اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نخستین نشست استاندار قم با اهالی رسانه

از ماجرای اسپانسر برای صبا تا نامه به روحانی در مورد سبد کالا

استاندار قم در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها در مورد مطالب گوناگونی صحبت کرد؛ از تلاش برای یافتن اسپانسر برای صبای قم تا نامه به رئیس جمهور در مورد توزیع سبد کالا.

از ماجرای اسپانسر برای صبا تا نامه به روحانی در مورد سبد کالا

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، تغییر استاندار در قم با فراز و فرودهای فراوانی همراه بود و طی مدت‌ها پس از استقرار دولت یازدهم، اسامی و نام‌های بسیاری برای تصدی‌گری این سمت بر سر زبان‌ها افتاد ولی در این میان چهره‌ای که کمتر برای مردم قم شناخته‌شده بود، یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی‌منش سرانجام کلید استانداری قم را از دولت روحانی دریافت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز در جلسه‌ای که صالحی‌منش در آن به عنوان استاندار قم منصوب شد نکات و توصیه‌های فراوانی داشت و محوریت و جایگاه قم در نظام اسلامی و در پهنه ایران‌ زمین را یادآور شد؛ این توصیه و سفارش‌ها پس از آنکه آنها را در کنار تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارتقای شاخصه‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی قم می‌گذاریم نشان می‌دهد مدیران عالی‌رتبه نظام توجه ویژه‌ای به قم داشته و دارند و بهبود چهره ظاهری و وجهه فرهنگی و اجتماعی شهر کریمه اهل بیت(ع) را در اولویت قرار داده‌اند.

به یقین یکی از ارکان پیشرفت هم جامعه، اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع است که زمینه‌ساز این مهم، ارتباط خوب و تعامل سازنده میان ادارات و نهادها چه در بخش حاکمیتی و چه در بخش اجرایی با رسانه‌هاست؛ استاندار جدید قم هم با درک این موضوع در نخستین فرصت نشستی خبری با حضور اهالی رسانه و مطبوعات برگزار کرد تا علاوه بر بیان دیدگاه‌های خود، نظرات و پیشنهادات خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها را بشنود و به سئوالات آنها پاسخ دهد.

عصر امروز نخستین دیدار رسمی اهالی رسانه با حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش صورت گرفت و استاندار قم در نشستی خبری حضور یافت؛ نکته جالب توجه در این میان استقبال گسترده خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از این نشست رسانه‌ای بود به طوری که تمام صندلی‌های سالن امام رضا(ع) استانداری قم که معمولا محل برگزاری جلسات شورای برنامه استان است پر شده بود.

استاندار قم در این نشست ابتدا با اشاره به سال‌های شروع نهضت اسلامی و وقایع آن دوران اظهار داشت: قم نقش مهمی در تحولات انقلاب داشته و حماسه 19 دی هم سرآغاز جدیدی برای قوت گرفتن نهضت محسوب می‌شود که به رهبری امام و روحانیت و همت مردم شکل گرفت و سرانجام به 22 بهمن 57 منجر شد؛ امام راحل توانستند علاوه بر تشکیل حکومت، بسیاری از نهادهایی که بنیان حکومت بر آنها استوار بود را نیز تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات یکی از رکن‌های جمهوری اسلامی است و مسئولان همگی توسط رأی مستقیم یا غیر مستقیم مردم تعیین می‌شوند خاطرنشان کرد: امروز نقش مردم در اداره کشور بسیار پر رنگ است و همانطور که امام راحل آرزو داشتند، پویایی و بالندگی نظام کاملا مشهود است.

استاندار قم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ابتکاراتی را در نوع حکومت جاری ساخته‌اند و در عین حال خط اصلی امام و انقلاب را حفظ و تقویت کرده‌اند.

بخش بعدی این نشست خبری مربوط به پاسخ به سوالات خبرنگاران بود.

به دنبال اسپانسر برای صبا هستیم

یکی از خبرنگاران در مورد شرایط باشگاه فوتبال صبا سوالی پرسید و استاندار هم در پاسخ اظهار داشت: با صحبت‌هایی که با مسئولان صبا شده مسائل به زودی حل خواهند شد؛ مشکل اسپانسر در حال حاضر وجود دارد که درصدد هستیم بخش خصوصی آن را بر عهده بگیرد؛ حیف است که این تیم را از دست بدهیم بنابراین نباید ناامید باشیم و کار بزرگی که انجام شده موجب سرخوردگی ما شود هرچند هنوز منابع مالی به خوبی تامین نشده‌اند؛ یک تیم لیگ برتری در قم حضور یافته و جوانان به آن دل بسته‌اند و آن را دوست دارند و حمایتشان هم دیده می‌شود.

در هیچ زمانی دولت و مراجع ارتباطی به این نزدیکی نداشتند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارتباط میان دولت و حوزه‌های علمیه عنوان داشت: در رابطه با حوزه به یاری خداوند و پس از انتخابات خرداد 92 شاهد بودیم هیچ زمانی ارتباط دولت با مراجع به این خوبی نبوده است و در بدنه حوزه هم در ایام محرم و صفر که مبلغان به مناطق گوناگون می‌رفتند، همکاری نزدیکی مشاهد شد.

سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد پروژه‌های نیمه تمام در قم بود که صالحی‌منش هم جواب داد: دولت به صورت جدی با کمبود بودجه مواجه است و این مسئله به صورت رسمی بیان شده است؛ مجلس و دولت بودجه‌های عمرانی را کاهش داده‌اند و به استانداران دستور داده‌اند پروژه‌های نیمه تمام کمتر از 50 درصد را با تخفیف قابل ملاحظه به بخش خصوصی بفروشند؛ می‌توانیم مونوریل و مترو را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی ادامه داد: پروژه‌های تا 80 درصد بر اساس اولویت بودجه لازم را دریافت می‌کنند و طرح‌های بالای 80 درصد هم در سال جاری کاملا تخصیص اعتبار می‌یابند.

استاندار قم در ادامه در پاسخ به سئوال دیگری با موضوع رسانه‌ها و مشکلات آنها در قم گفت: جلساتی در این زمینه با اداره کل ارشاد خواهیم داشت تا مشکلات حل شوند و کارگروه رسانه هم در استان فعال شود؛ مدیرکل جدید ارشاد قم هم دغدغه این مسئله را دارد.

 

در مورد انتخاب مدیران تصمیم‌گیرنده نهایی هستم

وی در مورد سئوال دیگری در مورد انتخاب مدیران خاطرنشان کرد: این امر بستگی به عملکردی دارد که خواهم داشت؛ به نظر من اجازه دهید روال امور همینگونه به آرامی پیش برود و وزیر کشور هم گفته است در انتخاب مدیران وامدار هیچ گروهی نیستید و می‌توانید آزادانه عمل کنید؛ معاون اول رئیس جمهور هم در سفر اخیر به قم گفت استاندار در انتخاب نیرو به هر نحو می‌تواند عمل کند؛ حقیقت آن است که هر مدیر باید بتواند مسئولیت‌هایش را به درستی انجام دهد؛ به صراحت اعلام می‌کنم تصمیم‌گیرنده نهایی در انتخاب نیروها هستم و از هیچ قشر و گروهی جز رئیس جمهور و وزیر کشور تاثیر نمی‌پذیرم و وظیفه تبعیت از دیگران را بر عهده ندارم؛ همه می‌توانند نیروهایی را معرفی و راهنمایی‌هایی بکنند ولی اعمال فشار را از هیچ کس نمی‌پذیرم.

خبرنگار دیگری در مورد معماری اسلامی و ضرورت آن در قم سوال پرسید و استاندار گفت: شورای فرهنگ عمومی شهر تاکنون دو جلسه را در دوره جدید برگزار کرده است؛ موضوع بحث نمای اسلامی و نشان دادن چهره قم به عنوان شهری اسلامی و تاریخی بود و شهرداری هم موظف است این مصوبه‌ها را اجرایی کند؛ در عین حال این کارها بسیار مشکل هستند و قرار شده در بلوار پیامبر اعظم(ص) و در حاشیه آن این مسئله به صورت کامل اجرا شود.

وی افزود: شهرداری قم موظف است مجوزهای حاشیه این طرح را با در نظر گرفتن ضرورت چهره دینی شهر قم انجام دهد.

 

چهره فقر باید از قم زدوده شود

صالحی‌منش در مورد فقرزدایی از چهره قم خاطرنشان کرد: همه ما متاثر از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی هستیم؛ رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس جمهور همواره این دغدغه را داشته‌اند که فقرزدایی در اولویت قرار گیرد.

استاندار قم با بیان اینکه فقرزدایی به معنای اعطای کمک مالی به اشخاص نیست گفت: به نظر من در این راستا باید زیرساخت‌هایی که سبب اشتغال، کارآفرینی و تکاپویی جدی در شهر می‌شوند را فراهم سازیم تا معضل به صورت اساسی حل شود؛ شعار من این است که بتوانیم بخش خصوصی را وارد این امر کنیم زیرا زیرساخت‌های قم آماده هستند.

وی عنوان داشت: اگر بتوانیم کسب و کار را رونق ببخشیم و صنایعی را که در آستانه تعطیلی هستند فعال کنیم و در مجموع بخش خصوصی را وارد عرصه کنیم فقرزدایی محقق خواهد شد.

صالحی‌منش در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: برخی انسان‌ها با فتح و پیروزی نبوده‌اند ولی پس از آن همراه می‌شوند که این هم امر مبارک و خوبی است؛ وقتی پیروزی آقای روحانی اعلام شد برخی ابراز همراهی کردند و این خوب است.

استاندار قم با بیان اینکه پس از انتخابات احساس کردیم که ملت ایران در حال شادی به سر می‌برند گفت: در مورد انتصابات همان روز نخست اعلام کردیم این امر بر اساس معیارهای شایسته‌سالاری هستند و در قم هم ملاحظات خاصی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند؛ در جلسه اخیر با معاون اول رئیس جمهور کسانی را دعوت کردیم که به شخص من اعتراض کردند و آقای جهانگیری هم گفت استاندار جدید را نیاورده‌ایم که همه را جابه‌جا کند بلکه هر تصمیمی بگیرد اختیار خواهد داشت.

وی افزود: شخص استاندار در مورد مسائل استاندار پاسخگو خواهد بود و این امر لازم و ضروری است به همین دلیل انتصابات باید به نحوی باشند که یک گروه در مناصب لانه نکنند؛ اگر کسی از گروه فشار یا جریان سال گذشته در 22 بهمن قم نقش داشته معرفی شود من او را اخراج خواهم کرد.

صالحی‌منش در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه‌های قرآنی قم اشاره کرد و تصریح کرد: مشکل بودجه مباحث قرآنی تا حدی برطرف خواهد شد و اعتبارات بهتری تخصیص داده می‌شود.

استاندار قم در مورد سبد کالا و نحوه توزیع آن افزود: نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کردیم و گفتیم اصل این کار به مصلحت مردم نبود ولی در استان قم هم نمی‌توانیم جزیره‌ای عمل کنیم بلکه تابع دولت هستیم؛ در قم زمان تا عید نوروز تمدید شده و مراکز توزیع هم با اقدام بازرگانی قرار است بیشتر شود.

خبرنگار دیگری در مورد تلاش گروه‌های مختلف برای روی کار آمدن دولت و تدبیر و امید سوال پرسید و صالحی‌منش گفت: دولتی بر سر کار آمده که بخشی از آن مربوط به اصلاحات است و این مسئله باید در اهداف دولت محقق شود؛ مسئولانی هم که انتخاب می‌شوند این امر باید به نوعی لحاظ شود به همین دلیل هیچ کس نباید در زمینه انتصابات نگران باشند؛ تحرک در این زمینه کم است و دلیل کندی کار هم سنگینی مسئولیت است.

وی در مورد اختصاص زمین به جامعه کارگری بیان داشت: بخشی از مسکن مهر به کارگران اختصاص یافته و اگر گروهی باقی مانده باشند امکان واگذاری در صورتی که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند وجود دارد.

یکی دیگر از خبرنگاران در مورد برخوردهای زننده با خبرنگاران طی بازدید معاون اول رئیس جمهور از قم سوال پرسید و صالحی‌منش گفت: این نخستین سفر رسمی بالاترین مقام دولتی بود که ناهماهنگی‌هایی طی آن به وجود آمد و در سفرهای بعدی پیش نمی‌آید؛ مسئولان با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستند و گاهی اوقات شخصیتی دولتی با مراجع تقلید دیدار می‌کنند و خبرنگاران هم توقع دارند وارد شوند در حالیکه محدودیت در تعداد دیدارکنندگان وجود دارد.

 

مهاجرت به قم باید متوقف شود

استاندار قم در جواب سوال دیگری بیان داشت: در مورد ساماندهی مهاجرت‌ها به قم باید گفت اخیراً کارگروهی تشکیل شده که به هیچ وجه قم مهاجرپذیر نباشد؛ با توجه به مشکلاتی که در رابطه با تأمین آب داریم نباید مهاجر بپذیریم.

وی افزود: نرخ مهاجرت به قم طی سال‌های اخیر کاهش یافته ولی کارگروه مذکور هم در حال مشخص کردن راهکارهایی برای قطع مهاجرت‌های جدید به قم است.

صالحی‌منش در مورد ضرورت سرمایه‌گذاری در قم گفت: قرار بر این است سمیناری در اردیبهشت سال آینده و تابستان 93 برگزار شود تا از سرمایه‌گذاران برای حضور در قم دعوت کنیم؛ باید ساز و کار معرفی صنایع و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، مکان‌یابی دقیق و ... به دقت مشخص و در دو سمینار ذکر شده در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرند؛ ریاست مجلس در این زمینه انگیزه‌های فراوانی دارند و در حال حاضر هم چندین سرمایه‌گذار برای احداث هتل در قم معرفی شده‌اند.

استاندار قم بیان داشت: از ادارات می‌خواهیم بوروکراسی موجود را کاهش دهند تا زمینه سرمایه‌گذاری در قم افزایش یابد و مردم هم سرمایه‌های راکد خود در بانک را برای سرمایه‌گذاری هزینه کنند.

 

توضیح استاندار در مورد دیدار جهانگیری با صانعی

وی در پاسخ به سوال دیگری افزود: در نظام جمهوری اسلامی و با وجود همه دغدغه‌ها، همه یک خانواده هستیم و همگی زیر نظر رهبر معظم انقلاب زندگی می‌کنیم؛ آقای جهانگیری در سفر خود به قم قصد داشت با مراجع تقلید دیدار کند و دیدار با صانعی تا ساعت 17 مطرح نبود؛ به او اطلاع دادند سالروز رحلت همسر صانعی است و گفتند خوب است تسلیتی به وی گفته شود؛ معاون اول رئیس جمهور به دلیل سابقه خود در استانداری اصفهان ارتباطی دیرینه با همه علما داشت و تصمیم گرفت به بیت صانعی برود و من هم گفتم مصلحت نیست در این شرایط به این مکان بروید.

صالحی‌منش با بیان اینکه شخص استاندار همراه معاون اول رئیس جمهور محسوب می‌شود عنوان داشت: حرکت شایسته‌ای نبود که در نیمه راه آقای جهانگیری را رها می‌کردم؛ آقای جهانگیری هم به بیت صانعی رفت و سالروز فوت همسرش را به او تسلیت گفت؛این دیدار بسیار عاطفی و دوستانه برای عرض تسلیت بوده و نشانه آن هم حضور جمعیت عزادار در بیت ایشان بود؛ این ملاقات صرفا دیداری دوستانه بود و هیچ مسئله خاص دیگری هم به عنوان دیدار با مرجع مطرح نبوده است.

 

اجرای 281 پروژه عمرانی با 1465 میلیارد ریال اعتبار

صالحی‌منش در ادامه به احداث خط ریلی سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان بیان داشت: مقدمات این مسئله در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی مطرح شده تا حداکثر طی دو سال آینده این طرح به بهره‌برداری برسد.

استاندار قم در پایان به طرح‌های عمرانی دهه فجر امسال در قم اشاره کرد و عنوان داشت: 281 پروژه عمرانی با اعتبار 1465 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: با تمام مشکلات بودجه‌ای در قم با توجه به سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 هنوز بودجه خوبی وارد قم می‌شود و باید قدردان این فرصت باشیم و از رهبری صمیمانه تشکر کنیم؛ طی دو ماه گذشته 75 میلیارد تومان بودجه از سوی رهبری به قم اختصاص داده شده و دولت هم آن را تخصیص داده است.

انتهای پیام/78004/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول