست عملیاتی یک موشک هواپایه را با برد بیش از 200 کیلومتر انجام دادیم.

وی ادامه داد: در بحث شبیه‌‌سازها شامل شبیه سازهای پروازی و جنگ الکترونیکی که از مسائل مهم در آموزش محسوب می‌شود نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه با اشاره به بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر ابراز داشت: بازگویی ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی‌ها برای به دست آوردن استقلال کشور و زنده نگه داشتن این ایام برای نسل‌های آینده بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به دستاوردهای نیروی هوایی اضافه کرد: در حال حاضر نیروی هوایی ایران از نظر نیروی انسانی و تجهیزاتی در منطقه در سطح بالایی قرار دارد و جایگاه خاص خود را حفظ کرده است.

* نیروی هوایی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند

معاون آماد و پشتیبانی پایگاه شهید نوژه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با حرکت و راهپیمایی‌های مردم علیه رژیم پهلوی از نیروی هوایی نیز افرادی با انقلابیون و مراجع در ارتباط بوده و اعلامیه‌های امام(ره) را به پایگاه‌های نیروی هوایی می‌آورند.

یحیی محققی افزود: اوج حرکت‌ها در چهارم بهمن با حرکت دسته جمعی به طرف منزل مرحوم آیت‌الله طالقانی و دیدار با ایشان بود که چون جرقه‌ای آشکار کارکنان نیروی هوایی با حضور در کنار مردم و انقلابیون همبستگی خود را با انقلاب اعلام کردند.

وی با اشاره به حضور مستشاران نظامی در نیروی هوایی تصریح کرد: با توجه به این امر اجازه هیچ فعالیتی در زمینه تعمیرات و تحقیقات به کارکنان نیروی هوایی داده نمی‌شد.

معاون آماده و پشتیبانی پایگاه شهید نوژه یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج مستشاران از کشور، آمریکایی‌ها باور نمی‌کردند که ایرانیان بتوانند هواپیمایی را آماده و به پرواز درآورند.

وی اضافه کرد: کارکنان نیروی هوایی با تکیه بر توانمندی و تخصص خود در بسیاری از زمینه‌ها گام‌های مثبتی برداشته و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

محققی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز توسط جهاد خودکفایی نیروی هواپیمایی و کارکنان این نیرو با تحقیقات در قسمت‌های مختلف نسبت به تولید قطعات مورد نیاز هواپیماها در داخل اقدام شد.

وی با بیان اینکه امروزه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند، بیان داشت: در حال حاضر نیروی هوایی بدون هیچ وابستگی با اتکا بر توانمندی‌های خود در راستای ارتقای تجهیزات و... فعالیت می‌کند.

 

* باید رشادت‌های مردم غیور ایران را برای نسل جوان و آینده تداعی شود

معاون آماده و پشتیبانی پایگاه شهید نوژه با بیان خاطره‌های از دوران انقلاب ابراز داشت: یکی از بهترین خاطرات در دوران انقلاب دیدار با حضرت امام(ره) در 19 بهمن ماه بود.

وی ادامه داد: در آن زمان عکسی از دیدار کارکنان نیروی هوایی با رهبر انقلاب در روزنامه چاپ شد که رژیم پهلوی آن را تکذیب کرد.

محققی با اشاره به قدرت نیروی هوایی یادآور شد: رژیم پهلوی که بر حمایت نیروی هوایی حساب باز کرده بود با اعلام همبستگی و بیعت نیروی هوایی با انقلاب، سست شد و این امر باعث تسریع در روند پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنان از پای ننشسته و با این تفکر که ارتش ایران ناتوان است جنگ را بر ملت ایران تحمیل کردند تا ضربه‌ای به انقلاب اسلامی وارد کنند.

معاون آماده و پشتیبانی پایگاه شهید نوژه بیان داشت: در روز دوم جنگ نیروی هوایی با حمله 140 فروندی به خاک عراق قدرت ارتش و نیروی هوایی و به ویژه نظام جمهوری اسلامی را به رخ دشمنان این نظام کشید.

وی با تأکید بر بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر و یاد شهدا اظهار کرد: باید رشادت‌های مردم غیور ایران را برای نسل جوان و آینده تداعی کنیم تا بدانند چگونه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است.

محققی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون نیز بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، همچنان نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه قدرت مطلق بوده و عرض اندام می‌کند.

==========

مریم صابری‌یگانه

==========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول