اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران:

سایت یوزپلنگ میاندشت جاجرم برای جذب گردشگران فوق‌العاده است

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری راهنمایان گردشگری ایران گفت: بی‌گمان سایت یوزپلنگ میاندشت جاجرم برای جذب گردشگران فوق‌العاده است.

سایت یوزپلنگ میاندشت جاجرم برای جذب گردشگران فوق‌العاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد آرش نور آقایی عصر امروز در جریان بازدید از سایت یوزپلنگ میاندشت تصریح کرد: این سایت قابلیت این را داشته تا شمار زیادی از گردشگران به ویژه علاقمندان به اکو توریسم را به خود جذب کند.

وی با بیان اینکه تورهای گردشگری با محوریت یوزپلنگ به خراسان شمالی می‌تواند انجام شود افزود: به طور حتم جذب گردشگران به استان مزایای زیادی را برای خراسان شمالی خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری راهنمایان گردشگری ایران با اشاره به اینکه خراسان شمالی از معدود  استان‌های کشور بوده که دارای ظرفیت یوزپلنگ است بر استفاده بهینه از این ظرفیت برای توسعه گردشگری تاکید کرد.

به گزارش فارس، شماری از مسئولان همراه علاوه بر میان دشت از محدوده چهل دختران اسفراین که از جمله مناطق دارای گونه یوزپلنگ است بازدید به عمل آوردند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت با وسعت 85 هزار هکتار در شرق شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالى واقع شده است.

میاندشت جاجرم یکى از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه یوز کشور به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، یوزپلنگ یا یوز جانوری مهره‌دار و پستاندار از راستهٔ گوشت‌خواران، خانوادهٔ گربه‌سانان است؛ این جانور در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند یافت می‌شد، اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبه‌رو شده است.

از میان دو زیرگونهٔ اصلی یوزپلنگ، یکی از زیر گونه‌ها که با نام «یوزپلنگ آسیایی» یا «یوزپلنگ ایرانی» شناخته می‌شود در خطر جدی انقراض است و تعداد کمی از آن در دشت‌های مرکزی ایران به بقا ادامه می‌دهند.

بدن یوزپلنگ در درازای چندین میلیون سال به گونه‌ای پیشرفت پیدا کرده است که این جانور بتواند توانایی حرکت با تندی برابر با 110 کیلومتر در ساعت را داشته باشد.

سرعت یوزپلنگ در عرض سه ثانیه پس از شروع دویدن به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که از شتاب بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای نیز بیشتر است. اندام باریک، پاهای لاغر و بلند، قفسه سینه‌ای کم پهنا ولی عمیق و جمجمه‌ای کوچک، ظریف و گرد، یوز را به سریع‌ترین جانور روی زمین تبدیل کرده است.

انتهای پیام/63002‌/ش20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول