اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر مجمع اسلام ناب عنوان کرد

انقلاب اسلامی شروعی برای شکستن اسلام آمریکایی

دبیر مجمع اسلام ناب گفت: انقلاب اسلامی آغاز راهی برای شکستن حصارهای جهل و اسلام‌های فارغ از سیاست و تبیین مرزهای بین 2 اسلام اصیل و بدلی بود.

انقلاب اسلامی شروعی برای شکستن اسلام آمریکایی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اسلام ناب محمدی همان اسلامی است که دشمنان از آن هراس داشته و درصدد از بین بردن آن هستند و در همین راستا به جای مقابله فیزیکی با اسلام و کشورهای اسلامی در پی تغییر اسلام اصیل به اسلامی سطحی و به گفته امام خمینی (ره) اسلام آمریکایی هستند. اما مدتی است این سئوال برای خیلی از افراد ایجاد شده که آیا اسلامی که در جامعه ایران وجود دارد و ترویج و تبلیغ می‌شود همان اسلام ناب محمدی است؟

در آستانه دهه فجر که جشنی به عظمت و قدمت انقلاب اسلامی نه در تقویم بلکه در دل‌هاست در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمد بهرامی دبیر مجمع اسلام ناب به بررسی نقش انقلاب اسلامی در تبیین اسلام ناب محمدی و همچنین موانعی که بر سر آن‌ها وجود داشته و دارد،‌ پرداخته‌ایم.

فارس: انقلاب چقدر در تفهیم اسلام ناب به مردم و جهانیان موثر بوده است؟

بهرامی:انقلاب اسلامی که الان در آستانه سالگرد آن هستیم یک فتح باب بزرگ بود. اساساً انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری، نظری و عقیدتی بود و قبل از اینکه با نگاهی سطحی انقلاب را عبارت از تظاهرات، راهپیمایی، اعتراض و امثال اینها بدانیم باید گفت انقلاب اسلامی چیزی از جنس اندیشه بود و رهبران انقلاب هم به طبع افرادی از جنس اندیشه بودند نه افرادی که تخصصشان فعالیت‌های سیاسی سطحی باشد.

مجموعه فعالیت‌های افرادی چون امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت‌الله خامنه‌ای و ... یک خط شکنی گسترده و یک احیاگری بی‌نظیر در اندیشه اسلامی بود.

انقلاب اسلامی آغاز راهی برای شکستن حصارهای جهل و اسلام‌های فارغ از سیاست و تبیین مرزهای بین 2 اسلام اصیل و بدلی بود. در طول سال‌های پس از انقلاب هزاران کتاب، نرم‌افزار، مطلب تولیدی و فعالیت پژوهشی در تبیین ابعاد اسلام انجام شد که این مقدار فعالیت علمی در سی و چند سال در مقایسه با صدها سال گذشته کار بسیار بزرگی بود و در طول تاریخ بی‌سابقه است و این خدمت بی‌نظیر به جهان اسلام در سایه حکومت اسلامی و شاهکار بزرگ حضرت امام (ره) اتفاق افتاد.

فارس: تحولات و پیشرفت‌های دنیای امروز چه تاثیری بر این موضوع داشته است؟

بهرامی:سرعت تحولات دنیا، تغییر سبک زندگی جوامع، مسائل جدیدی که تا دیروز چندان مطرح نبود، هجوم افکار و اندیشه‌های نو و تحول در رسانه و روابط بین‌الملل، تحول در اخلاق و فلسفه و هنر و بسیاری مسائل دیگر، تحول در ارائه و اشاعه ما از اسلام را می‌طلبد که متاسفانه به موازات نیازها پیش نرفته است و الان عرصه‌های بسیاری است که باید اسلام‌شناسان ورود کنند و حرف اسلام را در آن عرصه‌ها ارائه کنند.

فارس: در حال حاضر اسلام ناب محمدی تا چه اندازه در کشور محقق شده است؟

بهرامی:این سئوال از 2 منظر قابل بررسی است، اول از نظر تئوری و فکری و اینکه ما تا چه اندازه توانسته‌ایم اندیشه اسلام ناب را درک کنیم و بفهمیم یا اینکه چه اندازه به حقیقت اسلام ناب دست یافته‌ایم و آن را استخراج کرده‌ایم. منظر دوم اینکه در عمل چقدر توانسته‌ایم به آن جامه عمل بپوشانیم و به آموزه‌های اسلام ناب پایبند باشیم و در عرصه‌های مختلف آن را پیاده کنیم.

همانطور که گفته شد پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های تئوری داشته‌ایم اما اینکه در عمل چقدر به آموزه‌های اسلام ناب نزدیک هستیم باید گفت کسی نمی‌تواند ادعا کند که ما به همه آنچه اسلام می‌گوید رسیده‌ایم ولی امام، مقام معظم رهبری و دیگر اسلا‌م‌شناسان همواره نگاهشان به قله‌ها و آرمان‌ها بوده و ضعف‌ها و کاستی‌های ما و ضرورت حرکت به سمت قله‌ها را مرتب گوشزد کرده و راهبردهای کلان و جزئیات رسیدن به آن را تبیین کرده‌اند.

کاستی‌های بسیاری در عملکردهای ما وجود دارد؛ یک تلقی غلط این است که پیاده کردن اسلام را تنها بر عهده حکومت می‌بینیم اینکه حکومت نقشی اساسی در «اداره» و «هدایت» جامعه داشته و نقش کلان بر عهده اوست غیرقابل انکار است اما متاسفانه از نقش مردم غافل شده و عادت کرده‌ایم همه چیز را از حکومت طلب کنیم. بسیاری از ما وظیفه خود را دانسته یا ندانسته درست انجام نمی‌دهیم و در عین حال منتقد حکومت یا دیگران هستیم. امور جامعه وقتی سامان گرفته و با هم هماهنگ می‌شود که اولاً هر کسی به نقش و وظیفه خود آگاه و ثانیاً به این وظیفه عمل کند. مثلاً حکومت به وظایفش عمل کند ولی مغازه‌دارها خلاف تعهد و قوانین موجود رفتار کنند، آیا این حکومت در بخش اقتصادی می‌تواند کامل موفق باشد؟ اگر حکومت به وظایفش در حد توان خود عمل کند ولی خانواده‌ها در تربیت فرزندان کوتاهی کنند یا مثلاً اصناف، دانشگاهیان و ... ضعیف عمل کنند آیا این جامعه از اهدافش فاصله نخواهد گرفت؟

همه این گروه‌ها و طیف‌ها با هم اعضای مختلف یک بدن هستند و نمی‌توان از یکی بیش از حد توقع داشت و دیگری را نادیده گرفت. همه ما مسئولیم و هر کس به هر اندازه کوتاهی کند به همان اندازه سیستم را مختل می‌کند. گاهی ما وظیفه خود را درست انجام نمی‌دهیم و سیستم را به هم می‌زنیم و جالب اینکه منتقد اختلال سیستم هم هستیم، حس مسئولیت و بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائل همان چیزی است که اسلام ناب در پی آن است.

فارس: تحریفات و موانعی که بر سر راه اسلام وجود دارد و یا به جود می‌آورند چقدر در گمراه کردن جوامع و دور ساختن مردم از اسلام ناب موثر بوده است؟

بهرامی:اسلام همیشه دشمن داشته و ضربات بزرگی هم از ناحیه دشمنان بر آن وارد شده است اما تجربه نشان داده که هرگاه اسلام استوار ایستاده و مسلمانان به اسلام پایبند بوده‌اند دشمنان نتوانسته ضربه‌ای به آن‌ها وارد کنند. بزرگترین خطر برای اسلام از جانب درونی است نه بیرونی و لذا هر یک از ما می‌توانیم خطری بالقوه برای اسلام باشیم. در تجربه آندلس ضربه نهایی را دشمن زد اما مقدمات آسیب پذیری را خود مسلمانان و غفلت آنان فراهم کرد.

هر مسلمان، مبلغ، روحانی، مسئول، کارمند و ... می‌تواند عاملی برای تبیین درست و گسترش اسلام و یا عاملی برای تحریف و ضربه زدن به اسلام باشد. اگر ما از اسلام دفاع بد کنیم، اخلاق مسلمانی را رعایت نکنیم، دنیاطلب و رفاه‌طلب باشیم، به موقع در صحنه حاضر نباشیم و ... به آن ضربه زده‌ایم و اگر این کوتاهی‌ها فراگیر شود به جایی خواهیم رسید که از مکتب چیزی جز نامش نمی‌ماند و دیگر اسلامی در میان نیست و این یعنی همان کاری که اسرائیل و آمریکا هم توان انجامش را نداشته‌اند و ما با دست خودمان آن را انجام داده‌ایم.

متاسفانه دشمن به این موضوع خوب واقف بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری آن‌ها نیز بر همین نقطه ضعف است. در نگاه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب همه ما با توجه به جایگاه و موقعیتی که داریم مسئول هستیم و حضرت امام همیشه اسلام را امانتی در دستان ما دانسته و تذکر می‌دادند که مواظب باشیم در این امانت خیانت نکنیم. امام بارها خطر کنار رفتن دوباره مکتب و اسلام از راس امور کشور را بیان کرده و راه حفظ آن را نیز حفظ ایمان، وحدت، برادری، با هم بودن و عمل هر صنف و طیف به وظایف خودشان خصوصاً اقشار حساس‌تر مثل روحانیون می‌دانستند. دشمن اصلی که می‌تواند اسلام را زمین بزند بیرونی نیست بلکه چیزی در ظاهر اسلامی اما با باطن و محتوایی اشتباه و غلط و تحریف شده است که از درون رخنه کرده و انحراف ایجاد می‌کند. شهید آوینی در این زمینه می‌گفت: «خلاف آنچه بسیاری می‌پندارند، آخرین مقاتله ما نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است و اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیرپاتر است.»

فارس: اسلام آمریکایی چطور و چگونه مطرح شد و مقصود از آن چه بود؟

بهرامی:جنگ اسلام ناب و اسلام آمریکایی مصافی به گستره همه تاریخ و همه مردم است. همیشه این 2 وجود داشته و در تقابل هستند و به طبع هر کدام رهبران و طرفدارانی هم دارند، در این بین عده‌ای هنوز مرز این 2 را نمی‌دانند که باید آگاهشان کرد. حضرت امام می‌فرمودند: «هنوز هم برای بسیاری از ملت‌های اسلامی مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی و اسلام پا برهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایه‌داران خدانشناس و مرفهین بی‌درد کاملًا مشخص نشده است.» بنابراین بر همین مبنا امام می‌فرمودند: «امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم» امام با آن عظمت این خلا را فریاد می‌زد و آرزو داشت در این راه جان دهد برای همین موظف هستیم در رفع شبهات و ابهامات و روشنگری مرزهای این 2 اسلام جهاد کنیم.

امام خمینی (ره) پیچیده‌ترین مفاهیم را در غالب ساده‌ترین عبارات برای اقشار مردم عادی بیان می‌کرد و همین عبارات ساده و اصطلاحات روشنگر ملاک‌های مهم 2 اسلام را تبیین می‌کند. امام اسلام آمریکایی را با عباراتی چون اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام ابوسفیانی، اسلام مقدس نماهای متحجر، سرمایه‌داران خدانشناس، اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام ناب را با عباراتی چون اسلام پابرهنگان، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام فقرای دردمند، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها و امثال این تعریف می‌کند که همین اصطلاحات معانی بسیاری را روشن می‌کند. واقعیت این است که در داخل کشور اسلام آمریکایی و مسلمانانی که بر آن طریق هستند وجود دارد که قصد سرنگونی بزرگترین دستاورد اسلام ناب محمدی یعنی اصل ولایت فقیه را دارند.

ضرورت و چرایی آن فریادها و روشنگری‌های حضرت امام امروز بیش از همیشه خود را نشان می‌دهد. امروز در عرصه بین‌الملل اسلام آمریکایی به جان مسلمانان افتاده و جان و مال و ناموس و امنیت سراسر مسلمانان را نشانه رفته و در فلسطین، عراق، بحرین، سوریه، مصر و ... شمشیر را از رو بسته و از هیچ جنایتی علیه مسلمانان مظلوم دریغ نکرده است.

در درون و بیرون کشور اگر ما مرتب در رفع شبهات و تبیین اسلام ناب نکوشیم اسلامی که فقط صورتش باقی مانده و محتوا ندارد بر جامعه حاکم خواهد شد، مانند وضعیت فعلی کلیسا در غرب که مقابل ظلم و بی‌عدالتی و آدم‌کشی ساکت و بلکه همراه است و پول می‌گیرد و همچنین از طرف خدا توبه می‌پذیرد و گناهان مردم را می‌بخشد! غرب و آمریکا اسلام را هم همین طور ساکت و بی‌تفاوت می‌خواهند. اسلام آمریکایی لزوماً تولید آمریکایی دیگر نیست بلکه اسلام آمریکایی آن اسلامی است که خطری برای استکبار و ظالمین ندارد و هر 2 همدیگر را به راحتی و بدون ترس و هشدار و خطر تحمل کرده و گاهی هم همدست و همراه می‌شوند و در واقع اسلام واقعی را قربانی می‌کنند.

فارس: شبهاتی عنوان می‌شود مبنی بر اینکه اسلام اولیه خوب است ولی چیزی که در حال حاضر در جامعه به عنوان دین اسلام مطرح می‌شود درست نیست؟ چطور باید این شبهات را پاسخ گفت؟

بهرامی:به نظر می‌رسد این سخن برای فرار از وظایف باشد. چه استدلالی برای اینکه اسلام اولیه خوب است و اسلام فعلی بد است وجود دارد؟ اگر اسلام اولیه خوب است پس شما باید آن را به دست آورید و حتی اگر می‌خواهید به اسلام الان عمل نکنید هم باید طبق استدلال و مبنایی در همان اسلام اولیه باشد. یعنی آن اسلام اولیه این اجازه را به شما بدهد وگرنه نمی‌توانیم طبق دل خودمان عمل کنیم. اسلام برنامه زندگی و عمل دارد و به کسی اجازه داده نشده طبق افکار بدون دلیل و دلبخواه خود عمل کند.

برخی مسلمانان بد عمل کنند ولی این دلیل نمی‌شود که ما اسلام را زیر سئوال ببریم. ممکن است بخشی از اسلام و احادیث و ... کامل به دست ما نرسیده باشد اما این دلیل نمی‌شود که بخشی از آن که رسیده و ثابت شده که دقیق و درست است را عمل نکنیم. قرآن که برای ما یقین و خدشه‌ناپذیر است همان اسلام اولیه را برای ما تبیین می‌کند که برنامه زندگی خود را چطور تعیین کرده و در حوادث زندگی به چه مرجعی رجوع کنیم. اگر کسی شبهاتی در این زمینه دارد باید به اسلام‌شناسان و علما و متخصصین مراجعه کرده و یا از منابع صحیح مطالعه و جست‌وجو کند.

فارس: مجمع اسلام ناب چه کارهایی در این زمینه انجام داده است؟

بهرامی:مجمع اسلام ناب جامع‌ترین اثر مولتی مدیا در مورد حضرت امام به نام «خمینی بت‌شکن» را گردآوری و تولید کرده است که کامل‌ترین اثر در مورد شخصیت و اندیشه حضرت امام است. این اثر در راستای بسط و گسترش اندیشه اسلام ناب امام بوده و تاکنون ده‌ها هزار نسخه از آن توزیع شده که ویژگی متمایز این اثر سه زبانه بودن آن است که برای تولید آن اعضای مجمع اسلام ناب یک سال فعالیت مداوم داشته‌اند.

تولید نمایشگاه و کتاب «همین جا کربلاست» و توزیع و نمایش آن در شهرهای مختلف میان اصناف، ادارات، پایگاه‌های بسیج، مدارس علمیه، دانشگاه‌ها و ... و تولید و توزیع جزواتی در تبیین ابعاد اسلام ناب نیز فعالیت‌های دیگر مجمع در این زمینه بوده است.

=============

گفت‌وگو از نجمه عزتی

=============

انتهای پیام/2258/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول