اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آمار سالانه فرسایش خاک در بهمئی اعلام شد

میانگین بالاتر از سطح کشوری فرسایش خاک در بهمئی با 22 تن در هکتار

رئیس جهاد کشاورزی بهمئی گفت: 22 تن در هکتار در سال فرسایش خاک داریم و این باعث فقیر شدن خاک شده که نسبت به میانگین استانی و حتی کشوری رقم بالایی است.

میانگین بالاتر از سطح کشوری فرسایش خاک در بهمئی با 22 تن در هکتار

به گزارش خبرگزاری فارس از بهمئی، عبدالله قیصری عصر امروز در نشست شورای کشاورزی شهرستان بهمئی اظهار داشت: آسیب‌شناسی حوزه کشاورزی و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات از اولویت کاری این دستگاه در سال جاری بود که در این زمینه مطالعه اقلیم‌شناسی شهرستان صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به بارندگی کم و این که منطقه در خط کم بارشی قرار دارد و خشکسالی پی در پی در طی سال‌های اخیر باعث افت سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان شد، این میزان به خط قرمز و هشدار نیز رسید.

رئیس جهاد کشاورزی بهمئی افزود: خاک واگرا، حوزه آبریز و شیب تندی که این منطقه دارد منجر به فرسایش و خاک‌شویی می‌شود که در این زمینه 22 تن در هکتار در سال فرسایش خاک داریم و این باعث فقیر شدن خاک شده که نسبت به میانگین استانی و حتی کشوری رقم بالایی است.

وی گفت: اگر به درختان این شهرستان نگاه کنیم، می‌بینیم که با ضعف عناصر خاکی رو به رو هستند.

قیصری، تنها راه نجات فرسایش بی‌رویه خاک را آبخیزداری پایدار دانست که از طریق آب بندها و سدهای خاکی میسر می‌شود که در این راستا اقدامات خوبی نیز صورت گرفته اما با عدم اعتبار رو‌به‌رو شدیم.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان بهمئی با بعضی از شهرستان‌های خوزستان همجوار است در بحث دامپروری می‌تواند به توسعه بهتری دست یابد که در این زمینه شش واحد مجتمع دامپروری در دهه فجر افتتاح می‌شود.

قیصری گفت: برای اولین بار در دهه فجر امسال دومین مجتمع گلخانه‌ای در استان را در بهمئی افتتاح می‌کنیم که اعتبار این پروژه از محل کمیسیون صندوق توسعه ملی کشور تامین شد.

رئیس جهاد کشاورزی بهمئی خاطرنشان کرد: در بحث آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات تنها شهرستانی هستیم که سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار را در مناطق ممبی و سرآسیاب با موفقیت اجرا کردیم.

وی اضافه کرد: برای اولین بار قصد داریم طرح کاشت انجیر و انگور دیمی را در ارتفاعات ریزک و موربید شهرستان بهمئی با همکاری مردم پیاده‌سازی کنیم.

قیصری در پایان بیان داشت: در زمینه خدمات دهی نیز توزیع نهال در میان کشاورزان، ارائه خدمات به زنبورداران و دامداران این شهرستان نیز صورت گرفت و تلاش داریم با توسعه کشاورزی، سطح کیفی زندگی روستاییان را رونق بخشیم.

انتهای پیام/82009/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول