اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی استان قم:

اطلاعات هواشناسی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اهمیت دارد

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: آمار و اطلاعات هواشناسی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور اهمیت دارد.

اطلاعات هواشناسی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اهمیت دارد

یحیی زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به نقش مهم آمار و اطلاعات و خدمات هواشناسی در توسعه پایدار و عملی شدن برنامه‌های اقتصادی اظهار کرد: کاربرد این علم که دارای طیف گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، حمل و نقل (هوایی، دریایی و زمینی) مدیریت منابع آب و سدسازی، حفاظت محیط زیست، آلودگی هوا، کاهش بلایای جوی و اقلیمی، دامداری، شیلات، جنگل و مرتع، گردشگری، امور دفاعی، شهرسازی، کویرزدایی، انرژی‌های نو و ... است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: این آمار و اطلاعات پایه می‌تواند در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان قم با بیان اینکه در حال حاضر استان دارای 12 ایستگاه هواشناسی است، اظهار کرد: اداره هواشناسی دارای 2 ایستگاه سینوپتیک اصلی (شکوهیه و سلفچگان) است.

وی افزود: این اداره 6 ایستگاه سینوپتیک تکمیلی (ایستگاه‌های کهک، کوشک نصرت، کوه سفید، دستجرد، نیروگاه حرارتی و فدک) است.

زارع در ادامه به سایر ایستگاه‌های هواشناسی اشاره کرد و گفت: ایستگاه اقلیم‌شناسی دودهک و خودکار جمکران همچنین ایستگاه‌های جاده‌ای سعادتمند و راهجرد از دیگر ایستگاه‌های اداره هواشناسی قم هستند.

مدیرکل هواشناسی استان قم سیستم‌های اطلاع‌رسانی این اداره را شامل خط هواگو شماره تلفن 134، وب سایت اداره کل هواشناسی استان قم، سامانه پیامکی 09102570134، سیستم فاکس برگردان خودکار، برنامه زنده پخش وضعیت آب و هوایی استان از طریق صدا و سیمای شبکه نور، اطلاع‌رسانی به تمام دستگاه‌های اجرایی استان از طریق شبکه دولت، مصاحبه حضوری و تلفنی و بروشور عنوان کرد.

زارع در مورد عملکرد سه ماهه نخست سال‌جاری گفت: مصاحبه تخصصی و شغلی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی اواخر فروردین‌ماه و ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اجرا شد.

وی افزود: پس از انجام مصاحبه مراحل انجام امور گزینشی قبول شدگان مصاحبه تخصصی شغلی و اخذ شماره مستخدم برای پذیرفته‌شدگان پیگیری شد.

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: در نیمه دوم سال‌‌جاری اخذ مجوز استخدامی نیروهای تخصصی و پشتیبانی از استانداری قم در راستای تکمیل تشکیلات جدید نمودار پست‌های سازمانی و جذب آن‌ها انجام شد.

زارع دیگر اقدامات انجام شده توسط اداره هواشناسی قم را تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی سال 92 و تایید آن توسط کمیسیون تلفیق بودجه سازمان دانست و با اشاره به ارائه گزارش سه ماهه عملکرد به ادارات ارزیابی عملکرد و تشکیلات و بودجه سازمان اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال برنامه‌های امور فرهنگی سال‌جاری تدوین و اجرا شد. 

مدیرکل هواشناسی استان قم از ثبت نمودار و تشکیلات جدید پست‌های مصوب سازمانی استان قم در سامانه کارمند ایران خبر داد و عنوان کرد: اعتبارات عمرانی برای احداث مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی استان قم در مرحله نخست برای احداث دیوارکشی زمین مرکز تحقیقات به مبلغ 500 میلیون تومان اخذ شد.

وی اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال بهسازی و نوسازی کامل ایستگاه خودکار دستجرد و راه‌اندازی مجدد آن پس از اطفای حریق انجام شد.

مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به استانداردسازی و بازنگری در سیستم ارتینگ ایستگاه‌ها از بهسازی و نوسازی ساختمان ایستگاه‌های هواشناسی تابعه استان و خرید تجهیزات خبر داد و گفت: اطلاع‌رسانی وضعیت جوی به صورت روزانه و از طریق سامانه پیامکی به مدیریت بحران و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات گفت‌‌و‌گوی اداره هواشناسی استان قم با کشاورزی و راهداری اظهار کرد: در سال‌جاری جلسات کار گروه فرعی بلایای جوی در اداره استان برگزار شد.

زارع انجام طرح‌های پژوهشی، پایش خشکسالی و اجرایی کردن تولید پیش‌بینی منطقه‌ای را از دیگر اقدامات اداره کل هواشناسی استان قم در سه ماهه نخست سال‌جاری عنوان کرد و افزود: در سال‌‌جاری پیش‌آگاهی و پیش‌بینی جوی به صورت 72 ساعته صادر و هر روز به دستگاه‌های مربوطه استان ارسال می‌شود.

وی گفت: امسال در شرایط نامناسب جوی اخطاریه و اطلاعیه جوی به دستگاه‌های مدیریت بحران صادر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به تهیه و تنظیم بولتن‌های ماهانه و فصلی کشاورزی گفت: گزارش‌های تحلیلی خشکسالی و ... تهیه و در جلسات تخصصی استانداری به دستگاهای مربوطه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های فرهنگی پایگاه بسیج اداره هواشناسی گفت: برنامه‌هایی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجلیل از ایثارگران و فرزندان شاهد در ایام و مناسبت‌های ملی و مذهبی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2258/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول