اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

چشمه سورت به ژئوپارک منطقه‌ای تبدیل شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خواستار تبدیل چشمه سورت به ژئوپارک منطقه‌ای شد.

چشمه سورت به ژئوپارک منطقه‌ای تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیف‌الله فرزانه صبح امروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی در سالن اجتماعات ساختمان معاونت برنامه‌ریزی استانداری مازندران، اظهار داشت: مشکل ما در مسائل سرمایه‌گذاری گردشگری، مشکل شرح خدمات است و این مشکل، قانونی نیست.

فرزانه بیان داشت: صنعت گردشگری آلایندگی ندارد و با ظرفیت‌هایی که در این زمینه داریم می‌توان مشکلات اشتغال را رفع کرد.

وی افزود: درباره ژئو سایت چشمه سورت این پیشنهاد را داریم که به ژئو پارک تبدیل شود.

مدیرکل گردشگری مازندران با بیان اینکه چشمه سورت از آثار منحصربه‌فرد در کشور است، تصریح کرد: این چشمه در سال 87 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.

وی یادآور شد: اهمیت چشمه سورت به اندازه‌ای بود که جدای نگاه کارشناسی در استان، فشارهای دوستداران محیط زیست از سراسر کشور، منجر به ثبت این اثر در فهرست آثار ملی بود.

فرزانه با بیان اینکه ژئوپارک تلاش می‌کند منطقه را برای حضور فرصت‌های سرمایه‌گذاری آماده می‌کند، گفت: حضور انسان و سرمایه‌گذاری در مناطق را به صورت توام می‌توان در ژئوپارک در کنار هم دید.

وی با اشاره به اینکه هدایت بی‌برنامه آب و استفاده نابجا از آن سبب خشک شدن چشمه و به تدریج نابودی کامل آن شده، افزود: نبودن سرویس‌های بهداشتی و یا مکانی برای پارک وسایل نقلیه و استراحت بازدیدکنندگان و نبودن هرگونه موانع جداکننده و تعریفی برای محدوده، حصار، نگهبان و حتی یک تابلوی اطلاعات و یا راهنمایی و یا تابلوی هشدار دهنده، استفاده نکردن مطلوب از سرمایه‌گذار در منطقه از مشکلاتی است که در حوزه چشمه سورت وجود دارد.

فرزانه با اشاره به حفاری‌های غیرمجاز در محدوده چشمه سورت، اظهار داشت: منطقه دچار آسیب شده و بخشی از چشمه هم خشک شده و نوع دسترسی به چشمه را باید تغییر دهیم تا از آسیب‌ها در امان بماند.

وی گفت: تلاش ما این بوده حریم اثر را با کدهای ارتفاعی مشخص کنیم و امیدواریم در این موقعیت، همکاران ما در سازمان‌های مختلف کمک کنند تا چشمه سورت از این وضعیت خارج شود.

مدیرکل گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: پنج کیلومتر راه‌سازی ایجاد شده و تاکنون یکصد میلیون تومان هزینه شده و براساس نظر مشاور سه مسیر را برای دسترسی به چشمه سورت مشخص کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما خواستار واگذاری این منطقه به اداره کل گردشگری نیستیم، افزود: فقط محدوده مربوط به گردشگری را فنس‌کشی کرده و دوباره در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهیم.

فرزانه یادآور شد: با وجود نبودن امکانات در این منطقه اما گردشگر خارجی داریم.

انتهای پیام/86007/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول