اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برف آسمانی و سهل‌انگاری‌های زمینی

بارش برف یکی از نعمت‌های خداوند است که اگر با سهل‌انگاری ما توام شود امکان بروز سوانح دلخراشی از جمله تصادفات رانندگی می‌شود.

برف آسمانی و سهل‌انگاری‌های زمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، بارش برف و باران به عنوان نعمت الهی موجب خیر و برکت بوده که ممکن است سبب بروز حوادث ناگواری مانند سوانح رانندگی ناشی از لغزنده بودن معابر و ... شده که همه ساله صدمات جانی و خسارت‌های مالی فراوانی را بجا می‌گذارد.

برای پیشگیری و مقابله با حوادث و کاهش خسارات جانی و مالی و بهبود روند عبور و مرور و نحوه رانندگی در شرایط جوی زمستانی در جاده‌های برفی، بارندگی و یخ زدگی باید به نکات ایمنی دقت کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام در این باره معتقد است: پیش از شروع به رانندگی، کمربند ایمنی را ببندید و در طول رانندگی همیشه آن را بسته نگه دارید.

محمد رسولی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: آهسته راندن می‌تواند مانع سوانح دلخراش شود و رانندگی با سرعت کم، بهترین اقدام پیشگیرانه از حادثه و اتفاق ناگوار در جاده‌های لغزنده است.

وی ادامه داد: اغلب تصادف‌ها به علت سرعت زیاد و دید ناکافی در شرایط نامساعد جوی رخ می‌دهد. هوشیار باشید، رؤیت یخ‌های سیاه دشوار است، ممکن است سطح جاده شبیه آسفالت، براق و تازه به نظر برسد اما کف خیابان در زمستان باید خاکستری روشن باشد.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: هنگام نزدیک شدن به تقاطع‌های برفی و یخ زده سرعت تان را کم کنید. اگر هوا نامساعد است، حتی الامکان زمان سفر را تغییر دهید.

رسولی تصریح کرد: با روشن کردن چراغ‌های کوچک حرکت کنید. نور این چراغ‌ها برای روز مناسب و موجب می‌شود خودرویتان دیده شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت:  فاصله را با خودروی جلویی بیشتر کنید. زمان توقف در یک جاده یخ زده دو برابر زمان توقف در جاده خشک است.

وی ادامه داد: برای مثال در سرعت 60 کیلومتر در ساعت خودرو پس از حدود 45 متر به طور کامل متوقف می‌شود که این مقدار در جاده لغزنده با سطح یخی به 80 متر هم می‌رسد.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: از سمت راست حرکت کرده و هنگام سبقت یا تغییر مسیر از علایم هشدار دهنده استفاده کنید.

رسولی تصریح کرد: خودرو را با حرکات آرام و دقیق کنترل کنید. تغییر مسیر سریع و متناوب هنگام ترمز یا گاز می‌تواند موجب سر خوردن و لغزیدن خودرو شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: به تابلوهای راهنمای جاده توجه داشته باشید و در صورت نزدیک شدن به پل سرعت را کم کنید. پل‌های فلزی و بتونی حتی وقتی یخ روی سطح آسفالت وجود ندارد ممکن است یخ زده و لغزنده باشد، چون پل‌ها در معرض هوای سردتر هستند و زودتر از سطح جاده لغزنده می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر شرایط جوی نامناسب است سعی کنید پیش از اینکه جاده بسته شود از آن خارج شوید.

به وسایل نقلیه برفروب و شن ریز نزدیک نشوید، پیش از وقوع حوادث جوی چگونگی نصب زنجیر چرخ را یاد بگیرید و تمرین کنید.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: قبل از حرکت زنجیر چرخ را ببندید تا موجب انسداد معابر و ایجاد خطر برای خودرو و سایرین نباشید، از مناسب بودن اندازه زنجیر چرخ با تایر خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

وی ادامه داد: پس از نصب زنجیر کمی به جلو برانید تا زنجیر به خوبی روی لاستیک قرار گیرد و مجدداً آن را کنترل کنید. در حالی که زنجیر چرخ بسته‌اید نباید با سرعت بیش از 50 کیلومتر در ساعت برانید افزایش و کاهش ناگهانی سرعت همراه با زنجیر چرخ بسیار نامطلوب است.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: با وجود زنجیر چرخ هم ممکن است خودرو لیز بخورد بنابراین احتیاط کنید و با دقت برانید.

انتهای پیام/2246/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول