اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی جشنواره ماذون قشقایی:

نخبگان و بزرگان عشایر گمنام مانده‌اند

دبیر اجرایی جشنواره پیش کنگره بزرگداشت «میرزا ماذون قشقایی» گفت: بسیاری از نخبگان و بزرگان عشایر گمنام مانده و به اندازه کافی شناخته نشده‌اند که این امر به شیوه زندگی عشایر و دور از دسترس بودن آنان باز می‌گردد.

نخبگان و بزرگان عشایر گمنام مانده‌اند

امین‌الله قربانی کشکولی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بسیاری از نخبگان و بزرگان عشایر گمنام مانده و به اندازه کافی شناخته نشده‌اند که این امر به شیوه زندگی عشایر و دور از دسترس بودن آنان باز می‌گردد.

وی افزود: از میان این افراد یکی سید محمد ابراهیم «ماذون قشاقایی» یا میرزا ماذون است.

قربانی ادامه داد: خاندان ماذون از ساداتی بودند که در قرن 13 قمری و در حدود 120 سال پیش می‌زیستند.

وی اضافه کرد: اجداد ماذون از سادات کهکیلویه و بویراحمد بودند که به سبب زندگی اجتماعی و شاید وابستگی به سادات زندگی در آنجا برایشان با مشکلاتی توام شد و از این رو زندگی در میان ایل خوشنام، مستقل و پاک قشقایی را برگزیدند.

قربانی خاطرنشان کرد: ایل قشقایی معروف بود که زیر بار زور استعمار خارجی و استبداد داخلی نمی‌رفت و از این رو پدر ماذون که لر بود با یک دختر قشقایی ازدواج کرد و زبان مادری وی قشقایی شد.

وی بیان کرد: ماذون بدون شک از ذخایر انقلاب است و باید به نسل جوان شناسانده شود.

قربانی با اشاره به این که ماذون به زبان‌های لری، بختیاری، چهار محالی، عربی و فارسی شعر سروده، تصریح کرد: اشعار ماذون مملو از نکات ظریف و بلند عرفانی، معنوی و محتوای غنی انسانی است.

به گفته وی، آثاری که از وی در دسترس و شناخته شده‌تر بوده به زبان ترکی قشقایی سروده شده است.

وی افزود: ماذون 14 جزء قرآن را تفسیر کرده که به اذعان مفسران و قرآن‌شناسان این تفاسیر حاوی نکات و مضامین بلندی است.

قربانی ابراز داشت: تاکنون چهار یا پنج کنگره برای بزرگداشت ماذون در تهران، چهار محال و بختیاری، شیراز و اهواز برگزار شده است.

وی ادامه داد: از 15 سال پیش تاکنون اما هیچ کنگره یا بزرگداشتی برای تجلیل از مقام ماذون قشقایی برگزار نشده است.

دبیر اجرایی پیش‌کنگره ماذون قشقایی گفت: پیش‌کنگره بزرگداشت یکصد و بیستمین سال درگذشت ماذون با حضور مسئولان و عموم مردم روز پنج‌شنبه دهم بهمن ماه جاری برگزار می‌شود.

قربانی با بیان این که حیات و ممات ماذون در استان فارس بوده، خاطرنشان کرد: مدفن ماذون در خیابان تیموری شیراز است و به دلیل برخی اختلافات، این آرامگاه به مرور به مخروبه بدل شده در حالی که بسیاری از علاقمندان ماذون اعلام آمادگی کرده‌اند که برای مدفن وی سازه‌ای درخور بسازند.

وی اضافه کرد: در شرایط هجمه فرهنگی دشمن، بدون تردید این پاره‌فرهنگ‌های قومی و محلی هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته و کلیت فرهنگ ایرانی را می‌سازند و از این رو شناسایی نخبگان و بزرگان یک فرهنگ قومی مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن فرصتی غنیمت شمرده می‌شود.

قربانی یادآور شد که قرار بود کنگره در خیابان تیموری و محل دفن وی برگزار شود که به خیابان ارم و اداره آموزش و پرورش عشایر منتقل شد.

آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهکیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، حجت‌الاسلام ابوفاضل رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز و شکر خدا موسوی نماینده اهواز و استاندار فارس و معاونان وی جمعی از مسئولانی هستند که به گفته قربانی برای این کنگره دعوت شده‌اند.

انتهای پیام/2448/صا20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول