اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نبویان:

توافقنامه ژنو اندکی استقلال کشور را زیر سئوال برده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از «ب» بسم‌الله در توافقنامه ژنو با یقه‌گیری از ایران آغاز شده گفت: توافقنامه ژنو اندکی استقلال کشور را زیر سئوال برده است.

توافقنامه ژنو اندکی استقلال کشور را زیر سئوال برده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان بعد از ظهر امروز در حوزه علمیه آخوند همدان با بیان اینکه «استقلال» بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی بود، افزود: باید این دستاورد را پاس داشته و با تمام توان از آن حفاظت کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر دستگاه دیپلماسی با غرب در ارتباط با مسائل هسته‌ای کشور، گفت: مصوبات توافقنامه ژنو، اندکی استقلال کشور را زیر سئوال برده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این موضوع ابراز داشت: در راستای چند و چون این قضیه دو جلسه با ظریف وزیر امور خارجه، سه جلسه با روانچی عضو ارشد گروه مذاکره کننده ایرانی، پنج جلسه با عراقچی معاون وزیر امور خارجه و دو جلسه با خانم افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران داشتم.

وی با بیان اینکه زمینه توافقنامه ژنو در سفر رئیس جمهور به نیویورک بسته شد، افزود: بعد از فراز و نشیب‌هایی در ژنو 1 و ژنو 2 در نهایت توافقنامه فعلی در ژنو 3 امضا شد.

نبویان با اشاره به اظهارات عراقچی در ارتباط با ژنو 1 گفت: ایشان گفتند که در ژنو 1 برای طرف مذاکره خود، سه مؤلفه را مشخص کردیم به این صورت که از همان اول گام اول، گام نهایی و هدف از مذاکرات معین شود.

وی با بیان اینکه هدف از مذاکره باید بازی برد ـ برد می‌بود، افزود: طرف غربی باید در این مذاکره از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مطمئن می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان مذاکرات، طرف ایرانی نیز باید به دو هدف می‌رسید یکی اینکه پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت به آژانس اتمی برگردد و دوم اینکه تحریم‌های وضع شده علیه ایران برداشته شود.

*به گفته ظریف تحریم‌های آمریکا کاعذ پاره‌ای بیش نیست

وی از وضع تحریم‌ها ظالمانه علیه ایران اسلامی سخن گفت و ابراز داشت: سه نوع تحریم علیه ایران اعمال شده که بخش اول به شورای امنیت، یک قسمت به تحریم‌های یکجانبه‌ای و اعمال شده توسط آمریکا و یک بخش دیگر نیز به تحریم‌های اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

نبویان در ادامه با اشاره به نظر ظریف در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: طبق اذعان وزیر امور خارجه ایران، تحریم‌های آمریکا کاغذپاره‌ای بیش نیست و مهم تحریم‌های شورای امنیت است که باید برداشته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با گریز به بخشی از مذاکرات ژنو 2 و تشریح آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس از زبان عراقچی افزود: طبق اظهارات ایشان در ژنو 2 طی یک صبحانه کاری خانم اشتون برگه‌ پیش‌نویس اروپایی‌ها و در اصل متن توافقنامه ژنو 1 را مقابل ظریف قرار می‌دهد که او نیز از قبول کردن آن امتناع می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عراقچی گفت بعد از این قضیه ما وارد مذاکره با وندی شرمن آمریکایی شدیم، ادامه داد: نکته جالب آنکه طبق گفته عراقچی در مذاکره با شرمن خیلی سریع به نتیجه رسیدند در صورتی که به نظر بنده سرعت نتیجه‌گیری در مذاکره با آمریکا بسیار عجیب است.

وی اضافه کرد: طبق گفته عراقچی در مذاکره با طرف آمریکایی، در 90 درصد به توافق رسیدیم و تنها در 10 درصد با هم اختلاف نظر داشتیم و همین توافق نیز زمینه تدوین متن ژنو 2 را ایجاد کرد.

نبویان در ادامه با بیان اینکه قرار شد جان کری برای امضای توافقنامه و نهایی شدن آن حاضر شود، گفت: صبح همان روز فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه با دیدن متن توافقنامه زیر سه مورد آن خط کشید و با اجرایی شدن آنها مخالفت کرد.

*محرمانه خواندن متن توافقنامه

وی تصریح کرد: بعد از اظهارات عراقچی، آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از ایشان سئوال کرد 90 درصد مورد توافق، 10 درصد مورد اختلاف و سه موردی که از سوی فرانسه مقبول واقع نشد چه بود؟ که عراقچی با صراحت تمام گفت «اینها محرمانه است و شما حق دانستن آن را ندارید».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظریف نیز طی اظهارات جالبی در پاسخ به محتوای متن توافقنامه ژنو 2 به نمایندگان گفت که «من کلمه‌ای در این مورد حرف نمی‌زنم».

وی با بیان اینکه در نهایت تیم مذاکره‌کننده با این اوضاع و عدم ارائه اطلاعات از ژنو 2، در ژنو 3 حضور یافتند و متن توافقنامه فعلی به امضای ظرفین رسید، گفت: این نکته بسیار جالب و در عین حال عجیب است که چرا اصرار دارند که کسی از این توافقات اطلاعاتی کسب نکند!.

نبویان در ادامه با اشاره به اینکه بعد از جست‌وجو در اینترنت متن توافقنامه را به دست آورده و 40 ساعت وقت برای بررسی آن گذاشته، باز هم از زیر سئوال رفتن استقلال ایران از رهگذر این توافقنامه انتقاد کرد.

*بکارگیری عنوان «برنامه» به جای «توافقنامه» برای فرار

وی ضمن تشریح این توافقنامه آن را پنج بخش شامل «مقدمه»، «گام اول»، «گام میانی»، «گام نهایی» و «نتیجه نهایی» دانست و افزود: عنوان این توافقنامه «برنامه مشترک برای عمل» است در صورتی که باید عنوان «تفاهمنامه» برای آن به کار می‌برد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح چرایی این کار گفت: طبق اصل 72 قانون اساسی هر تفاهمنامه‌ای برای تصویب باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد اما آنها با تغییر عنوان، مانع از این اتفاق شدند.

نبویان با بیان اینکه «ب» بسم‌الله این توافقنامه با یقه‌گیری از ایران آغاز می‌شود، ابراز داشت: بر اساس این توافقنامه از این بعد انجام هیچ گونه فعالیت هسته‌ای در داخل کشور بدون اجازه آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در بند بعدی توافقنامه آمده که طرف غربی یقین پیدا کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است، گفت: عنوان «یقین» نیز جالب توجه است چون این سئوال در ذهن تداعی می‌شود که طرف غربی به خصوص آمریکا چه زمانی به این «یقین» دست پیدا می‌کند؟.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به وضع انواع و اقسام تحریم‌ها علیه ایران آن را ناشی از عدم یقین غرب دانست و ابراز داشت: پس به کار بردن این واژه در توافقنامه زمینه بحث‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه اجرای تعهدات غربی را منوط به انجام تعهدات جمهوری اسلامی دانست و گفت: مدت زمان این توافقنامه 6 ماه و قابل تمدید عنوان شده است.

*غنی‌سازی 20 درصد اسرائیل را سر جایش می‌نشاند

نبویان در تشریح واژه « قابل تمدید» نیز اظهار داشت: برخی می‌‌گویند اگر طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرد در آن صورت ایران نیز می‌تواند از انجام تعهدات سرباز زند که البته به کارگیری واژه «قابل تمدید» این موضوع را کمی با مشکل مواجه می‌کند چون در متن توافقنامه حرفی از چند بار تمدید زده نشده و به تعداد دلخواه می‌توان آن را تمدید کرد.

وی نابودی تمام مواد غنی شده 20 درصد توسط ایران را از دیگر مصوبات این توافقنامه عنوان کرد و در ادامه گفت: قرار شده نیمی از 20 درصد غنی‌سازی اورانیوم برای سوخت رآکتور تهران اختصاص یابد و بقیه پنج درصد تبدیل شود.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس اگر کشوری 270 کیلو اورانیوم غنی‌سازی شده 20 درصد، 10 تن پنج درصد و 20 هزار عدد سانتریفیوژ داشته باشد در آن صورت به نقطه جهش و گریز دست یافته است، یعنی می‌تواند در عرض دو هفته بمب اتم 25 کیلوگرمی اورانیومی با غنای بالای 90 درصد تولید کند.

نبویان با تأکید بر اینکه طبق فرموده رهبری ما به دنبال بمب اتم نیستیم، افزود: البته غنی‌سازی 20 درصد می‌توانست اسرائیل را سر جای خودش بنشاند.

وی با اشاره به اینکه بعد از این توافقنامه آمریکا و انگلیس، مطرح کردند که اولین بار است توانستند امنیت اسرائیل را تأمین کنند، ابراز داشت: این نکات باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس عدم انجام بارفرآوری و غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را از دیگر تعهدات دانست و ادامه داد: قرار شده در مدت 6 ماه هیچ پیشرفتی در ارتباط با غنی‌سازی سوخت نطنز انجام نشود.

وی با بیان اینکه طبق این توافقنامه نباید هیچ سانترفیوژی در نطنز نصب شود، ابراز داشت: طبق تعهدات صورت گرفته نباید هیچ گونه پیشرفتی در مورد رآکتور اراک انجام شود.

نبویان ارائه اطلاعات هسته‌ای ظرف سه ماه به آژانس انرژی اتمی را از دیگر مصوبات دانست و افزود: توصیف و شرح ساختمان‌های موجود در سایت هسته‌ای، ارائه اطلاعات مربوط به معادن اورانیم و کارخانجات تولید اورانیوم، نظارت‌ سرزده بر سایت‌های هسته‌ای ایران که می‌تواند با اطلاع و بدون اطلاع انجام شود.

*حق غنی‌سازی ایران در توافقنامه ژنو کجاست؟

وی دسترسی مدیریت شده به کارگا‌ه‌های مونتاژ سانترفیوژ را از دیگر بندهای این توافقنامه عنوان کرد و ابراز داشت: متخصصان هسته‌ای از این بند توافقنامه نسبت به بقیه بندهای آن بسیار ناراحت بودند زیرا این بند، خاطره سال 82 و حضور مأموران آژانس و اذیت و آزارهای آنان در بازرسی از سایت را برای آنان تداعی می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در هیچ یک از بندهای این توافقنامه واژه « حق غنی‌سازی» عنوان نشده بلکه غنی‌سازی با تعریف مورد نظر آنها تحت عنوان «برنامه غنی‌سازی» با هشت شرط آورده شده است.

وی در تشریح این مطلب گفت: طبق این توافقنامه مکان غنی‌سازی، زمان آن، سطح غنی‌سازی، تشخیص اینکه اصلاً ما نیاز به غنی‌سازی داریم یا نه؟، بر عهده طرف غربی خواهد بود.

نبویان در ادامه با بیان اینکه در جریان این توافقنامه خطوط قرمز مد نظر رهبری رعایت نشد، ابراز داشت: آقای عراقچی نیز گفته ما در جریان این مذاکره جزئیات که هیچ، خطوط قرمز مورد نظر رهبری را نیز نتوانستیم حفظ کنیم.

وی با طرح این پرسش که باید دید بعد از دادن برنامه هسته‌ای خود، به چه چیزی دست یافتیم، گفت: طرف غربی در تعهدات خود آورده که از این پس تحریم جدیدی را علیه ایران وضع نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قرار شده سقف فروش یک میلیون بشکه نفت به همراه میعانات گازی برای ایران حفظ شود، ادامه داد: همچنین مقرر شده از مبلغ 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران مبلغ 8 میلیارد دلار در این 6 ماه در صورت انجام کامل تعهدات طرف ایرانی، به صورت اقساطی به ایران داده شود که البته اخیراً به 4.2 میلیارد دلار کاهش یافت.

*تحریم اصلی بعد از 20 سال برداشته می‌شود

وی گفت: نکته جالب اینکه از این پس نیز نمی‌توانیم تمام پول فروش جدید نفت را وارد کنیم بلکه تنها 20 درصد آن وارد می‌شود و بقیه بلوکه خواهد بود.

نبویان افزود: همچنین از پول بلوکه شده خود در خارج از کشور اجازه داده شده بدهکاری خود را به سازمان ملل و 400 میلیون دلار بدهی به دانشگاه‌های خارجی را نیز پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه برداشتن تحریم اصلی طی « یک زمان طولانی» شامل تحریم بانکی، نفتی و تحریم‌های شورای امنیت، از ایران در گام نهایی توافقنامه درج شده است، ابراز داشت: حال اینکه مدت زمانی در متن توافقنامه مشخص نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنده از آقای عراقچی سئوال کردم که منظور از این «مدت زمان طولانی» چیست که او گقت طرف آمریکایی زمان آن را 20 سال اعلام کرد و ما هرچه اصرار کردیم که بعد از پنج سال باشد، قبول نکردند.

وی با بیان اینکه بنده چشمم آب نمی‌خورد بعد از 20 سال هم این تحریم‌های اصلی برداشته شود، تأکید کرد: از آن جا که مدت زمانی در توافقنامه ذکر نشده هر مسئولی که روی کار آید می‌تواند زمان 20 سال گفته شده را تغییر دهد.

نبویان ابراز داشت: نکته عجیب دیگر اینکه بعد از این 20 سال هم تنها یک‌چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده مخالف مذاکره نبوده و نیستم، افزود: این نوع مذاکره با عزت ایران سازگاری ندارد بلکه باید طبق فرموده رهبری به درون کشور و ظرفیت‌های آن توجه می‌شد.

*خطوط قرمز رهبری در توافقنامه ژنو رعایت نشد

وی در پاسخ به سئوالی که چرا رهبری از رئیس جمهور به خاطر این توافقنامه تشکر کرد، گفت: رهبری در پاسخ به نامه رئیس جمهور نوشته‌اند «بنده از آن چه در این نامه مرقوم داشته‌اید تشکر می‌کنم»، آقای روحانی در نامه خود آورده بود که علاوه بر اینکه حقوق هسته‌ای ایران و حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده، اصول و خطوط قرمز نظام نیز حفظ و روند تحریم‌های ظالمانه نیز متوقف خواهد شد.

نبویان در ادامه سخنانش اظهار داشت: اگر واقعاً این موضوعات در توافقنامه مد نظر قرار گرفته بود که باید ما دست و پای این آقایان را می‌بوسیدیم.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده باید تقویت شود، در پاسخ به سئوال دیگری که چرا مجلس کاری نمی‌کند، افزود: ورود ما به این موضوع این ادعاها را در پی خواهد داشت که مجلس نمی‌گذارد دولت مشکلات معیشتی مردم را رفع و رجوع کند.

انتهای پیام/89002/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول