اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ریشه‌های کاهش جمعیت و راهکارهای توسعه سوادکوه

شهرستان سوادکوه با بیشترین کاهش جمعیتی در استان مازندران روبه‌روست که بررسی ابعاد مختلف آن، راه‌های توسعه را مشخص می‌کند.

ریشه‌های کاهش جمعیت و راهکارهای توسعه سوادکوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، جمعیت از شاخص‌های مهم در تحلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است که در تحلیل جمعیت شناسی با عناوین وقایع چهارگانه جمعیتی تولد و مرگ و ازدواج و طلاق و نیز در مباحث مربوط به مهاجر فرستی و مهاجر پذیر بودن بررسی می‌شوند.

در اختصاص بودجه‌ها و تسهیلات و امکانات نیز شاهد نقش آفرینی جمعیت به عنوان عامل تاثیرگذار هستیم، هر چند شاخص‌های مساحت و نرخ‌های اقتصادی و میزان توسعه یافتگی و توانمندی‌های آن هم مورد توجه قرار می‌گیرند.

با بررسی سرشماری سال 1390 و مقایسه آن با سرشماری سال 1385 شاهد کاهش جمعیت در شهرستان سوادکوه هستیم.

جمعیت شهرستان سوادکوه در سال 1385 برابر با 66 هزار و 430 نفر با تعداد خانوار 17 هزار و 918 بوده است که در سرشماری سال 1390 شاهد جمعیت 64 هزار و 378 نفر و تعداد 19 هزار و 506 خانوار بوده‌ایم.

در این دو سرشماری، شیرگاه به عنوان یکی از بخش‌های سوادکوه و زیراب هم زیر مجموعه بخش مرکزی تعریف شده است و نامی از بخش زیراب و شهرستان سوادکوه شمالی به عنوان شهرستان و بخش مستقل که در تقسیمات کشوری وجود دارد، نیست.

برخی از شهرها و بخش‌های شهرستان سوادکوه شاهد افزایش و برخی دیگر شاهد کاهش جمعیت و افزایش تعداد خانوار شده‌اند و جمعیت شهرستان سوادکوه با کاهش 2 هزار و 52 نفری و تعداد خانوار شهرستان شاهد افزایش یک‌هزار و588 خانوار همراه بوده است.

مقایسه دو سرشماری سال‌های 1385 و 1390 نشان می‌دهد که جمعیت شهرهای زیراب و پل سفید و شیرگاه و الاشت کاهش پیدا کرده است و جمعیت بخش‌های شرق و غرب شیرگاه و راس توپی و سرخ کلا و کسلیان و ولوپی افزایش یافته است و جمعیت بخش‌های مرکزی شیرگاه و لفور و مرکزی سوادکوه نیز با کاهش جمعیت روبرو بوده است.

شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی که طبق تعریف سرشماری سال 1390 با نام سوادکوه ارزیابی می‌شود تنها شهرستان مازندران است که بیشترین کاهش جمعیت با تعداد 2 هزار و 52 نفر را دارد و شهرستان گلوگاه هم با کاهش حدود 600 نفر روبه‌رو بوده است ولی شهرستان‌های دیگر مازندران با افزایش جمعیت روبه‌رو هستند.

کاهش جمعیت در شهرستان سوادکوه به دلایل مختلفی بستگی دارد که نرخ 22 درصدی بیکاری در این شهرستان که حدود 12 درصد بیشتر از میانگین استانی است و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی و مشکلات مربوط به زیر ساخت‌ها برای اجرایی شدن طرح‌های اقتصادی و عمرانی گسترده و نیز پیری جمعیت از جمله آن دلایل است.

* اشتغال شاخص ماندگاری جمعیت

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود امکانات رفاهی و خدماتی و کوهستانی بودن شهرستان سوادکوه، گفت: مشکل اشتغال و توسعه نایافتگی از مهم‌ترین علل مهاجرت و کاهش جمعیت است.

سید هادی حسینی، افزود: عدم گازرسانی به مناطقی از شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی نیز بر مهاجرت از این شهرستان‌ها افزوده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سوادکوه در گذشته نه چندان دور دارای منابع اشتغالزایی مختلفی بود که از استان های دیگر در این شهرستان حضور پیدا می‌کردند، خاطرنشان کرد: اشتغال از مهم‌ترین شاخص‌های ماندگاری جمعیت و مانع مهاجرت است.

*اشتغال علت مهاجرت

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان سوادکوه شمالی با اشاره به کاهش جمعیت در منطقه لفور و مناطق دیگر شهرستان سوادکوه شمالی، گفت: عدم اجرایی شدن طرح‌های عمرانی مجتمع آبرسانی، گازرسانی و راه از دلایل مهاجرت و کاهش جمعیت در شهرستان سوادکوه شمالی است.

یدالله پیاب با یادآوری نقل مکان 13 روستای منطقه لفور و از بین رفتن اشتغال بومی آن مانند دامداری، نوغانداری، پرورش زنبور عسل و صنایع دستی و کشاورزی افزود: پایین بودن خدمات بهداشتی و امکانات آموزشی و کمبود اعتبارات خدمات شهری بر مهاجرت از شهرستان سوادکوه شمالی افزوده است.

* آماده کردن زیرساخت‌های توسعه

بخشدار زیراب با اشاره به افزایش جمعیت در دهستان‌های کسلیان و سرخ کلا بخش زیراب، گفت: آماده کردن زیر ساخت‌های توسعه از مهم‌ترین راهکارهای تثبیت جمعیت است.

حشمت سمیعی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های شهرستان در مسیر توسعه شهرها و روستاها برنامه‌ریزی شود، افزود: آسفالت یا ترمیم و تعریض جاده‌های دسترسی به روستاهای دهستان کسلیان با همکاری اداره راه و شهرسازی و شرکت‌های فعال منطقه در حال انجام است.

وی افزود: آبادانی روستاها عاملی برای توسعه و جذب جمعیت است که از اولویت‌های فعالیت‌های ما است.

=============

گزارش: عمران اکبرنژاد

=============

انتهای پیام/86015/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول