اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گره‌های فرش گره‌گشای کار صادرات

فرش دستباف با توجه به ارزش افزوده مناسب و اقبال مصرف‌کنندگان جهانی به آن می‌تواند در توسعه فعالیت‌های صادرات غیرنفتی استان همدان نقش قابل توجهی داشته باشد.

گره‌های فرش گره‌گشای کار صادرات

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هنر فرشبافی در استان همدان از گذشته‌های دور رونق داشته به طوری که بسیاری از مردمان این خطه را پای دارهای خوش‌رنگ قالی نشانده است.

قالی اصیل و قدیمی این منطقه دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌توان آن را از نوع مواد اولیه، شیوه‌های بافت و نقش‌پردازی و مناطق بافت شهری و روستایی شناخته شده است.

ویژگی‌های بارز قالی روستایی همدان داشتن گره متقارن، ضخامت سنگین، پرز بلند، رج‌شمار 15 تا 25 و بافت تخت و گاه نیم‌لول با یک پود است که البته در برخی نمونه‌های شهری‌باف نیز دیده می‌شود.

استفاده از رنگ قهوه‌ای متمایل به شتری برای زمینه فرش در همدان کاربرد بسیاری دارد، رنگ‌های دیگری مثل قرمز دوغی، لاکی قرمزدانه، لاکی روناسی، زرد طلایی، نارنجی، سرمه‌ای، آبی سیر و روشن، کرم و فیروزه‌ای در فرش همدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید فرش دستباف با توجه به ارزش افزوده مناسب و اقبال مصرف‌کنندگان جهانی به آن می‌تواند در توسعه فعالیت‌های صادرات غیر نفتی نقش قابل توجهی داشته باشد.

بافندگان بسیاری در استان، در زمینه بافت قالی و فرش دستباف تبحر کافی و وافی دارند که در صورت فراهم شدن بسترهای لازم به ویژه تکریم بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف و تأمین مواد اولیه مرغوب و بازاریابی مناسب، می‌توان از این فرصت بهترین بهره را برد.

استاندار همدان در جلسات مختلف، بارها و بارها از وضعیت صادرات استان ابراز نارضایتی کرده که به نظر می‌رسد توجه به این هنرصنعت و حمایت از آن می‌تواند فتح بابی برای افزایش صادرات این استان باشد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برای توسعه صادرات فرش استان، برنامه‌های بسیار خوبی تدوین شده که یکی از آنها انجام یک پروژه پژوهشی ـ تحقیقاتی در خصوص بهبود فرآیند تولید فرش و ارتقای کیفیت آن است.

سیدباقر حسینی با بیان اینکه در حال حاضر در این زمینه مشغول عقد قرارداد هستیم، افزود: این مهم در شناسایی مشکلات و موانع فرش استان برای رفع آن مثمر ثمر خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف، این مهم را نیز راهکاری اصولی در ارتقای کیفیت فرش استان دانست.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: این تشکل، از افراد باتجربه و دانش‌آموختگان فرش دستباف است که با استفاده از تجارب و دانش آنها درصدد بهینه‌سازی و برندسازی فرش هستیم.

وی از برگزاری دوره آموزشی سنتی و صنعتی فرشبافی با استفاده از نرم‌افزارهای موجود و اساتید دانشگاه‌ها از استان‌های موفق خبر داد.

حسینی تهیه مواد اولیه مرغوب و باکیفیت زیر نظر کارشناسان اداره فرش و تعاونی‌های مربوطه را از دیگر راهکارهای افزایش صادرات فرش دستباف دانست و گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به دعوت از تحصیلکردگان هنرصنعت فرش برای برندسازی نقشه فرش همدان گفت: 20 نفر در این زمینه به صورت عملی و اجرایی فعال هستند.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به سود سرشار هنرصنعت فرش، گفت: ورود سرمایه‌گذاران به این بخش در ارتقای کیفیت آن و افزایش صادرات تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به کشورهای هدف صادرات این هنرصنعت گفت: در حال حاضر صادرات فرش به کشورهای اروپایی چون ایتالیا، اسپانیا، انگلستان و هلند انجام می‌شود.

حسینی با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش کشورهای هدف صادرات هستیم، این مهم را از اولویت‌های پیش رو برای افزایش صادرات فرش استان دانست.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: فرش دستباف به عنوان یکی از میراث‌های گذشتگان ما، با فرهنگ مردم این سرزمین عجین شده است.

احمد علی‌بابایی با اشاره به ارزآوری بالای این محصول گفت: توجه به این هنرصنعت و حمایت از فعالان آن، علاوه بر اینکه فرهنگ ایران را به دیگر نقاط جهان عرضه می‌کند در ارزآوری برای این کشور نیز موثر است.

وی از پیشینه فرش همدان سخن راند و گفت: این هنرصنعت قدیمی و باارزش در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که باید نسبت به رفع آن کوشید.

رئیس اداره فرش همدان رفع این مشکلات را یکی از عوامل افزایش صادرات دانست و ابراز داشت: نداشتن سرمایه کافی برای تهیه مواد اولیه بافت برای بافندگانی که می‌خواهند برای خودشان کار کنند، یکی از مشکلات پیش رو است.

وی پائین بودن میزان آگاهی بافندگان از تقاضای بازار را از دیگر مشکلات بخش فرش دانست و ادامه داد: این بحث به مدیریت تشکل‌های فرش دستباف استان مربوط می‌شود.

علی‌بابایی اضافه کرد: اگر فعالیت‌های بافت فرش به صورت متمرکز دنبال شود، در آن صورت تشکل‌های فرشباف نیز قبل از هر اقدامی باید بازاریابی لازم را انجام دهند و با شناسایی سلایق مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی، بر اساس سفارش‌پذیری تولید کنند.

وی استفاده از نقشه‌های تکراری سنتی برای بافت به دلیل عدم اطلاع از نقشه‌های جدید را از دیگر معضلات بخش فرش دانست.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: تولید بدون در نظر گرفتن نیاز بازار، از دیگر مشکلاتی است که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

وی عدم وجود شناسنامه برای فرش‌های دستباف، نبود ثبات قوانین صادراتی، نبود ثبات نرخ ارز، کمبود تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش را بخشی از مشکلات فرش است.

علی‌بابایی وجود تیم‌های بازاریابی در کشورهای مختلف به منظور شناسایی تقاضا را یکی از ضروریات دانست و افزود: ارتباط مناسب بین تولیدکننده و صادرکننده نیز از موضوعاتی است که می‌تواند در بهبود کیفیت فرش و ارتقای صادرات آن مثمر ثمر باشد.

=========

مریم شهابی‌باهر

=========

انتهای پیام/89002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول