اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از هفته سپید کاشان

وقتی بغض زمستانی کویر می‌ترکد

بارش کم‌سابقه برف در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و توابع آن به همراه سرما و یخبندان شدید در این مناطق، تأثیرات متفاوتی را بر زندگی مردم در آن نواحی به همراه آورده است.

وقتی بغض زمستانی کویر می‌ترکد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، بارش برف در چند روز گذشته در منطقه کویری کاشان، آران و بیدگل و سایر توابع این دو شهرستان همزمان با نزولات آسمانی در سایر مناطق کشور موجی از شادی را در میان شهروندان خطه مؤمنان به وجود آورده است و البته مسائل مختلفی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده که در زیر برخی از آنها را می‌خوانید:

*شاید میزان بارش برف در این منطقه در مقایسه با بارش دو و نیم متری برخی از استان‌های کشور قابل ملاحظه نباشد اما به لحاظ تعدد بارش‌ها و همچنین وقفه نسبتا طولانی که در این خصوص مردم کاشان، آران و بیدگل و سایر نواحی این خطه را با بحران کم‌آبی نگران کننده مواجه ساخته بود یکی از دلچسب‌ترین زمستان‌ها را برای مردم این دیار رقم زده است.

*البته در این میان یخبندان و سرمای شدیدی که در برخی از زمان‌های شب به زیر صفر می‌رسید مردم کویر را با مشکل مواجه ساخته و استفاده از وسایل گرمایشی و به طور طبیعی مصرف گاز را در این نواحی به بالاترین حد خود در مدت اخیر رسانده است.

*بارش برف سهمگین زمستانی در مناطق کوهستانی که از ساعات نخستین ابتدای هفته جاری آغاز شده است بدون وقفه ادامه دارد و علاوه بر ثبت دمای چندین درجه زیر صفر در این مناطق، شاهد میزان بارش فراتر از 50 تا 60 سانتی‌متری در این نواحی سردسیر بوده‌ایم.

*اما در بذل طبیعت، دانش‌آموزان منطقه کاشان نیز بی‌نصیب نمانده‌اند و برای دومین بار طعم چشیدن یک لیوان چای داغ را در کنار خانواده خود در یک روز برفی تعطیل را تجربه می‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان، برف سنگین شهرستان کاشان مدارس این شهرستان را برای دومین بار طی هفته جاری به تعطیلی کشاند و دانش‌آموزان مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و دوره اول متوسطه شهر کاشان و مدارس تمام مقاطع تحصیلی بخش برزک کاشان، نیاسر و دیگر روستاهای این شهرستان در روز سه‌شنبه به مرخصی اجباری می‌روند.

*اما در میان توابع شهرستان کاشان وضعیت شهر برزک نسبت به سایر بخش‌ها از نظر میزان بارش برف و برودت متفاوت‌تر است و شهروندان برزکی هفته سختی را از نظر سرما و یخبندان تجربه می‌کنند.

به استناد اعلام روابط عمومی شهرداری برزک، میزان بارش برف در این شهر از مرز نیم‌متر تجاوز کرده و دمای 14 درجه زیر صفر نیز در این منطقه به ثبت رسیده است.

تعطیلی چند روزه مدارس، کندی در عبور و مرور و ... از جمله مسائلی است که نشانگر وضعیت دشوار مردم برزک در مواجهه با غرش زمستان در این منطقه است.

*در شهرستان آران و بیدگل نیز بارش برف چند 10 سانتی‌متری و البته کاهش چندین درجه‌ای دمای هوا مردم این منطقه را غافلگیر کرد و مدارس این شهرستان را به تعطیلی کشاند اما اداره راه و شهرسازی این شهرستان توانست با اقدامات پیشگیرانه تا حدودی مشکلات عبور و مرور را مرتفع کند.

بنا بر اعلام اداره راه و شهرسازی آران و بیدگل تمامی محورهای شهرستان در مناطق ابوزیدآباد، حسین‌آباد، سفیدشهر و فولاد با عملیات برف‌روبی در ابتدای بارش‌ها در هفته جاری بازگشایی شد و تردد به کنترل درآمد.

خریداری حدود 400 تن نمک و آماده‌سازی سه دستگاه نیمه سنگین و یک دستگاه سنگین برف‌روبی اقداماتی بود که پیش از این اداره راه و شهرسازی برای مقابله با شرایط سخت زمستانی پیش‌بینی کرده بود که حدود 50 تن نمک در ابتدای هفته جاری برای موج نخست بارش در این شهرستان مصرف شد.

انتهای پیام/63009/ط40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول