اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر سنندج:

باید ترافیک سرمایه‌گذار در سنندج ایجاد شود

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر سنندج گفت: تلاش داریم بسته‌های سرمایه‌گذاری جذاب باشد به گونه‌ای که ترافیک سرمایه‌گذار ایجاد شده و خودشان بسته‌ها را انتخاب کنند.

باید ترافیک سرمایه‌گذار در سنندج ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، این شهر با وجود تمام ظرفیت‌هایی که در آن موج می‌زند با مشکلات مختلفی که در سالیان متمادی تلنبار شده روبرو است، نیاز سنندج اجرای طرح‌هایی است که روند توسعه آن را شتاب بخشد.

یکی از مؤلفه‌های مهم در این راستا، جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های مختلف عمرانی است که بخشی از مسئولیت انجام این مهم بر عهده شورای شهر و شهرداری است.

در همین رابطه خبرنگار فارس با سیدکمال حسینی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر سنندج به گفت‌وگو نشست تا دیدگاه وی را در این خصوص جویا شود.

فارس: شورا در بحث جذب سرمایه‌گذار چه اقداماتی انجام داده است؟

حسینی: برای نخستین بار کمیسیون سرمایه‌گذاری در شورا تشکیل شده است، همانگونه که می‌دانید پیش از این واحد سرمایه‌گذار حتی در شهرداری هم وجود نداشت که طبق مصوبه شورای شهر قرار شد این واحد و سازوکار و ساختار هیئت عالی سرمایه‌گذاری با حضور معاون عمرانی استاندار، اعضای شورا و شهردار به عنوان رئیس هیئت تشکیل شود.

ما در حال تزریق تفکر لزوم جذب سرمایه‌گذار در میان اعضای شورا و دست‌اندرکاران مرتبط با این موضوع هستیم، چرا که از گذشته تا امروز، سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی در شهرداری مورد غفلت قرار گرفته است.

این امر موجب شده حتی شرکت‌های قدرتمند دولتی و مادر تخصصی نیز وارد حوزه شهرداری و سرمایه‌گذاری برای خدمت‌رسانی نشوند که رسالت ما جا انداختن ضرورت وجود سرمایه و سرمایه‌گذار برای شهر است.

البته این مسئله نیاز به تعاریف خود دارد تا سرمایه‌گذاران نیز به این باور برسند که شهرداری و شورای شهر می‌توانند شریک خوبی برای آنها محسوب شده و منفعت‌رسان باشند.

نخستین برنامه رفع بروکراسی در این موضوع است و نیاز به پنجره واحدی با دستگاه‌های ذیربط داریم، برای سرمایه‌گذار زمان اهمیت فراوانی دارد و او نمی‌خواهد وارد طرحی شود که با صرف هزینه و وقت نتیجه‌ای به دست نیاورد.

باید بپذیریم که هدف سرمایه‌گذار در وهله اول افزایش دارایی خود است و نگاه ما نیز نباید تنگ‌نظرانه باشد، مطمئن باشید تا شرایطی ایجاد نشود که سرمایه‌گذار سود ببرد، موفق نخواهیم بود.

متأسفانه در حال حاضر بسیاری تصور می‌کنند شراکت با شهرداری دشوار است که در حال تغییر این باور در قالب شیوه‌نامه ابلاغی سازمان شهرداری‌ها هستیم تا به روش‌های مختلف سرمایه‌گذار را جذب و با او مشارکت کنیم.

یکی از راه‌ها این است که سرمایه‌گذار در "ملک"  شریک و سهیم شود، روش دیگر b.o.t است به این شکل که چند سال زمان برای سرمایه‌گذار تعریف می‌شود تا اصل سرمایه و سود آورده‌اش را تصاحب کند.

فارس: بسته‌های سرمایه‌گذاری که از سوی اعضای شورا مطرح می‌شود در همین قالب است؟

در حال آماده‌سازی این بسته‌ها هستیم، اما نمی‌خواهیم به شکل خام باشد، در حال حاضر پروژه‌های مختلف اورژانسی وجود دارد که نیاز به حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی دارد تا مشارکت کنند.

قصد نداریم به شکلی عمل کنیم که سرمایه‌گذاران زده شوند، چند بسته به این شیوه را در داخل شهر و به صورت کوچک و آزمایشی آغاز کرده‌ایم از جمله مجتمع تجاری مستقر در خیابان سیدقطب، مورد دیگر در خیابان آبیدر و برجی 20 طبقه. این موارد را از طریق فرآیند فراخوان واگذار می‌کنیم.

تلاش داریم بسته‌ها جذاب باشد به گونه‌ای که ترافیک سرمایه‌گذار ایجاد شده و خودشان بسته‌ها را انتخاب کنند که این کار موجب می‌شود هم سرمایه‌گذار با رضایت طرح مورد نظر خود را انجام دهد و هم در وضعیتی که خود ما بودجه زیادی برای خدمت‌رسانی به شهروندان نداریم، این کار از طریق سرمایه‌گذاران انجام شود.

فارس: چه زمانی مردم می‌توانند خروجی این تدابیر را به صورت عملی لمس کنند؟

ببینید، باز هم تأکید می‌کنم تغییر تفکر بسیار مهم است، ما به این خاطر به صورت مرتب جلساتی می‌گذاریم و اگر حتی یک نفر مخالفت کند کار خراب می‌شود.

اعتقاد من این است تمام اشخاص دخیل در موضوع جذب سرمایه‌گذار مانند یک گروه ارکستر هستند که اگر حتی یک نوازنده ناهماهنگ باشد خروجی چیز مطلوبی نخواهد بود.

همه باید با اتحاد و تعامل به گونه‌ای عمل کنیم که سرمایه موجود در بازار را برای خدمت‌رسانی به مردم در حوزه شهری جذب کنیم که اعتلای فرهنگی نیاز این قضیه است.

فارس: این سیاست‌ها تا پایان دوره چهارم شورا به نتیجه خواهد رسید؟

قطعا. در همین دوره بستری را فراهم خواهیم کرد تا شهروندان به جای آنکه دارایی خود را تبدیل به طلا و ارز کنند با سرمایه‌گذاری هم منافع مادی ببرند و هم با کمک در راه پیشرفت و رشد شهر بهره معنوی نیز داشته باشند.

فارس: تمرکز شما بر جذب سرمایه‌گذار بومی است یا محدودیتی قائل نیستید؟

برای خود من این موضوع مهم نیست و اگر سرمایه‌گذار از آن طرف دنیا هم بیاید استقبال می‌کنیم، با این وجود اگر می‌خواهیم برادری خود را ثابت کنیم باید ابتدا برای سرمایه‌گذاران بومی فضا آمده شود تا پا پیش بگذارند.

فارس: شایعاتی وجود دارد که برخی اعضای شورای شهر چندان موافق شهردار نیستند.

شورا متشکل از 13نفر و به همین تعداد تفکر است، مهم خروجی کار شورا است که اقدام به انتخاب کامیاب شادمان کردند، در نهایت از وی رضایت داریم، البته با توجه به وضعیت کنونی شهر نباید رضایت کامل داشت، چرا که در این صورت پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

مهم این است که به جای آنکه از همین ابتدای کار چوب لای چرخ عملکرد شهردار بگذاریم با پیشنهاد و کمک در راستای برطرف کردن نقاط ضعف قدم برداریم.

باید به وی ایده‌های نو بدهیم و حتی برای این کار می‌توان از افرادی خارج از مجموعه شهرداری و شورا دعوت کرد تا در نهایت برآیند کار خدمت به مردم را در پی داشته باشد.

----------------------------

مصاحبه از: کیوان قاسمی

----------------------------

انتهای پیام/79012/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول