اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل:

5 سمن زیست محیطی در اردبیل فعال است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پنج سمن و تشکل مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند که رویکرد آنها افزایش آگاهی و بالا بردن مشارکت مردم در حوزه کاستن از مشکلات زیست محیطی است.

5 سمن زیست محیطی در اردبیل فعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حمیدی صبح امروز در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد که در گرامیداشت هفته هوای پاک در اداره کل محیط زیست اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: از این تعداد تشکل مردم نهاد سه مجموعه در اردبیل، یک سمن در پارس‌آباد و یک مجموعه دیگر در مشگین‌شهر فعالیت می‌کنند، در حالی که تعداد سمن‌های ثبت شده بیشتر از این بوده است، ولی به دلایل مختلف آنها از ادامه کار و فعالیت خود منصرف شدند.

این مسئول به تعامل مثبت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با این سمن‌ها اشاره کرد و افزود: اگر این مجموعه‌ها با احساس نیاز شکل گرفته باشند و هدف و مقصدشان کمک به ارتقای فرهنگ درست زیست محیطی باشد، قطعاً به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما متاسفانه برخی از این تشکل‌های مردم‌نهاد بدون برنامه و هدف‌گذاری خاص و پیگیری تخصصی برخی از حوزه‌ها شکل گرفته و پایداری و عمر آنها نیز بسیار کوتاه بوده است.

حمیدی اظهار امیدواری کرد تشکل‌های مردم نهاد با هدایت و همراهی نخبگان شکل گرفته و ادامه پیدا کند تا با توجه به تخصص و تجربه مفید افراد نخبه، مهندسان و برجستگان بتوان از این ظرفیت در مسیر رفع بسیاری از چالش‌های زیست محیطی استفاده کرد.

بنزین مصرفی در اردبیل همچنان یورو 2 است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دنیا عرضه بنزین یورو 6 در حال انجام است، اما در کشور ما این استاندارد همچنان یورو 4 و در استان اردبیل نیز یورو 2 است، گفت: به دلایل مختلف سهمیه عرضه بنزین یورو 4 به اردبیل بسیار محدود و در حد ناچیزی است، در حالی که در تمام دنیا تلاش برای بهره‌گیری از استاندارد یورو 6 در مصرف بنزین است که از سرب و گوگرد بسیار کم و در حد صفر برخوردار است.

وی با بیان اینکه میزان تولید بنزین یورو 4 در کشور تنها در استان‌های بزرگ و کلانشهرها آن هم به شکل محدود امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: با توجه به تشویق و ترغیب مردم به استفاده از وسایط نقلیه عمومی بحث معاینه فنی خودروهای عمومی به ویژه اتوبوس جدی گرفته شده و در این زمینه پایش‌ها و نظارت‌ها انجام می‌شود.

تفکیک از مبدا دهه فجر در اردبیل آغاز می‌شود

حمیدی با اشاره به اجرایی شدن قانونی مدیریت پسماند با همت و همراهی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها گفت: پسماند جزو اولویت‌های اول و دغدغه اساسی ما است که در دفع آن باید از شیوه‌های جدید به ویژه روش بازیافت به شکل تولید کمپوست و یا برق باید استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در شهرهای بالای 200 هزار نفر مدیریت پسماند و بازیافت زباله در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: از دهه فجر تفکیک زباله از مبدا آغاز شده و با راه‌‌اندازی کارخانه کمپوست از سال آینده شاهد بازیافت زباله‌ها و پسماندهای شهری اردبیل خواهیم بود.

این مسئول عنوان کرد: در 26 شهر استان اجرای قانون مدیریت پسماند و بازیافت را به جد رصد می‌کنیم و امیدواریم با کنار گذاشتن روش‌های سنتی به روش‌های بازیافت روی آوریم تا مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

حمیدی محل دفن فعلی زباله‌های شهری اردبیل را روستای طالب‌قشلاقی در 25 کیلومتری اردبیل و در بستر سیلابی و سنگفرش اعلام کرد و افزود: مزیت این منطقه‌ به گونه‌ای است که شیرآبه‌های زباله امکان نفوذ در منابع و ذخایر آبی را ندارند تا اسباب آلودگی و نگرانی بیشتر در این زمینه فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در پایان سخنان خود اذعان داشت: ما در شهرهای پارس‌آباد و مشگین‌شهر موضوع بازیافت زباله را به عنوان دو شهر پرجمعیت استان پیگیری می‌کنیم و انتظار این است که در این زمینه همکاری‌ها و همراهی‌ها انجام شود.

انتهای پیام/62004/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول