اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

دسترسی پژوهشگران به نسخ خطی آسان می‌شود

معاون پشتیبانی امور حقوقی و استان‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: دسترسی پژوهشگران و محققان در استان‌ها به نسخ خطی و چاپ سنگی با راه‌اندازی تالارهای دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی آسان می‌شود.

دسترسی پژوهشگران به نسخ خطی آسان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، شهرام نورمحمدی اظهار داشت: تالارهای دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و گیلان راه‌اندازی شده و طی ماه آینده در کرمان هم ایجاد می‌شود و محققان و پژوهشگران به آسانی به نسخ خطی، چاپ سنگی و نفایس و ... دسترسی پیدا می‌کنند.

در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار خبرگزاری فارس در کرمان با معاون پشتیبانی امور حقوقی و استان‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از نظرتان می‌گذرد که در حاشیه سفر تیم تخصصی این سازمان به استان کرمان انجام شده است.

فارس: ارائه فیپا «فهرست‌نویسی پیش از انتشار» به صورت الکترونیکی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی از چه زمانی آغاز شده است؟

ارائه فیپا از دو سال قبل به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

بسیاری از ناشران فیپا را دریافت می‌کنند، اما به هر دلیلی کتاب آنها چاپ نمی‌شود و در گذشته سالیان سال فیپا در دست ناشران وجود داشت، اما اداره‌ای نبود که پیگیری کند، ناشری که فیپا دریافت کرده چرا کتاب را تحویل نداده است.

اما حالا مدت زمان یک سال و شش ماه را در نظر گرفتیم برای ناشری که فیپا دریافت کرده و کتاب را تحویل نداده و بعد از این مدت آن فیپا از بین می‌رود و باید برای دریافت فیپا دوباره روال را انجام دهد.

فارس: مدت زمان ارائه فیپا به متقاضیان توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی چند روز است؟

انجام کار فیپا تا سه سال قبل یعنی پیش از آنکه آقای سلاحی در رأس سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گیرد، حدود 10 تا 20 روز زمان می‌برد و در حال حاضر به یک تا چهار روز رسیده است.

ناشرانی هم که در نخستین همایش ناشران سازمان اسناد و کتابخانه ملی شرکت کرده بودند، از ارائه فیپا توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی رضایت کامل داشتند.

فارس: نهضت دیجیتال‌سازی از چه زمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز شده است؟

سازمان اسناد و کتابخانه ملی دارای برنامه استراتژیک است که این امر هم در زمان آقای سلاحی اتفاق افتاد و برنامه‌های سازمان برای چهار سال دیگر از حالا مشخص است، نهضت دیجیتال‌سازی هم به عنوان یک پروژه استراتژیک دیده شده است.

با توجه به اینکه دنیا با دیجیتال جلو می‌رود و ما شاید در آینده حتی بایگانی الکترونیکی را داشته باشیم، نهضت دیجیتال‌سازی یک ضرورت بود و یکی از اهداف این نهضت حفظ آثار مستند و جلوگیری از تخریب این آثار است.

همچنین ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر اساس قانون از هر کتاب منتشر شده دو جلد داریم، اما ممکن است یک اثر را همزمان شش نفر بخواهند که با راه‌اندازی تالار دیجیتال همه متقاضیان می‌توانند به صورت همزمان از آثار استفاده کنند.

فارس: نهضت دیجیتال‌سازی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی چه میزان پیشرفت داشته است؟

برنامه نخست نهضت دیجیتال در سازمان اسناد و کتابخانه ملی مربوط به نسخ خطی، چاپ سنگی و نفایس بوده که به پایان رسیده، بعد وارد بخش کودک شده‌ایم، الان هم تلاش‌ها به سمت پایان‌نامه‌ها است.

فارس: در زمینه دیجیتال‌سازی چه اقداماتی در سازمان‌های اسناد و کتابخانه ملی استان‌ها صورت گرفته است؟

ما در این زمینه وارد استان‌ها نشده‌ایم، زیرا استان‌ها زیرساخت‌ها و هم اینکه منبع را به اندازه کافی ندارند و منابع استانی در تهران وجود دارد.

فارس: منظورم این بود که در زمینه راه‌اندازی تالارهای دیجیتال در سازمان‌های اسناد و کتابخانه ملی استان‌ها چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

تالار دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و گیلان راه‌اندازی شده است، این تالار در استان کرمان هم تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و اگر زیرساخت‌های مخابراتی در دیگر استان‌ها آماده باشد کار را انجام می‌دهیم.

پژوهشگران و محققان در تالار دیجیتال استانی به تمام آثار دسترسی دارند، اما این آثار غیرقابل دانلود است و نمی‌توانیم آنها را در اینترنت بگذاریم و متقاضیان فقط می‌توانند برای اسکن چند صفحه درخواست کنند و سازمان این صفحه‌ها را به آنها می‌دهد، اما دانلود کردن و یا استفاده از فلش امکان‌پذیر نیست. 

مخابرات باید برای راه‌اندازی تالارهای دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کمک کند، خواهش ما از مدیرعامل مخابرات استان این است که نگاه درآمدی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی نداشته باشد، بلکه نگاهِ کمک به جامعه محققان و پژوهشگران را داشته باشد، زیرا وقتی تالار دیجیتال ایجاد شود، سرعت اینترنت باید بالاتر رود نه اینکه محقق با سرعت پایین مواجه شود.

فارس: نحوه دسترسی محققان و پژوهشگران به نسخ خطی ممنوعه مانند کتاب‌های فرقه‌های ضاله چگونه است؟

ما 37 هزار کتاب نسخ خطی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی داریم که این کتاب‌ها طبقه‌بندی می‌شود، برخی از کتاب‌ها که ممنوعه است در تالار نمی‌آید.

فارس: اما نام این آثار در فهرست تالار دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی وجود دارد؟

در فهرست هست اما دسترسی وجود ندارد، ما کمیته آثار ممنوعه را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی داریم که من هم عضو این کمیته هستم، ما می‌خواهیم، راجع به این کتاب‌ها مطالعه شود و محقق ما بتواند دسترسی داشته باشد، اما کتاب‌ها را به دست ناخلف نمی‌توانیم، بدهیم، بلکه بعد از بررسی و تحقیق در مورد درخواست کننده این کتاب‌ها، ما کتاب را  به پژوهشگر در سازمان تحویل می‌دهیم که کتاب را هم در محل سازمان مطالعه می‌کند.

البته ما کتاب‌های ممنوعه را دیجیتال می‌کنیم، اما در دسترس قرار نمی‌دهیم.

فارس: شاید بتوان نبود فضای مناسب برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کرمان را مهمترین مشکل این مجموعه خواند، سازمان اسناد و کتابخانه ملی چه برنامه‌ای برای ایجاد فضای مناسب در استان‌ها و به ویژه استان کرمان دارد؟

در هشت سال قبل نگاه فرهنگی دولت کم بوده، اما در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای که ریاست جمهوری دارد، نگاه فرهنگی است و مشاوران فرهنگی انتخاب کرده که خودشان حتی در کتابخانه ملی بوده‌اند، مطمئنا در این دولت اتفاقات فرهنگی که اتفاق می‌افتد، می‌تواند، خیلی خوب و عالی باشد.

من هم که آمده‌ام اینجا و تالارهای دیجیتال هم در این دولت تدبیر و امید افتتاح می‌شود، همین نگاه دولت است که مسئولان را وا داشته که وارد شوند و کمک کنند.

مصوبه‌ای را از دولت داریم با این عنوان که استانداران از فضاهای مازادی که در اختیار دارند در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی بگذارند.

استاندار جدید کرمان جلسه‌ای با آقای سلاحی رئیس اسناد و کتابخانه ملی داشت و شاید در ماه آینده هم جلسه‌ای در کرمان برگزار شود.

خواهش ما این است که استاندار کرمان یکی از ساختمان‌های مازاد را در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دهد و زمین هم به ما اختصاص داده شود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان کرمان جایگاهش این نیست و انسان ناراحت می‌شود، وقتی که ساختمان فعلی را می‌بیند.

مسئولان استانی و ما که در سطح ملی هستیم باید دست در دست هم دهیم و معضل استان را رفع کنیم و این مصوبات کار مسئولان استانی را راحت‌تر می‌کند.

اگر این اتفاقات روی دهد، ما هم منابع استانی را در اختیار قرار می‌دهیم، اما الان نمی‌توانیم، زیرا انتقال اسناد و شرایط نگهداری مناسب نیست در حالی که یکی از وظایف ما حفظ  اسناد است.

-------------------------------

گفت‌و‌گو از: مهسا حقانیت

-------------------------------

انتهای پیام/80019/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول