اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد مراکز آموزش عالی:

نقش آیت‌الله حیدری ایلامی در تبیین اصل ولایت فقیه ستودنی است

استاد مراکز آموزش عالی گفت: نقش آیت‌الله حیدری ایلامی در تبیین اصل ولایت فقیه ستودنی است.

نقش آیت‌الله حیدری ایلامی در تبیین اصل ولایت فقیه ستودنی است

نصرت‌الله حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: آیت‌الله حیدری ایلامی به عنوان پیشنهاد دهنده این اصل و تلاش وی در خبرگان تدوین قانون اساسی بی‌نظیر است.

وی گفت: اما در استان ایلام این فقیه وارسته را فقط در بعد دفاع مقدس معرفی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های آیت‌الله حاج شیخ عبدالرحمان ایلامی برگرفته از مکتب سامرا بوده و این مکتب یک مکتب اجتماعی است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این مکتب اصلاح جامعه دینی را در دستور کار دارد و آیت‌الله حیدری ایلامی به این مهم توجه داشته است.

حیدری تصریح کرد: حضرات میرزای شیرازی، شیخ عبدالکریم حائری و ... از سخنگویان برجسته این مکتب هستند.

استاد مراکز آموزش عالی گفت: امام خمینی (ره) اندیشه سیاسی و فقهی خود را از این مکتب آموخت و سرانجام در مکتب قم به بالندگی و ظهور رساند.

وی آیت‌الله حیدری ایلامی را پرورش یافته در این مکتب دانست و افزود: بر خلاف روحانیون مصلحت اندیش در آن دوره به یاری امام خمینی شتافت و در ایلام منشاء اثر بسیار بود.

این استاد و محقق دانشگاهی درک جامعه علمی ما از آیت‌الله حیدری بسیار ضعیف عنوان کرد و ادامه داد: باید اندیشه‌های سیاسی و فقهی آن بزرگوار مورد توجه دانشگاه‌ها و حوزه قرار گیرد.

وی استقرار نظام ولایت فقیه را بعد از امام که آن را تئوریزه کرد، مدیون علمایی چون آیت‌الله حیدری و شهید بهشتی دانست و گفت: در صورتجلسه تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که در جلسه سوم مجلس خبرگان قانون اساسی، آیت‌الله عبدالرحمان حیدری، نماینده مردم ایلام پیشنهاد دهنده بررسی اصل ولایت فقیه بود.

وی ادامه داد: به دنبال این مسئله، دکتر حجت‌الاسلام ضیایی، نماینده‌ مردم گیلان نیز خواهان گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی شده و در آن زمان اعلام داشت، «قدرت مافوق رئیس‌جمهور، فقیه است و او باید ناظر بر امور دولت باشد.»

حیدری تصریح کرد: افتخار ایلام این است که برای نخستین‌بار بحث ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یک فقیه ایلامی ارایه کرد.

این استاد دانشگاه گفت: امیدوارم به مناسبت ایام الله دهه فجر بتوانیم دیدگاه‌های سیاسی و فقهی آیت‌الله حیدری ایلامی را عرضه کنیم.

انتهای پیام/2246/ب30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول